800_heineken00.jpg

Matiging is de populairste headliner voor festivals deze zomer

AMSTERDAM - De festivalgangers van vandaag zijn actief op zoek naar alcoholvrije opties op festivals en concerten, stelt Heineken. Heineken 0.0 is nu verkrijgbaar op meer festivals wereldwijd dan ooit tevoren, met 0.0-versies beschikbaar voor meer dan vijftig Heineken-merken, waaronder Amstel, Brand en Desperados.

Redactie |

Festivals evolueren en dat geldt ook voor de manier waarop we vieren, meent de bierbrouwer. Het Coachella Valley Music & Arts Festival 2025, een van de eerste dit jaar, had twee speciale bars die alleen niet-alcoholische dranken serveerden, wat aantoont dat de organisatoren zich aanpassen aan de veranderende smaak. De omzet van Heineken 0.0 op het festival steeg met 125,5% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Ondertussen blijkt uit recente gegevens in Nederland dat het bewustzijn rond alcoholgebruik groeit. Op festivals heeft Heineken de bierverkoop met 0,0 zien stijgen met 35% op jaarbasis.

De nieuwe festivalbeat
De sfeer dit festivalseizoen verschuift naar iets nieuws: balans. Over de hele wereld wordt de al lang bestaande link tussen festivals en alcohol losser, waardoor er ruimte ontstaat voor een meer inclusieve en bewustere ervaring. Naarmate de nuchter-nieuwsgierige beweging meer momentum krijgt, remixen meer evenementen hun aanbod om de smaak en waarden van een nieuwe golf festivalgangers te weerspiegelen.

Vooral onder Gen Z en Millennials is er een verlangen om zonder compromissen te vieren, en dat kan zonder alcohol betekenen. Voor deze doelgroepen gaat moderatie niet over het verlagen van het volume voor plezier. Het gaat om het versterken van waar het om gaat: aanwezigheid, verbinding en saamhorigheid.

De druk wegnemen
Heineken zegt het zelf te ervaren: matiging komt in een stroomversnelling. Heineken is er om diegenen te dienen en te ondersteunen die vol vertrouwen kiezen voor moderatie. Met meer dan vijftig merken die echte alcoholvrije opties hebben, bieden ze mensen meer manieren om volledig deel te nemen aan de festivalcultuur. Het gaat niet om het veranderen van de geest van festivals, het gaat om het wegnemen van de druk en het uitbreiden van de mogelijkheden.

“Bij Heineken geloven we dat een geweldige festivalervaring niet wordt bepaald door alcohol. Naarmate de festivalcultuur evolueert, evolueren wij ook, waardoor het voor mensen gemakkelijker wordt om gematigdheid te omarmen. We weten dat smaak in drankjes net zo individueel is als smaak in muziek, dus keuze is belangrijk. Daarom hebben we er tegen 2024 voor gezorgd dat ten minste één strategisch merk in 91% van onze markten een alcoholvrije optie aanbood, waarmee we ons doel van 90% overtroffen. Of je er nu voor kiest om te drinken of niet, iedereen moet altijd een keuze hebben”, aldus Joanna Price, chief corporate affairs officer bij Heineken.

Bron: Out.of.Home Shops