Quinta & GJ Sligro.jpg Quinta en Gerrit Jan Witzel.

Ondernemers

Interview: Poké Perfect maakt CO2-uitstoot inzichtelijk

AMSTERDAM - Quinta Witzel maakte tijdens het najagen van haar modellencarrière in New York kennis met het onbetwistbare levensritme van de grootste stad van de Verenigde Staten. De keuze is daar reuze in gezonde gemaksmaaltijden. Een heel verschil met het aanbod in Amsterdam, destijds. Reden genoeg voor de jonge onderneemster om in dit gat te springen, dus opende ze, samen met haar broer Gerrit Jan, de succesformule Poké Perfect.

“Ik ging op mijn 18e naar het buitenland voor mijn modellenwerk. Ik heb in alle grote modesteden gewoond, en ben mijn hele leven al bezig geweest met goed eten en ‘in shape’ zijn”, vertelt Witzel tegen Out.of.Home Shops . “In mijn appartement in New York had ik geen keuken en daar at ik dus áltijd buiten de deur, wat geen straf is in een stad als New York. Hierdoor ben ik gewend geraakt aan een bepaald levensritme, waarbij ik allerlei gezonde gerechten kon afhalen of thuis laten bezorgen.” Toen Witzel voor haar studie terugverhuisde naar Amsterdam ontbrak het haar aan al deze gezonde gemaksopties. “Ik dacht: waar kan ik terecht als ik geen sandwich of patatje wil voor de lunch? ” Ook haar broer, die al jaren aan het hoofdstedelijke Leidseplein woonde, liep geregeld tegen dit euvel aan. Het duo zag ruimte in de markt om iets nieuws te beginnen, maar aan concrete plannen ontbrak het nog. Tot Witzel in april 2016 op bezoek was in New York en bij een nieuw geopende ‘poké-tent’ at. “Het was zo lekker, gezond en snel, en de mensen stonden rijendik voor de deur. Toen wist ik: dít is het !” Witzel belde haar broer met het conceptvoorstel en hij antwoordde: “Ik weet niet waar je het over hebt, maar let’s do it!” Amper zes maanden later opende het duo de eerste Poké Perfect.

Entrepreneur
Voor Gerrit Jan Witzel was het ondernemen an sich niets nieuws. “Hij is zijn hele leven al bezig met ondernemen, op zijn tiende startte hij zijn eerste bedrijf al. Zo heeft hij onder andere een evenementenbureau, overhemdenbedrijf en een club op Mallorca gehad, en hij runt een boutique hotel bij het Leidseplein”, zegt Witzel trots. “Hoewel ik nooit dacht om zelf te gaan ondernemen wist ik heel zeker: als ik ooit een bedrijf start dan is het met Gerrit Jan!” En zo geschiedde.

"We waren de eerste, nu willen we de grootste blijven"
Zitgedeelte.jpg

Groeistrategie
Na de opening van het eerste restaurant zette het duo de groeistrategie meteen in. “Dit hadden we zo bedacht: als het goed gaat zetten we door. En het ging goed! Toen twee maanden na de opening de vestiging in Utrecht op ons pad kwam, hebben we ons geen moment bedacht. Na een flinke verbouwing konden we maart 2018 open.” En niet veel later vond het duo weer een mooi pand in het centrum van Amsterdam. “We waren de eerste, nu willen we ook de grootste en beste blijven. Dat is de focus.” Voor de toekomst werkt Poké Perfect met een tweesporenbeleid. “We willen groeien in zowel franchise-als eigen vestigingen. Maar in de praktijk is het momenteel erg lastig om geschikte nieuwe panden te vinden. De huren en overnames zijn ontzettend hoog, dus op dit moment gaan we niets tekenen. We wachten liever tot het perfecte pand voorbijkomt om verder te kunnen groeien.”

Inmiddels telt het imperium van de Witzels 13 vestigingen. Hiervan zijn er 9 eigen vestigingen en 4 worden gerund door franchisenemers. De klant zou dit verschil niet moeten kunnen merken. “Onze franchiserestaurants voldoen aan dezelfde hygiëneregels en gastvrijheidsnormen als onze eigen vestigingen en kennen dezelfde portionering. Of je nou in het centrum van Nijmegen komt of in de Kinkerstraat, je krijgt dezelfde bowl”, legt Witzel uit.

CO2-emissie
De Witzel-telgen zijn actief bezig met het thema duurzaamheid. “We proberen daarom onze ingrediënten zo duurzaam mogelijk in te kopen. Helaas zijn sommige ingrediënten niet duurzaam, maar wel onmisbaar in een poké-bowl. Onze met zorg ingekochte fairtrade avocado’s komen uit Peru of Mexico, en de zalm uit Noorwegen. Om klanten bewust te maken van de CO2-uitstoot die deze ingrediënten opleveren, hebben wij klimaatlabels geïntegreerd op onze menukaart. Hierdoor is het voor de klant compleet inzichtelijk hoeveel CO2-uitstoot er met het gerecht gemoeid gaat”, vertelt Witzel. De uitstoot is berekend door het Zweedse bedrijf Klimato. Zij berekenen op basis van wetenschappelijk onderzoek de uitstoot per ingrediënt en de emissie in de gehele lifecycle van de bowl. Per bowl kan de klant ervoor kiezen om deze uitstoot te compenseren met € 0,25. Vervolgens doneert Poké Perfect de volledige compensatie aan twee non-profitorganisaties die CO2 uit de lucht halen: Trees for All en Justdiggit.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.