Philippe Vorst New York Pizza.jpg Philippe Vorst is oprichter en ceo van New York Pizza

Ondernemers

Interview: Van pizzapunten naar datapunten

NIEUWVEEN - New York Pizza-oprichter en ceo Philippe Vorst had dertig jaar geleden een idee voor zijn scriptieopdracht: ‘Hoe haal ik een pizzaketen uit Amerika naar Nederland?’ Een bezoek van de economiestudent aan New York mondde uit in de start van een voor ons land nieuw pizzaconcept.

Nanja Pol |

Inmiddels is de keten uitgegroeid tot 300 franchisezaken. Out.of.Home Shops vraagt zich af wat de ingrediënten zijn van een goedlopend bedrijf als New York Pizza.

Pizza is lekkere comfortfood. Wie houdt er nou niet van? Thin and crispy met knoflook, kip en spinazie, zo heeft Vorst hem het liefst. Hij is er na dertig jaar nog steeds dol op en eet er bijna elke week wel een. Net als zijn klanten ziet hij pizza’s als gemaksfood en tegelijkertijd als traktatie.

Franchising
Dat de eerste vestiging van New York Pizza in Amsterdam staat, is geen toeval. Vorst is in de hoofdstad geboren en woont er zijn hele leven al. “Toen ik terugkwam van een trip naar New York met het idee voor een pizzaconcept, kwam mijn broer met het pand aan het Spui. We komen uit een ondernemersgezin en we durfden het aan om een start te maken. Het is nog altijd een goedlopende vestiging op een goede locatie”, vertelt Vorst. De keten heeft sindsdien een enorme groei doorgemaakt naar maar liefst 300 zaken in Nederland. In oktober 1996 kwam de eerste franchisevestiging. Aanvankelijk waren er alleen restaurants, maar dat zijn er nu nog maar tien. Alle overige zaken zijn afhaal- en bezorgpunten. Dat groeien ging overigens niet zonder slag of stoot. “We hebben in het begin veel fouten gemaakt, maar daarvan dus ook veel kunnen leren om te bereiken waar we nu staan”, concludeert Vorst.

Een container vol tomatensaus
Vrijwel gelijk met de eerste zaak startte de toen piepjonge ondernemer een groothandel, Euro Pizza Products. “Ik moest zelf pizzadeeg maken, omdat er geen leverancier voor te vinden was. Dat gold ook voor de pizzasaus. Dus kocht ik een container vol met tomatensaus waarmee ik een deel van mijn zaak bevoorraadde. De rest zette ik door naar andere pizzeria’s in Nederland”, meldt Vorst. “Het was het begin van de groothandel in pizza-ingrediënten. Onze eigen deegfabriek produceert nu per jaar zo’n 85 miljoen deegbolletjes voor 20 landen. Niet alleen zijn alle artikelen met een eigen leverancier hierdoor altijd beschikbaar, ook de kwaliteit heb ik zelf in de hand.”

Profiel
De oprichter heeft niet per se een profiel van de ideale franchisenemer voor ogen, dat beeld verandert in de loop der jaren. Criteria heeft hij natuurlijk wel. “Een ondernemer moet extravert zijn en contact kunnen maken met de klanten én met het personeel. Mensen willen zich prettig bij je voelen”, zegt de ceo. Maar ook ambitie is belangrijk. “Wat is je bereidheid om succes te behalen, ook als het tegenzit?” Verder mikt New York Pizza op slimme ondernemers, liefst met hbo-denkniveau en cijfermatig inzicht, mensen met drang. “Want dat zijn de hoogvliegers”, aldus Vorst.
Er zijn altijd wel mensen die zich aanmelden als kandidaatfranchisenemer. Vaak werken ze al bij New York Pizza, dragen familie of vrienden aan of hebben al een onderneming en willen er eentje bij. Maar het kan ook andersom. De afdeling Vastgoed koopt een pand en zoekt via lokale marketing een geschikte kandidaat.

