Bacardi12.jpg Merlijn van de Ven: “De Patrón Paloma wint nu zoveel terrein, die is straks niet meer weg te denken uit de horeca.” Foto: Pauline Smale

Interview Merlijn van de Ven: Bacardi is klaar voor de zomer

ROTTERDAM – Het cocktailseizoen is in volle gang: van een traditionele Mojito tot een vernieuwende St-Germain Spritz. De drankenkaarten zijn aan het begin van de lente al vernieuwd, maar met de goede weersvoorspellingen en de zomer in aantocht, is dit het moment voor ondernemers om consumenten te triggeren en inspireren.

Lisa van der Linden |

“Ondernemers kunnen nu doen wat ze graag doen en dat is meer cocktails verkopen. Dat betekent over het algemeen ook meer marge”, legt Merlijn van de Ven, business unit director Bacardi Netherlands, uit.

Met de stijgende populariteit van cocktails en de diverse opkomende varianten, is het voor Bacardi des te belangrijker om deze zomer op alle mogelijke plekken in Nederland actief te zijn. Dat doen ze onder andere door een goed partnership met de horecaoutlets. Van de Ven vertelt over de plannen voor deze zomer en de trends bij Grace Festive Restaurant in Rotterdam.

Het zomerseizoen staat voor de deur, dat betekent voor veel horecaondernemers dat ze de drankenkaart hebben vernieuwd. Wat kunnen we verwachten?
“We kunnen heel veel verwachten. Als ik kijk naar de horeca, dan zijn voor mij drie dingen heel belangrijk. Als eerste is dat partnership, waar alles om draait. Daarom zijn we vandaag voor dit interview en de foto bij Grace Festive Restaurant in Rotterdam. We hebben niet zomaar een contract, we groeien en bouwen samen met elkaar. Dat houdt in dat we activeren en de juiste consumenten naar binnen trekken. Cocktails betekenen daarin alles. Ten tweede is dat we continu onszelf afvragen: how do we show up in the on-trade ? Dat is natuurlijk ons team, de ambassadors. Het portfolio speelt daar ook zeker een grote rol in. Of het nu een St-Germain, Grey Goose of Patrón is. En als laatste zijn de merken en dranken belangrijk. Van de most iconic cocktail, Bacardí Mojito, tot een spritz en tequila. Als je dan kijkt naar de zomer, dan willen we de consumenten met onze partners een heerlijke cocktail geven waarvan ze kunnen genieten. Hier op het terras of morgenavond in de kroeg.”

Juli staat bij Bacardi in het teken van de Rum Month. Kan je daar iets meer over vertellen?
“De Rum Month komt eraan. En ja, Bacardi is rum en het familiebedrijf bestaat al 163 jaar. Rum heeft in al die tijd steeds centraal gestaan in alles wat we doen en laten. Als je specifiek kikt naar de Rum Month, dan gaan we fantastische cocktails activeren, zoals een klassieke mojito of met de Bacardí Ocho Años. We hebben recent een nieuw product op de markt gebracht dat past bij de trend van een lower alcohol serve. Dat is de Bacardí Passionfruit met soda. Wij zetten rum de hele maand centraal en activeren met onze partners alle dagen. Wereldwijd zijn er iconic dates, maar wij gaan voor een volle Rum Month met de uitspraak: ‘We own summer, with Rum Month’.”

Hoe kunnen ondernemers de Rum Month aanvliegen?
“We activeren bij al onze partners met de gehele portefeuille. In onze partnerships kijken we samen hoe we dat gaan aanpassen. Waar zit de consument op te wachten en met welke outlet hebben we te maken? Dat kan heel verschillend zijn. Het is geheel afhankelijk van de doelgroep die je als ondernemer ontvangt en de mogelijkheden die je hebt. Uiteindelijk draait alles om samen bouwen en de consument inspireren en laten genieten van een heerlijke cocktail.”

