ENKHUIZEN - Ondanks dat het restaurant onderdeel is van Hotel Snoeck van Loosen, draait restaurant Van Loosen voornamelijk op bezoekers van buitenaf. Niet alleen de toeristen, maar ook het lokale en regionale publiek vormen de kern van het gastenbestand. In het restaurant is er nog niets van te merken, maar achter de schermen draait het managementteam op volle toeren in voorbereiding op een bomvolle feestmaand.
Aan het woord is de piepjonge horecaondernemer Sam Hakhoff (22): “We zitten in het wat hogere segment. Dat zie je terug in de bestedingen en ook in de lengte van het bezoek. We hebben dan ook geen dubbele zits, gasten dineren uitgebreid bij ons. Ons publiek is voornamelijk 40+. Behalve bij evenementen, dan trekken we ook wel jonger publiek aan. Naast à la carte moeten we het ook veel van bedrijfsuitjes, particuliere feestjes, banqueting en ja, ook van begrafenissen hebben. In en om Enkhuizen zitten grote zaadbedrijven die regelmatig partijen, vergaderingen en andere bijeenkomsten hebben.” Zij vormen een vaste component van de omzet, zowel in het hotel als in het restaurant en de zalen.
Zakelijke markt
Op kerstavond, eerste en tweede kerstdag draait het restaurant met een uitgebreid kerstmenu. Net als vorig jaar verwacht Hakhoff alle drie de avonden vol te zitten. Sterker nog, gezien de reserveringen die nu al in de agenda staan, komt er meer drukte dan de voorgaande twee jaren. Maar ook de dagen rondom kerst lopen goed. Met name de zakelijke markt boekt meer feesten en partijen dan in 2021 en 2022. Verrassend, vindt Hakhoff, de negatieve berichten in de media doen anders vermoeden. De consument zou de hand op de knip houden. “Wij merken daar gelukkig weinig van”, zegt de ondernemer opgelucht.
Meer 0.0%
Trends voor de feestdagen heeft Hakhoff niet echt ontdekt. En dat geeft niet, vindt ze zelf. “Er komt hier een toch wat traditioneel publiek, mensen met muntjes. En daar haken we natuurlijk op in als het om de menukaart en de keuze van het assortiment gaat.” Wel merkt ze bij haar gasten dat er een verandering in de keuze van dranken is. “Er worden meer alcoholvrije varianten van het bestaande assortiment besteld. Twee jaar geleden hadden we nog geen 0.0% wijnen. Nu hebben we die naast de 0.0% bieren vast op de drankenkaart staan. Ook hebben we een BOB-arrangement naast het klassieke wijnarrangement tijdens de kerstdagen. Ik verwacht dat die meer besteld gaat worden dan voorgaande jaren”, aldus Hakhoff.
Groei
Een verklaring voor deze groei heeft de ondernemer niet. Zij gooit deze op de naamsbekendheid die Van Loosen heeft opgebouwd, met name bij de bedrijven in de regio. En daar doet ze ook alles aan. “Het is, nu het seizoen is afgelopen, wat rustiger in het restaurant. Maar de hotelbezetting is echt goed te noemen. Ik gebruik deze slappe tijd om events te organiseren. In het nieuwe jaar komen we bijvoorbeeld met een onwijs groot feest met dj’s. Meer kan ik er nog niet over zeggen, maar ik ben er volop mee bezig.”
Familiebedrijf
Snoek van Loosen is een familiebedrijf in de ruimste zin van het woord. Met haar moeder en stiefvader runt de 22-jarige ondernemer het hotel-restaurant, waarbij zij de regie heeft over het restaurant. Eveneens in Enkhuizen heeft haar vader Restaurant De Visafslag waar Hakhoff haar horecacarrière begon. Beide bedrijven hebben een gezamenlijke inkoop. Ook personeel wordt onderling uitgewisseld.
Alle neuzen één kant op
Hakhoff staat aan het hoofd van het restaurantteam dat een kleine kern heeft en verder uit ambulant personeel bestaat. “Het was in het begin wel even wennen, omdat ik nota bene de jongste van de crew was. Maar dat duurde niet lang. Ik ben eindverantwoordelijk, dus hebben ze naar mij te luisteren. Dat klinkt niet aardig, maar zo staan de zaken ervoor. Ik kan wel zeggen dat ik een natuurlijk overwicht heb ontwikkeld”, aldus Hakhoff. Zij traint de medewerkers zelf in de proefperiode en draagt ze dan over aan haar ‘zwaargewichten’. Daarnaast heeft ze een externe trainer ingehuurd om bij het voltallige team alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Een follow-up staat voorjaar 2024 op de planning. Hakhoff werkt zelf fulltime mee op de werkvloer. “Ik wil het goede voorbeeld geven en ik hou gewoon veel van mijn werk. Daarbij voel ik me toch wel schuldig als ik bijvoorbeeld met kerst een dag vrij neem en mijn chefs alle feestdagen staan te buffelen”, aldus Hakhoff.
De balans tussen werk en privé zou wel wat meer in evenwicht mogen zijn. “Maar ik doe het zelf, hè. Ik wil gewoon overal bij zijn. Laatst was ik een dag ziek. Ik heb wel mijn mails beantwoord, dat dan weer wel. En de volgende dag stond ik er weer. Het hoort bij het ondernemerschap”, verklaart Hakhoff. “Mijn opvoeding speel een grote rol: niet zeiken, maar gáán.” Familie, werk en sociaal netwerk, het loopt allemaal door elkaar. Ze vult aan: “Horeca is voor mij a way of life en dat vind ik prima. Door mijn lange reis naar Zuidoost-Azië vorig jaar winter voel ik me helemaal opgeladen voor de komende jaren. Ik wil hier zeker nog twee à drie jaar aan de slag om alles eruit te halen wat er in zit. Daarna hoef ik, denk ik, niet meer altijd aanwezig te zijn. En het buitenland lokt. Iets met een tentje op het strand in de tropen.”
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.