AMSTERDAM – Is het zoet? Bitter? Met of zonder alcohol? Lokale producten of misschien verrassende ‘oldskool’ ingrediënten? Met Royal Bliss kun je alle kanten op als je een cocktail wilt maken. Dat hebben vijf finalisten van de Royal Bliss-competitie begin deze maand laten zien tijdens de Horecava-beurs. Van een ziltige Texelse specialiteit tot een biercocktail en alles daartussenin. Out.of.Home Shops doet verslag en spreekt met de winnaar over het creëren van een verrassende cocktail.
Ze kennen elkaar niet, maar één ding hebben ze gemeen: de finalisten zijn allemaal zenuwachtig om voor de jury hun beste cocktail te maken. En dat is niet niks, want de jury bestaat uit Rein Rambaldo (horeca-designer), Heidi de Glas (brandmanager Royal Bliss Nederland & België), Gijsbregt Brouwer (foodtrendwatcher) en Daryl Lieuw-On (eigenaar cocktailbar The Rumah in Rotterdam). Zij zullen vijf cocktails proeven en beoordelen. Elke slok zal door hun mond gaan, van zoet tot zuur. Daarbij nemen ze ook de beleving en looks mee in hun kritische beoordeling.
Texel omarmd
Op de stand van Royal Bliss zijn alle finalisten en hun fans samengekomen om hun creatie te maken. Ze krijgen vijf minuten de tijd om hun cocktail te pitchen én te bereiden. En dat allemaal voor het oog van de jury en andere aanwezigen. Met een hoop gejoel wordt de eerste finalist aangekondigd: Milan Koorn van Peek aan Zee op Texel. Hij maakt de cocktail Island Rose. “Ik gebruik hiervoor de blauwe tonic van Royal Bliss”, vertelt Koorn in zijn pitch. Een echte Texelse, want in de cocktail wordt onder andere gebruikgemaakt van zeebanaan en watermunt. Met trillende handjes wordt het drankje gegarneerd met een roos. “Dit is helemaal on trend en het heeft een goede smaak”, vertelt jurylid Brouwer. “Heel leuk om die lokale insteek terug te zien, Texel wordt omarmd hiermee. Tof gedaan.” Drop en salmiak zijn smaken die hij proeft. Rambaldo noemt de cocktail fris en een beetje zoet: “Een lekker zomers drankje en het heeft potentie om het in het assortiment op te nemen.” De Glas is ook positief. “Het is zeer lekker en zeker een match voor het merk Royal Bliss.” Dat klinkt veelbelovend, maar Koorn is pas de eerste van de vijf finalisten.
Geur- en smaaksensatie
Dan is het tijd voor de pitch en voorbereiding van de Crimson Rosemary Zest van Tilly Bo Plugge van Kanis in Amsterdam. De blauwe Royal Bliss schittert ook in deze cocktail. En ze maakt maar liefst twee versies. Ze licht toe waarom: “Ik maak dezelfde cocktails en gebruik hiervoor ook dezelfde ingrediënten, alleen de bereiding is anders. Voor de zomerse cocktail komen alle ingrediënten samen, maar de winterse variant is net iets unieker”, vertelt Plugge terwijl ze achter de cocktailbar staat. Al gauw is het verschil duidelijk: bij de winterse variant worden de citroen en rozemarijn verwarmd. Een hele andere geur- en smaaksensatie, aldus Plugge. De jury is benieuwd. Lieuw-On ruikt aan de cocktail en Rambaldo denkt zichtbaar na als hij de slok in zijn mond heeft. Wat zullen ze denken? Intussen schrijven de juryleden hun bevindingen op, zodat ze later in beraad kunnen over de winnaar.
Spaanse invloeden
Op naar finalist nummer 3: Pablo de Haan van 21 Pinchos in Rotterdam. Die trekt de stoute schoenen aan door vermouth en sherry uit de kast te trekken en combineert deze met de Royal Bliss Aromatic Berry. Brouwer is benieuwd, want hij is van mening dat hoe doorzichtiger de cocktail, hoe beter het is. Rambaldo maakt een tussentijdse balans op als De Haan bezig is: “Het wordt een zware race en dit is pas cocktail nummer drie. Ik ben benieuwd wat er nog gaat komen.” Lieuw-on is positief te spreken over de creatie van De Haan. “Ik vind alles lekker wat op wijnbasis is.” Hij grijnst naar de cocktailmaker als hij de eerste slok heeft genomen: “Heel lekker.” De jury is wel benieuwd waarom er gekozen is voor vermouth én sherry. Dat is vrij helder: het wordt allebei veel in Spanje gedronken en het restaurant waar De Haan werkt is Spaans.
Biercocktail
En dan komen we in de herfstige sferen met de Popping Pumpkin van Joke Emonts van De Zoes in Helden. Ze gebruikt Royal Bliss Ginger Beer, Cointreau, Pumpkin siroop van Monin én bier: Pumpkin Party van Gebrouwen door Vrouwen. Een hele hoop, maar Emonts’ specialiteit is biercocktails maken. Ze is geïnspireerd door de seizoenen. Als het aan Brouwer ligt is dit ook margetechnisch een goede cocktail. Maar hoe smaakt het? “Ik kijk met enthousiasme naar deze cocktail, want er zijn te weinig biercocktails”, vertelt Rambaldo. Hij wordt, net als de gasten van De Zoes, verrast door Emonts. Zij maakt namelijk een kaneelbel om de beleving van een cocktail drinken naar een hoger niveau te tillen.
