MIJDRECHT - Als je bij Asado in Mijdrecht komt eten, kun je écht Zuid-Amerikaans vlees van de grill verwachten en een enthousiaste ondernemer die met iedereen een praatje maakt. Seymur Mammadzade is de eigenaar en kok van het restaurant, dat hij sinds 9 juli 2024 samen met zijn vrouw Alyssa Mammadzade-van Tienhoven runt.
Het grillrestaurant is gevestigd in De Paddestoel in Mijdrecht, een bekend fenomeen in de omgeving. Het gebouw heeft deze naam te danken aan een restaurant dat er eerder zat. Mammadzade gebruikt die naam zelf ook, maar volgens hem weten mensen inmiddels wel dat Asado er zit. “We worden goed ontvangen. In het dorp en de omgeving lijkt veel vraag te zijn naar een écht grillrestaurant. Dat blijkt ook wel uit het succes dat we sinds de opening hebben ervaren. Daar zijn we ontzettend trots op.”
Gezelligheid
Het concept van het restaurant is het grillen van vlees. “Asado staat voor grill en barbecue”, meent Mammadzade. “En gezelligheid”, vult Mammadzade-van Tienhoven aan. Mammadzade: “Daarnaast is kwaliteit erg belangrijk. Tot nu toe heb ik alleen maar vlees uit Zuid-Amerika. Uit Uruguay is het beste, maar dat is niet altijd haalbaar. Een goed alternatief is vlees uit Argentinië of Chili. Je proeft echt het verschil tussen Europees vlees en vlees uit Zuid-Amerika.” Mammadzade-van Tienhoven: “We hebben natuurlijk ook vis- en vegetarische gerechten, maar ons concept is in eerste instantie gebaseerd op vlees.”
Mammadzade heeft eigenlijk nooit iets anders gedaan dan werken in de horeca. Op zijn veertiende kreeg hij zijn eerste baan in deze branche. “Toen wist ik al dat horeca mijn grote passie was. Gelijktijdig ontstond de droom om ooit een grillrestaurant te beginnen. Zodoende ben ik in de horeca blijven werken. Oorspronkelijk kom ik uit Amstelveen. Daar heb ik bij verschillende restaurants gewerkt in diverse functies, waaronder supervisor, manager en bedrijfsleider. Vervolgens heb ik twee jaar een restaurant mogen runnen in Amsterdam, zonder dat de eigenaren er waren. En uiteindelijk ben ik mijn eigen tapasrestaurant in Amsterdam begonnen met een compagnon. Ik ben er snel achter gekomen dat dat niks voor mij is. Ik heb een te grote eigen wil. Als ik iets doe, doe ik het 100%.”
Koeien in het weiland
Het idee om een eigen restaurant te runnen, kreeg steeds meer vorm. Zo startte de zoektocht naar een locatie. “Ik heb eerst twee jaar in de omgeving van Amstelveen gezocht. Daar zijn we bij verschillende locaties wezen kijken, maar dat was het allemaal niet. Sinds we in Uithoorn wonen, hebben we ons zoekveld verbreed. Toen kwam ik bij dit pand terecht. We waren niet direct overtuigd. Het pand sprak ons wel gelijk aan, maar er waren maar veertig zitplaatsen binnen. Daarom zei ik in eerste instantie tegen Alyssa: dit wordt hem niet. We hebben besloten om er toch nog een keer te gaan kijken op een ander tijdstip. Dat was een goede beslissing. We werden gelijk verliefd. De koeien liepen in het weiland en het idee voor een terras ontstond, wat ons veel extra zitplaatsen heeft opgeleverd”, aldus Mammadzade.
Chaotisch
Tot de opening was het volgens de eigenaar best wel eens chaotisch. “Ik wist niet waar ik moest beginnen. Er komt ontzettend veel kijken bij het openen van een restaurant. Je moet er best wel wat voor over hebben. De laatste weken voordat we opengingen, zaten we echt op onze laatste centen en dan hoop je maar dat je het na de opening druk gaat krijgen. Nou, dat gebeurde zeker, na anderhalve week explodeerde het. Dat hadden we niet zo snel verwacht.”
