AMERSFOORT – FrieslandCampina gaat zijn topstructuur aanpassen om zo de bedrijfsprestaties te verbeteren. Het bedrijf zal per 1 januari 2024 worden opgedeeld in zeven business groepen. Volgens ceo Jan Derck van Karnebeek, staat de winstgevendheid van het bedrijf onder druk en zijn de stappen noodzakelijk om hierin verbetering te brengen.
De huidige Food & Beverage business wordt opgesplitst in vijf verschillende groepen met elk hun eigen karakteristieken en een eigen president. Dat zijn Europe, Asia, Retail & Americas, Middle-East, Pakistan & Afrikc en Professional. De laatste komt samen de businessunit Trading onder een leiding. De huidige business groups Ingredients en Specialised Nutrition veranderen niet.
Het executive team zal naast de zeven presidenten bestaan uit de chief people officer, ceo, cfo, chief sustainability officer en de chief supply chain en r&d officer. De laatse vier maken deel uit van de Executive Board. De benoemingen voor de functies gaan per 1 oktober in.
Purpose
“FrieslandCampina heeft een uitstekende uitgangspositie met een rijke historie, sterke reputatie, betrokken medewerkers, relevante ‘purpose’ en enorm veel zuivelkennis en expertise”, zegt Van Karnebeek. “Bovendien heeft FrieslandCampina een divers bedrijfs-, product- en klantenportfolio, waardoor het zijn risico’s goed kan spreiden en mede daardoor zijn leden-melkveehouders een toonaangevende melkprijs kan bieden. De eerste stap is een aanpassing van onze topstructuur en de daarbij behorende benoemingen. Ik heb alle vertrouwen dat we met het vernieuwde leiderschapsteam invulling gaan geven aan FrieslandCampina’s ‘purpose’ van betere voeding voor de wereld, goede inkomsten voor onze boeren, nu en in de toekomst.”
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops