GerritvOosten36final.jpg Gerrit van Oosten: “Sommige ondernemers hebben er nog helemaal niet bij stilgestaan dat er volgend jaar een hoop gaat veranderen.

Onderweg

Formulehuis legt focus op expertise bij verkooppunten tabak

SON – Uitstellen is geen optie meer met het naderende verkoopverbod van tabak in de supermarkt. Hoe speel je in op de toenemende klantenstroom bij tabaksspeciaalzaken, tegelijkertijd kijkend naar ondernemen met of zonder tabak in de toekomst? Gelukkig kunnen de leden van Convenience Concept op hulp en advies rekenen tijdens deze transitie. “Geen enkele locatie is hetzelfde, dus we kijken per ondernemer hoe hij zich het beste kan voorbereiden”, aldus Gerrit van Oosten, general manager bij Convenience Concept. Convenience Concept is binnen Nederland een van de grootste franchisegevers met 260 locaties aan verschillende winkelconcepten voor rookwaren, gemak, cadeau en lifestyle.

Lisa van der Linden |

Albert Heijn (eigen filialen) kondigde al aan niet per 1 juli 2024, maar per 1 januari 2024 te stoppen met de verkoop van tabak. Het heeft de ondernemers van Convenience Concept op scherp gezet. Hoe zorg je ervoor dat je met succes een winkel blijft runnen als de klantenstroom fors toeneemt? Die vraag is top of mind . “Ondanks de eerdere aankondiging van Albert Heijn houden we vast aan 1 juli”, zegt Van Oosten. “Deze datum staat omcirkeld in de agenda – zonder te onderschatten wat 1 januari teweegbrengt, natuurlijk. We zijn dagelijks bezig met hoe we winkelondernemers de komende maanden kunnen helpen.” De huidige situatie van de winkel wordt in kaart gebracht op basis van tabaksomzetcijfers. En met die inzichten wordt een advies op maat gemaakt. “We kijken hierbij niet alleen naar de winkellocatie ten opzichte van de supermarkten en tankstations, maar ook naar de expertise van de winkel. We geloven erin dat de winkels alleen overleven als ze de beste zijn en het verschil maken”, vertelt Van Oosten. Maar met alleen expertise komen ondernemers er niet.

Efficiëntie
Een aangepaste routing, een beperkter assortiment, snelkassa’s en bestelzuilen. Het zijn de onderwerpen waar Van Oosten en de ondernemers van Convenience Concept mee bezig zijn.“Tabakspeciaalzaken spelen een belangrijke rol om de weg naar een rookvrije generatie geleidelijk te faciliteren.” Om zo efficiënt mogelijk om te gaan met deze transitie wordt er per winkel bekeken waar aanpassingen vereist zijn. Dat zijn bij Convenience Concept 260 winkels. “Sommige ondernemers hebben er nog helemaal niet bij stilgestaan dat er volgend jaar een hoop gaat veranderen, dus daar trekken wij de kar. We spreken met hen over klantenaantallen, want dat is heel tastbaar. Sommige winkels veranderen daarom de routing of investeren in nieuwe kassa’s. Ook kijken we naar hoe we tabak zo efficiënt mogelijk kunnen verkopen. Het huidige assortiment is heel breed, met verpakkingseenheden van 20, 30 of 50 stuks. Dat is niet meer te doen en moet beperkter om het werkbaar te houden. Tel daarbij op dat de klantenstroom toeneemt; dat vraagt om meer efficiëntie. Als we verder in de toekomst kijken, dan onderzoeken we de mogelijkheden van snelkassa’s, die de 18+-controle kunnen automatiseren”, aldus Van Oosten. Dat betekent dat een systeem de eerste check doet op gezichtskenmerken, waarbij rekening wordt gehouden met een hogere leeftijd in verband met de foutkans. Is de check goedgekeurd? Dan kan de consument afrekenen en zijn weg vervolgen. Maar als dat niet het geval is, dan volgt er een extra controle.

