DEN BOSCH – De gemiddelde besteding bij fastfoodzaken in Nederland ligt op 23 euro per bezoek. Dat is niet per persoon maar voor een heel gezelschap. Nederlanders bezoeken in totaal bijna 86 miljoen keer een fastfoodzaak. Dat komt neer op een totale besteding van 1,9 miljard euro.
Onderzoeksbureau Multiscope deed onderzoek onder bijna 7200 Nederlanders. De resultaten zijn opgenomen in de Nationale Benchmark Fastfoodketens. Naast de gemiddelde uitgaven wordt er in het onderzoek ook gekeken naar reclame, naamsbekendheid, Net Promotor Score en loyaliteit.
Besteding
De bestedingen per bezoek lopen ver uiteen als er wordt gekeken naar de verschillende ketens. Bij Smullers wordt gemiddeld slechts 7 euro uitgegeven. Bij Sushipoint is dat 50 euro per bezoek. Samen met een andere sushiketen, Mr. Sushi met een besteding van 49 euro, staat Sushipoint bovenaan de lijst. Volgens onderzoeksbureau Multiscope komt dit doordat sushi duurder is dan andere fastfoodproducten. Op de derde plaats staat Spare Rib Express. Hier geven Nederlanders gemiddeld 39 euro uit per bezoek.
Bij pizzaketens New York Pizza en Domino’s Pizza geven we als Nederlanders iets meer dan het gemiddelde uit, met 27 euro en 24 euro. Febo en The Döner Company staan weer net boven de laagste score van Smullers met 12 en 11 euro.
Leeftijd
Het zijn vooral de 25- tot en met 49-jarigen die veel uitgeven bij fastfoodzaken. Gemiddeld ligt het bedrag van deze leeftijdsgroep op 26 euro per bezoek. Bezoekers tussen de 18 en 34 jaar doen het iets zuiniger met 22 euro en 50-plussers geven het minst uit met 20 euro per bezoek.
Bron: Out.of.Home Shops