Als je kijkt naar de trends van deze zomer, wat zijn de laatste ontwikkelingen?
“Je ziet tegenwoordig heel veel kleur, waarmee consumenten worden getriggerd. Er worden echt nog graag cocktails besteld. De markt blijft ook continu doorgroeien. Consumenten geven zelf aan dat het hun genietmoment is, of zoals wij dat zeggen: enjoy moments that matter . Dat houdt ook in dat er liever één goede cocktail wordt gedronken. De klassieke cocktails zijn niet meer weg te denken, zoals een Daiquiri of een Mojito. Aan de andere kant stijgen de nieuwe cocktails in populariteit, waaronder de St-Germain Spritz, Martini Bianco Spritz en Grey Goose Spritz. De spritzen doen het goed op de kaart. Daarnaast merk je dat verfrissen heel belangrijk is, zeker op de warme dagen. Een Patrón Paloma past daar perfect bij.

"De spritz wint steeds meer terrein"

Een andere belangrijke trend is dat snelheid heel erg nodig is bij het maken van cocktails. Convenience en het snel kunnen verwerken is broodnodig. Daar spelen we op in met Tails, onze kant-en-klare cocktailoplossingen waarmee in een handomdraai een perfecte Passionfruit Martini of Espresso Martini te maken is. Die ziet er ook nog eens perfect uit en smaakt ook zo. Horecaoutlets kunnen hiermee in minder tijd een mooie cocktail neerzetten.”

De menukaarten en zomerspecials staan inmiddels op de kaart, maar hoe inspireren jullie ondernemers?
“We zorgen ervoor dat we alles in februari en maart hebben klaarliggen, want dan zijn ondernemers met de lente en zomer bezig. Het voorjaar en daarmee het buitenseizoen start met Pasen en dat is het moment waarop je de menukaart klaar moet hebben. Voor ons houdt dat in dat we opvallen op de kaart en dat we onderscheidend zijn, bijvoorbeeld door activaties bij de juiste outlets. Dat is het startsein van een cocktailzomer. Ondernemers kunnen nu doen wat ze graag doen en dat is meer cocktails verkopen. Dat betekent over het algemeen ook meer marge. Het startmoment trek je door van de lente naar de zomer. Daarnaast hebben we natuurlijk de Rum Month, waarin we meer activeren. Daarnaast zijn we begonnen met het bouwen van St-Germain Spritz, specifiek in Amsterdam, om deze cocktail daar goed op de kaart te zetten. Dat doen we met de juiste outlets en beste tools.”

Waar voldoet zo’n outlet aan?
“Het draait allemaal om de consument, die staat centraal in alles wat we doen. Tweede is de locatie. Je hebt zogezegd nog ouderwetse bier- en wijncafés, al zie je er wel de producten van Bacardi om de welbekende Baco, Bombay Sapphire Gin & Tonic of Passion Fruit Martini met Tails te maken. Het draait allemaal om convenience. Verder moet de wil er zijn om met cocktails te werken. Dat zijn ingrediënten die we meenemen in de keuze voor een outlet waarmee we een partnership aangaan. Het is meer dan alleen producten leveren. Het begint met de distributie, maar uiteindelijk moet de consument de kaart openslaan en denken ‘oeh, lekker een spritz!’. Als je dan ook nog eens de juiste tools hebt, dan kun je een mooie cocktail neerzetten.”

Wat zijn tools die jullie bieden om een goede, lekkere cocktail snel te serveren?
“Dat begint allemaal met het product natuurlijk en in de cocktailwereld verandert er een hoop. We blijven ondernemers informeren over de keuze die er is. Ten tweede is kennis belangrijk. We kunnen helpen met hoe je een cocktail kunt maken, maar ook hoe je dat snel doet. Daarbij bieden we allerlei tools zoals shakers, menukaarten en de aankleding van het terras. Van A tot Z helpen we met het maken van goede cocktails. Als wij een locatie tegenkomen die de perfecte St-Germain Spritz-outlet zou kunnen zijn, dan kunnen we dat van A tot Z aankleden, zodat consumenten in klein Parijs binnenkomen.”