"Convenience Concept trekt de kar in de transitie naar een rookvrije generatie"

Logistiek
De stappen die genomen moeten worden, zitten in verschillende lagen van de logistieke keten. “Denk daarbij aan winkels die meer gebruikmaken van automatische bestelsystemen, waardoor de groothandel een beter inzicht krijgt voor het plannen van leveringen. Want als de huidige leverfrequentie op 1,5 tot 2 keer per week blijft staan, dan heeft de winkel enorme voorraden. Daar wordt de verzekering weer niet vrolijk van.” De medewerking en functie van de fabrikanten en groothandels moeten we volgens Van Oosten niet onderschatten. “Een belangrijk vraagstuk is hoe groothandels hierin meegaan. De verwachting is dat de omzet gemiddeld 2 tot 3 keer hoger gaat worden, oftewel: meer orders en meer omzet. Samen met de winkels, groothandels en fabrikanten moeten we tot een werkbaar model komen”, legt Van Oosten uit.

Transitie
De weg naar een rookvrije generatie in 2040. Na de tabaksloze supermarkt zullen tankstation en gemakswinkel in de komende jaren volgen. Hoe kijkt Van Oosten naar die transitie? “Ik denk dat de planning die er nu ligt, zeker haalbaar is. Zelf had ik de wetgeving wel anders gemaakt. Nu verdwijnen de verkooppunten per branche, maar ik zou zelf vasthouden aan een hoeveelheid verkooppunten voor het aantal rokers. Als dat daalt, neemt het aantal verkooppunten ook af. Om een normale verkoop van tabak te laten plaatsvinden, heb je nu eenmaal een bepaald aantal verkooppunten nodig, zodat consumenten niet het illegale circuit opzoeken of over de grens gaan inkopen”, legt Van Oosten uit.

"Alleen door een expert te zijn, kunnen onze ondernemers met een passend winkelconcept zich onderscheiden – nu en in de toekomst"

Het uiteindelijke verbod op tabaksverkoop ligt nog ver weg, maar wat zou dat betekenen voor Convenience Concept? “Momenteel zijn de winkelconcepten sterk afhankelijk van de traffic die deze productgroep met zich meebrengt. Het is ook de grootste uitdaging voor onze winkels: hoe kunnen we verder zonder tabak? Hoe behouden we de huidige klantstroom? Op de achtergrond zijn we hier al flink mee bezig, bijvoorbeeld met kijken hoe we consumenten kunnen bereiken wanneer ze op zoek zijn naar een leuk cadeau”, zegt Van Oosten. Het assortiment cadeauartikelen is de laatste jaren dan ook flink uitgebreid. De Giftclub, een nieuwe winkelformule van Convenience Concept, richt zich hier specifiek op. Superleuke winkels met een mix van cadeau, lifestyle en gemak. Naast de uitgelichte productgroepen vind je hier ook alle voorzieningen die je verwacht in een gemakswinkel; een echt hybride winkelconcept dus.
“Het Convenience Concept-motto is: ‘Alleen door een expert te zijn, kunnen onze ondernemers met een passend winkelconcept zich onderscheiden – nu en in de toekomst.’ Dit blijft cruciaal voor een duurzame onderneming”, benadrukt Van Oosten.

Strategie
Convenience Concept is opgericht in 2009 en voortgekomen uit de overname van Totaal Gemak door de Lekkerland Groep. In 2011 zijn de meeste winkels omgekleurd naar het CIGO-concept, een van de formules in het beheer van Convenience Concept. In de loop der jaren hebben er meerdere integraties plaatsgevonden, waaronder met de formules Multishop, Tabaktief en Compaenen.
De laatste jaren heeft Convenience Concept niet stilgezeten en is het aantal locaties gegroeid. Ook zijn er verschillende formules en concepten toegevoegd aan het formulehuis, om zo elk verkooppunt gericht ondersteuning te kunnen geven.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.