Horeca

Groothandels

Koelen zonder dieselmotor in binnenstad Maastricht

MAASTRICHT - De gemeente Maastricht werkt samen met programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar aan een pakket van maatregelen, producten en diensten in het teken van de verduurzaming en logistieke bereikbaarheid van het stadscentrum. Om de doelstelling ‘vanaf 2050 klimaat (CO2-) neutraal’ te behalen is een schone bevoorrading van het stadscentrum noodzakelijk.

Yentl Bocxe Strik  |

In maart 2020 konden enkele horecagroothandels – Sligro, Hanos, Bidfood, Daily Fresh Food en Becker-Royen – middels een pilot kennismaken met een duurzame alternatieve energievoorziening voor de koelunits van bezorgauto’s en vrachtwagens: Stop&Drop. Horecaleveranciers kunnen op tien plekken in de binnenstad van Maastricht het koelsysteem van hun wagens aansluiten op een ondergronds elektriciteitsnetwerk. Hierdoor hoeft de dieselmotor tijdens het laden en lossen niet meer aan te blijven staan. Dit zorgt voor een vermindering van stank- en geluidsoverlast en draagt bij aan de reductie van CO2-uitstoot.

Corona
Vlak na de lancering van de pilot in Maastricht gooide de coronapandemie roet in het eten. Door de sluiting van de horeca tijdens de lockdowns was er nauwelijks nog bevoorrading nodig in het stadscentrum. De pandemie bleek een enorme tegenslag voor het project. Zo moest de officiële aankondiging van het project twee keer worden uitgesteld door de lockdowns. Inmiddels zijn de zes locaties op de Markt en vier locaties op het Vrijthof weer in gebruik genomen, wat leidt tot vreugde van de gebruikers van het ondergrondse systeem. “Op deze manier dragen wij ook ons steentje bij aan de leefbaarheid in de binnenstad van Maastricht”, aldus de deelnemende horecaleveranciers op de website van programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar.

Uitdagingen
“Het gebruik van het Stop&Drop-systeem kent zo nu en dan haar uitdagingen met betrekking tot regen en wateroverlast, of wanneer de Stop&Drop-plek bezet wordt door een vrachtauto zonder aansluiting”, vertelt Ummels tegen RTV Maastricht. Ze vervolgt: “We zijn volop in gesprek over hoe we de stad optimaler met elkaar kunnen delen.” Ummels stelt dat horecaondernemers nu echt moeten nadenken over stappen zetten in de vergroening en verduurzaming. “Het probleem verdwijnt nooit meer van onze agenda’s. Dan kunnen we maar beter voorsorteren en ons laten informeren op weg naar verduurzaming.”

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

section1_page12_article47_1.jpg