BREUKELEN – Het tankstation in hartje Breukelen is, na het jarenlang dragen van het rood en geel van Shell, omgekleurd naar het frisse wit en rood van OK. Eigenaar Roeleveld Breukelen was op zoek naar een nieuwe partner voor een rigoureuze verbouwing en vond in OK gelijkgestemden. Johan Bogaarts, general manager Retail, en category manager Gerard de Graaf, beiden van OK Retail, vertellen waarom en hoe zij dit hebben aangepakt.
Roeleveld was op zoek naar een partij die iets moderners wilde maken van het gedateerde tankstation. “Er was de laatste tijd weinig aan gedaan, maar omdat ze meerdere panden in het dorp bezitten, vonden ze het belangrijk dat het er goed uit zou komen te zien”, vertelt Bogaarts. “Wij waren de enige partij die meteen zei dat we deze hoek erbij wilden pakken”, wijzend op het nieuwe zitgedeelte, “en daar had Roeleveld Breukelen wel oren naar.”
Drie concepten
De shop was voorheen kleiner met een muur tussen de shop en een opslagruimte van Roeleveld. Die muur is verdwenen en de ruimte, omgeven door grote ramen, is nu de zithoek geworden. Alle OK-shops hebben een aantal specifieke kenmerken, zoals een eigen tegel, een opengewerkt plafond, dezelfde stellingen en veel hout. Op die manier hebben ze allemaal dezelfde warme en gezellige uitstraling. De zithoek heeft moderne belichting, kleinere zitgedeeltes, een grote tafel met gezellig gekleurde stoelen en een bar aan het raam.
OK stelt geen voorwaarde aan het aantal vierkante meters oppervlakte voor een shop, maar kijkt juist kritisch hoe ze de beschikbare ruimte het beste kunnen benutten. Daarvoor hebben ze drie concepten met een kleine speelruimte per locatie. De Graaf legt uit: “We hebben een shopconcept, een caféconcept – zoals in Breukelen – en de grootste variant: een Grand Café-concept met een Green Egg om hamburgers op te bakken en een tafel met non-foodproducten. We proberen zo een beetje anders te zijn dan de rest.” Toen de overname rond was, werd De Graaf vanuit formulemanagement betrokken en is hij samen met een architect gaan tekenen. “Het was even worstelen: wat moeten we hier inzetten. Moeten we de winkel deze kant in trekken, moeten we een zitgedeelte maken? Zo is het begonnen.”
Bogaarts geeft toe dat het een ‘ongemakkelijk station’ was. Het was klein en had een rare hoek met slecht zicht op het voorterrein. De kassa zat in de hoek verstopt, waardoor het geheel er benauwd uitzag. “Het doel is niet altijd om het maar zo groot mogelijk op te zetten. Een kleiner station is niet erg. Sommige stations krijgen gewoon alleen een shop, maar wel altijd met goede koffie en een bepaalde uitstraling”, benadrukt Bogaarts. “Als we de ruimte hebben, kiezen we er soms voor om het juist wat compacter en sfeervoller te maken. En als we het groot uitpakken, zoals nu, dan geloven we er ook echt in dat het concept daar past. Wij vonden het belangrijk dat we het hier een beetje open konden maken.”
Bakery
In een dorp met bakkers en eethuizen is de keuze voor een bakery weloverwogen geweest. “We hebben natuurlijk wat vergelijkbare stations en daarom een idee van wat wel en niet zou kunnen lopen”, zegt De Graaf. “Maar we gaan echt in het dorp rondkijken wat er allemaal zit. Wij hadden het idee dat er in Breukelen voldoende potentie is voor een bakery, vooral met die extra ruimte voor een zitgedeelte.”
Het assortiment in de shop bestaat uit vers belegde broodjes, koeken, warme snacks en veel zoet.
Onderscheidend
De Graaf gaat verder: “Wat we doen, dat willen we ook echt goed doen. We willen geen eenheidsworst zijn. Daarom investeren we bovengemiddeld in tankstations en bakery’s en maken we bewuste keuzes voor de beste apparatuur. Onze koffiemachines zijn van La Marzocco, dat zijn zo’n beetje de Bentley’s onder de koffiemachines”, grapt hij. “Maar eveneens de materialen die we kiezen, zoals messing op de balie; dat zie je nergens. We bezuinigen niet op wat we in de shop steken en dat maakt ons onderscheidend in de markt.”
De loop erin krijgen
Als antwoord op de vraag welk soort bezoekers hij verwacht, wendt De Graaf zijn expertise aan: “Mijn ervaring met tankstations is dat het een plek voor iedereen is. Naast mensen die onderweg zijn, verwachten we mensen uit het dorp. En in de zomer is Breukelen verrassend druk met toeristen.” Bogaarts noemt nog een plus voor deze locatie met ruim voorterrein: “Ik ben zelf iemand die graag motor rijdt en toeristische routes pakt. Dan ga ik niet snel op een terrasje zitten waar mijn motor heel ver weg staat”, legt hij uit. “En hier komt nog verrassend veel bouwverkeer langs. Bouwvakkers zijn goede afnemers van koffie en broodjes”, zegt hij lachend. “In de winter zal dat minder zijn, dan moet je het meer van het dorpskarakter hebben. Je moet de loop erin krijgen en daarvoor moeten we ons eerst gaan bewijzen.”
Overlast verzachten
Om dat laatste kracht bij te zetten, zijn ze op de socials al druk bezig en bovendien begonnen met coupons uitdelen in de buurt. “Mensen krijgen korting, omdat ze overlast van ons hebben gehad tijdens de verbouwing”, vertelt Bogaarts. “En we gaan nog meer acties doen, maar niet in de zomerperiode.” Dit beaamt De Graaf: “We hebben al een heel plan klaarliggen voor september. Met een mediacampagne gaan we leuke dingen doen voor klanten van brandstof en de bakkerij.”
Bakery training
De eerste reacties zijn lovend. “Van wat ik zo hoor zijn klanten heel enthousiast over de ruimte. Ze vinden het erg mooi geworden. De medewerkers zijn heel blij met een mooie winkel.” Met de komst van de bakery, heeft OK wel moeten investeren in trainingen voor de medewerkers. De Graaf legt uit: “Iedereen die hier werkt, krijgt een uitgebreide training, van broodjes snijden en beleggen tot het gebruik van het koffieapparaat.” Die begeleiding is volgens De Graaf nodig om de mensen een beetje mee te krijgen. “Voor hen is dat best spannend en je moet het leuk vinden natuurlijk. We moeten ze een beetje enthousiasmeren, dat is belangrijk.”
Lekkerder koffie
Het hoofdkantoor heeft eenzelfde soort ontwikkeling meegemaakt, vertelt Bogaarts. “Ik ben vijftien jaar geleden begonnen met twee medewerkers, drie tankstations en een Nespresso-apparaat. Nu hebben we honderden tankstations en op onze kantoren dezelfde materialen en koffieautomaten. Dat was best even een ding, zelf malen, kloppen en schoonmaken. Iedereen ontdekte echter dat het veel lekkerder is. Je steekt er iets meer werk in, maar je krijgt er ook veel meer voor terug. En dat moet in een shop ook gaan groeien.”
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.