Nieuwe Bram’s ondernemer vol ambitie

SCHIEDAM – Op het plein voor de deur van de Euroscoopbioscoop in Schiedam opende onlangs de grootste Nederlandse vestiging van Bram’s Gourmet Frites. Aan het roer van deze 78 zitplaatsen tellende vestiging met een ruim buitenterras staat franchisenemer Sadik Eksi. Out.of.Home Shops wil van Eksi weten wat zijn ambities zijn met Bram’s, dat onderdeel is van de frietformule Bram Ladage.

De eerste weken na de feestelijke opening van de nieuwe Bram’s Gourmet Frites in Schiedam was het volgens franchisenemer Sadik Eksi een komen en gaan van consumenten uit alle leeftijdscategorieën. “Het is niet normaal hoe druk het de eerste weken was”, steekt Eksi enthousiast van wal. “Nadat zij hier in het begin uit nieuwsgierigheid voor het eerst kwamen kijken, keerden diverse gasten al snel weer terug. De hele dag hebben we nu gasten over de vloer. Op deze unieke locatie wil ik mijn klanten een stukje van de oorsprong van ons hoofdproduct, de aardappel, laten beleven.”

Boerderijgevoel
Volgens Eksi hebben gasten niet het idee dat zij zich in een traditioneel fastcasualrestaurant bevinden. “Dit is onder meer te danken aan de inrichting die binnenhuisarchitecte Lilianne van der Meijden heeft gecreëerd. Het restaurant heeft een boerderijthema. Eyecatchers zijn een echte tractor, een tafel in de vorm van een tractorband, aardappelkisten als verlichting en hooibalen op het terras. Gasten kunnen zitten in omgebouwde kuubskisten en op tractorkrukken. Ook de menukaart vertelt gasten dat dit geen cafetaria is. Onze stoofgerechten met namen als Asian-Chicken, Captains-Beef en Veggie-Mushroom zijn ontwikkeld in samenwerking met twee jonge chefs uit het culinaire team van Herman den Blijker. Om gasten te blijven verrassen, presenteren we elke drie maanden een nieuwe stoof. De aardappelen voor onze smakelijke frieten zijn afkomstig uit De Hoeksche Waard. Deze worden vers gesneden onder de neus van onze gasten.”

Uitgebreid assortiment
Als ondernemer werkt Eksi nauw samen met de Euroscoop-bioscoop. “Mijn zaak ligt op het plein voor de deur van deze bioscoop waar dagelijks op verschillende tijdstippen films worden gedraaid voor jong en oud”, verduidelijkt hij. “Met een uitgebreid assortiment speel ik hier bewust op in. Gasten kunnen de hele dag bij ons terecht voor echte frieten, stoven, limonades en zelf ontwikkelde ijscups met yoghurtijs. Als eerste mogen we ook een biertje en een wijntje verkopen binnen het assortiment. Bij aankoop van een stoof kunnen gasten onbeperkt sauzen tappen bij onze sauzenbar, een andere blikvanger in mijn zaak. Onze stoven zijn ook geschikt om mee te nemen. Bedrijven uit de omgeving kunnen bij ons terecht voor middaglunches.”

In samenwerking met de bioscoop heeft Eksi als ondernemer verschillende combideals verzonnen. “Voor een bedrag van 15 euro kunnen gasten bijvoorbeeld al rekenen op frieten met stoof, een drankje en een bioscoopkaartje. Ook bieden we in samenwerking met het nabijgelegen Glowgolf de mogelijkheid voor een kinderfeestje, dat hier aan de counter of telefonisch kan worden geboekt. Kinderen kunnen eerst glowgolfen en vervolgens bij ons eten.”

Eksi introduceerde onlangs een zelf bedachte cadeaubon in zijn zaak. “Deze cadeaubon kunnen gasten bijvoorbeeld cadeau geven voor moeder- of vaderdag. De bon bestaat uit een etentje in Bram’s Gourmet en een bioscoopkaartje. Een veel leuker cadeau dan een standaard bos bloemen of een fles Bacardi. Ik vind het mooi om me op deze manier bezig te houden met store marketing. Hierin ben ik best creatief, al zeg ik het zelf. De komende tijd blijf ik me verdiepen in de verschillende doelgroepen die Bram’s Gourmet bezoeken, uiteenlopend van jonge gezinnen met kinderen tot jongeren die aan het daten zijn. Samen met mijn enthousiaste medewerkers wil ik voortdurend inspelen op hun wensen.”

Veel bedrijvigheid
Eksi heeft niet alleen de krachten gebundeld met de bioscoop, maar ook met de andere bewoners van het Schiedamse plein, zoals een De Beren-restaurant, Mr. Chow Asian Streetfood, Glow Golf en Sir Winston Fun & Games. “Er zit veel interessante bedrijvigheid om Bram’s Gourmet Frites heen”, zegt hij. “Samen kunnen wij consumenten een totaalbelevenis bieden. Eén keer per maand komen we bij elkaar om leuke gezamenlijke activiteiten te bedenken. Bij deze activiteiten ben ik als ondernemer vaak de voortrekker. Tot september zijn er in de weekenden gratis muzikale optredens op het plein en voor de komende wintermaanden ben ik bezig met een grote ijsbaan. Het plein is nog volop in ontwikkeling. Zo wordt hier binnenkort ook een nieuwe Happy Italy-vestiging geopend. Een belangrijke pré is bovendien dat het plein een 1500 plaatsen tellende parkeergarage heeft, waar vooralsnog gratis kan worden geparkeerd.”

Internationale belangstelling
Als franchisenemer voelt Eksi zich als een vis in het water binnen de Bram’s Gourmetformule. “Bram’s Gourmet heeft naast dit restaurantconcept ook de originele containervestigingen met streetfood. De formule heeft de ambitie om in de komende jaren uit te komen op in totaal 30 tot 50 Nederlandse vestigingen”, benadrukt Eksi. “Inmiddels is er ook internationale belangstelling vanuit Duitsland waar we al zitten, Ierland, Noorwegen en Denemarken. Als ondernemer met twintig jaar horeca-ervaring wil ik de komende jaren meerdere Bram’s-vestigingen openen op vergelijkbare centrale locaties.”

Bron: Out.of.Home Shops

brams1_1-a900x525.jpg