Een trend die al langer gaande is, is die van low en no alcohol. Wat zie jij daar gebeuren op dit moment?
“Dat wint zeker nog terrein. De consument is zich steeds meer bewust van wat hij drinkt en hoe hij dat doet. Daarom hebben wij het ook regelmatig over ‘ moments that matter’ en ‘ one drink at a time’ . Dat is een cruciale: mensen genieten er echt van en nemen dan bijvoorbeeld een drankje minder. Je ziet het ook in lager in calorieën. Dat is waar wij op inspelen met de nieuwe Bacardí Passionfruit, die we in de horeca laden met soda. Dan heb je de combinatie van een volle smaak, het merk Bacardi, maar door de soda is het lager in calorieën. Het is aan de ondernemer hoe ze dit op de kaart zetten, maar onze buitendienst adviseert daar ook in. In het geval van een soda merk je dat mensen aanslaan op de low cal. Maar je moet wel de doelgroep in je achterhoofd houden.”

Ondersteuning is bij jullie belangrijk, van how to make tot aankleding van het terras. Waar lopen ondernemers nog tegenaan?
“We kijken samen nadrukkelijk naar de producten die ze in huis hebben en welke consumenten ze ontvangen. Een stukje educatie hoort daarbij, maar daarmee zorgen we gelijk dat ze alles in hun rugzak hebben om die perfecte ervaring en beleving weg te zetten. Eigenlijk merk ik dat veel ondernemers het al heel erg goed doen. Dat wil ik wel benadrukken, want er zijn nog maar weinig outlets in Nederland waar je geen cocktail tegenkomt. Als ze niet op de kaart staan, dan heb je het over ouderwetse cafés, waar alles draait om een bitterbal en wijntje of biertje.”

"Van A tot Z helpen we met het maken van goede cocktails"

Staan er los van de Bacardí Passionfruit nog introducties op de planning voor de komende periode?
“We hebben onlangs de Grey Goose Altius en Patrón El Alto op de markt gebracht. Dat zijn superpremiumproducten, waar mensen echt voor beleving gaan. Dit zie je niet in iedere outlet, we focussen hiermee op clubs en festive dining. Consumenten kunnen het bijvoorbeeld per fles bestellen met een heel ritueel daarbij. Zien en gezien worden, dat effect krijg je hiermee.”

De partnerships zijn vanzelfsprekend heel belangrijk voor Bacardi. Wat verwachten jullie deze zomer van Bacardi?
“We willen samen met de ondernemers ervoor zorgen dat Bacardi de hele lente en zomer aanwezig is. Dat ze de juiste merken op de bar hebben en op de menukaart. Wij zullen dan ook activeren op de juiste momenten. In een partnership mogen ze dan ook genoeg aan ons vragen en dat doen wij terug. Het is een wederzijdse samenwerking en dan kun je heel ver komen.”

Jullie werken niet alleen samen met horecaoutlets, maar ook met meer dan 350 festivals. Wat gaan jullie daar doen dit seizoen?
“We hebben de kick-off met Paaspop gehad, waar we stonden met Casa Bacardi. Dat trekken we nu door, onder andere naar Solar en Lowlands. De bezoekers hebben daar vergelijkbaar gedrag als in de horecaoutlets: ze kiezen liever een goede cocktail en dan maar eentje minder. En ze betalen daar ook prima een paar euro meer voor.”

Je hebt al meerdere cocktails en trends genoemd. Als je er een moet kiezen voor deze zomer, welke wordt dan de hardloper?
“Naast de klassieke Bacardí Mojito, zou ik de Patrón Paloma zeggen. Die is fris, heeft de kleur van grapefruitsap en valt op. Daarnaast leren mensen hierdoor tequila echt waarderen. Het is de perfecte balans in een cocktail. De Patrón Paloma wint nu zoveel terrein, die is straks niet meer weg te denken uit de horeca.”

Afsluitend: wat is jouw persoonlijke favoriet deze zomer?
“Dan kies ik als persoonlijke favoriet toch wel de Patrón Margarita, klassiek en gemaakt met limoensap. Die is echt superlekker!”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.