"Ik gebruik liever het woord ‘plezier’ in plaats van uitdaging"

De vent in de tent
Op de vraag wat voor hem de grootste uitdaging is, reageert de rasondernemer: “Ik gebruik liever het woord ‘plezier’ in plaats van uitdaging.” Het grootste ‘plezier’ in zijn werk is dealen met het verloop van personeel en franchisenemers. “Ik wil voortdurend mijn tuin onderhouden om de gezondheid van dit mooie bedrijf te kunnen borgen, zodat mensen bij ons willen werken. Ik bezoek of spreek elke week minstens één ondernemer.” Er wordt bij New York Pizza daarom voortdurend gesleuteld aan de opleidingen: hoe moet ‘die vent in de tent’ het doen en wat doet hij precies? Door in gesprek te gaan met de medewerkers is de opleiding van vier naar twaalf weken gegaan en van generiek naar specifiek ondernemergericht.
Ook wordt de marketing op het gebied van het openen van zaken steeds beter, waardoor het risico op mislukken afneemt en de naamsbekendheid blijft groeien. Omdat New York Pizza constant wil verbeteren, past het bedrijf de marketingbudgetten daar op aan. Sleutelwoorden in de bedrijfsvoering zijn dus dynamische marketing en innovatie.

Gezond en traktatie tegelijk
In 2001 kwam Vorsts keten met de 100% biologische pizza, in 2011 met de volkorenpizzabodem en in 2019 met de bloemkoolbodemvariant. Duurzaamheid en gezondheid zijn belangrijk, net als gemak en traktatie. New York Pizza wil een verantwoorde maaltijd kunnen bieden, zoals een pizza met minder dan 800 calorieën. Én kleinere porties, zoals bij de petit chocomousse. Ook gebruikt de formule al sinds 2010 geen geur-, kleur- en smaaktoevoegingen. “We blijven ook vleesvervangers aanbieden en veel items hebben toppings met groenten en kip. Door continu te innoveren in smaak, samenstelling en portionering, bereiken we een bredere doelgroep, met name in vega en vegan. Elke drie maanden experimenteren we met tijdelijke pizza’s. De topper blijft en de flopper verdwijnt. Het product is ook aan mode onderhevig. Maar het moet daarnaast altijd een traktatie zijn”, aldus de ceo.

'Hier is plek voor 375 tot 400 vestigingen. Dan zijn we wel op een verzadigingspunt in de Nederlandse markt gekomen, denk ik'

‘No pain, no pizza’
Verantwoordelijkheid heeft bij Vorst voorrang op dat wat onderaan de streep komt. Het betekent dat hij veel en hard werkt. Net als zijn vrouw, ook zij is ondernemer. “Zij snapt waarom ik risico’s durf te nemen. En dat geven we onze kinderen mee, ook zij zijn harde werkers”, legt Vorst uit. Op kantoor hangt een neonbord met ‘No pain, no pizza’. Deze quote dekt de lading, zowel voor hemzelf als voor alle New York Pizza-medewerkers. Maar er moet wel met plezier gewerkt worden. ‘No pain, no gain’ legt hij dan ook liever uit als ‘no fun, no gain’.

Van pizzapunt naar datapunt
Het zwaartepunt ligt nu in het ‘techbedrijf’ New York Pizza. “Want dat zijn we eigenlijk. De locaties voor pizzapunten zijn nu datapunten geworden. De kassasystemen, de website, de app en ons elektronische logistieke systeem, het zijn allemaal omgevingen waar data worden verzameld. Dat is de taart, dat maakt het beheersbaar.” Dat de investeringen hierin na zeven jaar pas winstgevend zijn, hoort erbij, vindt de ondernemer.

Thuisbezorgd
Klanten kunnen via de app of website bestellen, maar ook via Thuisbezorgd.nl. De bestellingen worden wel altijd door de eigen bezorgservice geleverd. Vorst: “Thuisbezorgd is een belangrijke partner sinds 2020. Ik zie de samenwerking als versterking en middel tot vergroten van de deliverymarkt. Toch zijn we niet afhankelijk van dit online platform, omdat we zelf altijd adverteren en investeren in de bezorging.”

Cruijffiaans
New York Pizza zit in Nederland nu na dertig jaar op 300 zaken. “We willen er zo’n vijfentwintig per jaar bij, met een maximum van 375 tot 400 in totaal. Ik denk dat we dan wel op een verzadigingspunt in de Nederlandse markt komen. Maar we zijn ook in het buitenland te vinden en daar willen we nog verder groeien.”
De ondernemer zegt vol zelfvertrouwen: “Ik heb nog zoveel plannen en zal altijd blijven doorwerken, want dan doe ik iets positiefs. Al wordt mijn rol in het bedrijf wel anders. Het zou toch zonde zijn als mijn kennis bij de geraniums wordt gezet”, sluit Vorst in het ‘Cruijffiaans’ af.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.