Simplicity
En als laatste is Eva Frowein van Wijck in Nijmegen aan de beurt met haar Royal Fire, waarvoor Royal Bliss Aromatic Berry voor wordt gebruikt. Een hele toegankelijke cocktail met passievrucht en limoen, vindt Brouwer. En hij is snel te maken, aldus Frowein. “Het is sneller dan twee cappuccino’s met latte art”, stelt de cocktailmaker. De Glas is verrast door de smaken: “Heel verfrissend en zoet.” Lieuw-On is ook positief: “Ik hou van simplicity . Wat ik zie, proef ik.”
And the winner is...
Met de nodige cocktails achter de kiezen, de diverse smaken en de overtuigende pitches is het aan de jury om de winnaar te bepalen. En dat was een bevalling, vertelt Rambaldo. “We hebben allemaal trillende handjes gezien, maar wat waren het waanzinnige presentaties. De winnende cocktail past goed bij Royal Bliss en de transformatie die het merk doormaakt”, licht de designer toe. En dan is het tijd voor het hoge woord: Joke Emonts van restaurant De Zoes in Helden heeft gewonnen met haar Popping Pumpkin. En dat wordt vol enthousiasme ontvangen: “Supervet!”, roept Emonts, nadat ze eerst een gat in de lucht is gesprongen. Zij wint voor restaurant De Zoes een metamorfose door Rambaldo van maar liefst 50.000 euro.
Premiummerk
Twee dagen na de finale spreekt Out.of.Home Shops met winnaar Emonts. Is ze al een beetje bekomen van de overwinning? En welke cocktails heeft ze nog meer in petto? “Het was een onwijs leuke dag. Ik kende de andere finalisten niet en ik zag tijdens de voorbereiding van hun cocktails al dat ik totaal iets anders had. Ik was de enige met bier en een kaneelbel. Evengoed was het een verrassing dat ik heb gewonnen”, vertelt de blije Emonts. Ze maakt al langer biercocktails en dat is ook haar specialiteit. Ze is namelijk bezig met een studie om biersommelier te worden, oftewel: bier is haar passie. Toen de inschrijving voor de Royal Bliss-competitie in oktober op haar pad kwam, moest zij de cocktail eigenlijk nog ontwikkelen. “Ik was al langer bezig om een cocktail voor de herfst te bedenken, maar ik zocht nog naar de juiste ingrediënten. De smaken wist ik al wel: pompoen, gember en sinaasappel moesten terugkomen. Uiteindelijk ben ik terechtgekomen bij Gebrouwen door Vrouwen en zij hebben een pompoenbier. Met veel experimenteren is de Popping Pumpkin ontstaan”, vertelt Emonts.
Brouwketelbar
De manier waarop Emonts hem op de Horecava-beurs heeft gepresenteerd, zo kunnen gasten van De Zoes hem ook verwachten. Inclusief de kaneelbel aan tafel. “Ja, dat doen we ook als we tien man hebben die de cocktail bestellen. Wij zijn echt van de beleving en ambacht, dus dit hoort erbij.” De gewonnen make-over door Rambaldo komt goed van pas bij De Zoes, ook al is het restaurant de afgelopen jaren al meerdere keren vernieuwd. “We willen heel veel, maar we hebben achter in de zaak een oude brouwketelbar en die mag nog wel worden opgeknapt. Het is daar akoestisch erg lastig en we zoeken nog naar nieuwe barkrukken. We willen dat gedeelte meer bij de zaak betrekken en bijvoorbeeld inzetten om gasten te ontvangen en een cocktail aan te bieden.”
Samenwerking
De combinatie met Royal Bliss Ginger Beer maakt de cocktail volgens Emonts af. “We hebben een mooie samenwerking met Royal Bliss. De Zoes heeft ook een eigen gemaakte gin, die we combineren met de blauwe Royal Bliss Tonic. Het merk heeft een mooie uitstraling, meer premium dan andere merken. Ze zitten nu natuurlijk in de transformatie en dat is direct te zien. Alles is vernieuwd”, vertelt de cocktailmaakster. Hoewel ze bomvol ideeën zit voor nieuwe cocktails, is ze ook geïnspireerd door de andere finalisten van de Royal Bliss-competitie. “Het waren onwijs leuke cocktails, maar de Texelse met een ziltige smaak heeft mij het meest verrast. Daar zou ik ook wel wat mee willen, maar dan natuurlijk in combinatie met bier. Ik weet toevallig een brouwerij in Zeeland met een wat ziltig bier.”
Transformatie
Royal Bliss heeft dit jaar het stokje overgenomen van het vertrouwde merk Fïnley. Ontwikkeld door bartenders onderscheidt Royal Bliss zich door de natuurlijke smaken en botanische en fruitige twist. Met de transformatie krijgt het merk een nieuwe verpakking: hervulbare flessen. Ze kunnen tot wel 27 keer opnieuw worden gevuld. Daarnaast passen de nieuwe flesjes naadloos in de welbekende Coca-Colakrat. Kortom: praktisch gemak ontmoet creatieve vrijheid voor horecaprofessionals. Royal Bliss kan op drie verschillende manieren worden ingezet: puur, mocktail en cocktail. Dat is een win-win voor degenen die streven naar efficiëntie zonder in te leveren op kwaliteit. Als laatste heeft het assortiment een upgrade gekregen met de toevoeging van een Bitter Lemon en Pink Aromatic Berry.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.