In de watten leggen
Waarmee Asado zich onderscheidt van andere restaurants? “Kwaliteit, service en royale porties”, somt Mammadzade op. “Ik noem het altijd ouderwetse horeca. Je wordt gewoon in de watten gelegd en het is echt een avondje uit. Als gasten weggaan, moeten ze niet bij het afrekenen denken: we hebben wel gegeten, maar het was gewoon een etentje.” Volgens zijn vrouw onderscheidt Mammadzade zich als ondernemer door zijn passie voor horeca. “Het is geen werk”, zegt de eigenaar. “Ik doe het met veel plezier. Het voelt aan alle kanten dat het zo hoort te zijn.” Als hij tijd heeft, gaat hij ook altijd even de tafels af om een praatje te maken met zijn gasten.
Vijf sterren
Dat het goed gaat sinds de opening blijkt eveneens uit de Google-recensies. Het restaurant heeft 139 reviews en staat hiermee nog steeds op vijf sterren. “Dat hebben we te danken aan de inwoners van Mijdrecht en omgeving. Ze gunnen je heel veel en daar zijn we ontzettend dankbaar voor. Ik ben wel van mening dat je scherp moet blijven als horecazaak. Je moet niet doen wat iedereen doet. Aan het begin loopt elke horecagelegenheid goed, maar als je niet oplet, zakt dat na een paar maanden flink in. Wij draaien al tien maanden heel goed. Natuurlijk gebeuren er dingen, maar oplossingen zijn er altijd.”
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Uitbreiding
Mammadzade wil zichzelf uitdagen om ooit een tweede en misschien derde Asado te openen. Allereerst wil hij zijn huidige restaurant delegeren en daar een sterke basis neerzetten, maar hij is van mening dat de potentie van Asado enorm groot is. “Je merkt dat ons concept in dit soort dorpen enorm omarmd wordt. Zoiets moet je niet in Amsterdam gaan doen. Daar is veel meer vraag naar vegetarisch en naar vis, terwijl hier echt vraag is naar een goede portie met vlees.”
Nooit klaar
Zijn er in het huidige restaurant nog uitdagingen? “We blijven natuurlijk wel altijd verbeteren”, zegt Mammadzade-van Tienhoven. “Je moet blijven investeren en er zijn altijd aspecten die geperfectioneerd kunnen worden.”
Mammadzade beaamt dat: “We zullen nooit zeggen: nu is het klaar. Een horecazaak is eigenlijk nooit klaar. Je moet elke avond kwaliteit kunnen leveren. Het moet niet uitmaken of je op een maandag of woensdag komt, of over drie maanden. De kwaliteit die je levert moet continu hetzelfde zijn.”
Volgens Mammadzade komt bij Asado het formele en informele samen. “Ik heb gasten die binnenkomen en mij een knuffel geven en ik heb gasten die lekker willen zitten en rustig eten. Als horecapersoon moet je dat goed aanvoelen. We hebben heel veel terugkerende gasten. Ik heb tot nu toe niet één gast gehad die ik niet voor een tweede keer heb teruggezien.”
Onderhandelen
Het grillrestaurant werkt samen met horecagroothandel Fontijn uit Weesp en enkele andere partijen. “Eigenlijk werk ik met iedereen, maar je moet als ondernemer wel een beetje onderhandelen natuurlijk. Als restaurant besteden we duizenden euro’s per week aan boodschappen en als je aan het einde van het jaar iedere week honderd of tweehonderd euro bespaard hebt, is dat heel veel.”
Lokaal
Momenteel werken ze bij Asado nog niet samen met lokale leveranciers. “Het vleesassortiment dat wij op dit moment aanbieden, kunnen wij niet bij lokale leveranciers krijgen. Het Europese vlees is echt anders dan het Zuid-Amerikaanse. Daarnaast kom ik zelf niet uit Mijdrecht, dus ik ken het nog niet zo goed. Maar ik zou het wel leuk vinden om in de toekomst lokale samenwerkingen aan te gaan als de situatie zich hier voor leent. Ik gun het liever mijn eigen buurman dan een grote speler, die iedereen wegvaagt”, besluit Mammadzade.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.