AMSTERDAM - KFC geeft extra gas in Nederland. In plaats van vijf komen er vijf tot tien restaurants per jaar bij. De keten zoekt de extra locaties langs de snelweg, op stations, in binnensteden en werkt aan een kleinere restaurantvariant.
Aan de A13 in Rijswijk opende onlangs het vijftigste restaurant van de formule van Yum! Brands, een van de grootste restaurants van het land met meer dan honderd medewerkers. Precies een locatie waar KFC er de voorgaande jaren ieder jaar drie à vier van opende, gevestigd bij een druk verkeerspunt. Algemeen directeur van KFC Nederland Mark van ‘t Loo vertelt dat de formule vooralsnog grote locaties zocht op plekken met 30.000 verkeersbewegingen per etmaal en een achterland van 50.000 potentiële klanten, die binnen tien minuten het restaurant kunnen bereiken. Een succesvolle strategie, zegt Van ‘t Loo, die omzet- en winstgroei opleverde.
Nadeel
Deze groeistrategie brengt ook een nadeel met zich mee, weet Van ‘t Loo. “We kunnen niet sneller groeien. Zaken als wijzigingen van bestemmingsplannen en het aanvragen van vergunningen kosten voor dit soort locaties veel tijd. Daarbij zijn de investeringen hoog, net als de huurprijzen. We willen het aantal van vijf nieuwe locaties per jaar graag overstijgen. Maar willen we dat doen, dan moeten we onze horizon verbreden.” KFC denkt de komende jaren meer restaurants te kunnen openen aan snelwegen en binnensteden en gaat zich ook richten op ‘captive markets’, oftewel afgesloten marktgebieden zoals treinstations en luchthavens.
Verkeersbewegingen
“Een ander type locatie langs de snelweg betekent een gebied waar misschien minder achterland is, maar meer verkeersbewegingen. Daarmee kunnen we een kleiner bereik van omwonenden compenseren.” Van ‘t Loo noemt Schiphol als een goed voorbeeld van een ‘captive market’: “Daar een restaurant openen heeft nauwelijks impact op de marktgebieden van restaurants in de omgeving, omdat het een afgesloten gebied is. Dat is een voordeel. Wel zijn het moeilijke locaties om binnen te komen, we zijn er afhankelijk van partijen als HMS Host. Daarnaast kunnen de kavels niet groot genoeg zijn.” Die laatste drempel gaat KFC wegnemen met een kleinere restaurantvariant.
Bron: Out.of.Home Shops