Onderweg

Op het station is het ‘drie in de rij, klant kwijt’

[SPECIAL: ON THE MOVE] NIEUWVEEN - Kiosk heeft meer dan 100 locaties op stations en perrons door heel Nederland. Hier kunnen reizigers terecht voor drinken of iets kleins te eten voor onderweg.Floris Merkx is binnen NS onder meer verantwoordelijk voor de formules Kiosk en StationsHuiskamers. Hij vertelt over Kiosk.

Kiosk is voor reizigers; op wat voor manier is het assortiment hier op aangepast?
Merkx: “Retail op het station is een aparte tak van sport. We beloven bij Kiosk dat reizigers op tijd de trein halen. Het assortiment is daarom gericht op snelheid en gemak. We werken met een vast assortiment voor al onze Kiosk-winkels. De top tien van meest verkochte producten bestaat uit dranken, zowel warm als koud, en versgebakken lekkernijen. Op nummer één staat de cappuccino.”

Op wat voor manier wordt er aan verantwoord ondernemen gedaan?
“Onder andere door verschillende samenwerkingen. Tijdens de Nationale Week zonder Vlees en Zuivel liep er een actie met het vegan satébroodje van De Vegetarische Slager. Wij vinden verantwoord retailen belangrijk, denk hierbij aan het terugdringen van voedselverspilling en met onze winkels bijdragen aan energiereductie én aan een plantaardig aanbod. Op dit moment is ruim 40 procent van het aanbod bij Kiosk plantaardig. Ook krijgen reizigers die een eigen herbruikbare beker meenemen 25 cent korting op een warme drank.”

Op wat voor manier wordt ingespeeld op het publiek dat onderweg is?
“Bij Kiosk is er aandacht voor gemak en snelheid, want reizigers beloven we dat iedereen op tijd de trein haalt. Daarom bieden we een smal assortiment, zodat het makkelijker is om snel een keuze te maken. De Kiosk op het perron is van glas, zodat reizigers in de winkel de trein aan zien komen. Dat geeft hen controle. In de supermarkt is het ‘drie in de rij, kassa erbij’, maar op het station is het ‘drie in de rij, klant kwijt’. In die paar minuten die wij hebben, proberen we contact te maken met de mensen die bij ons de winkel instappen.Sommige collega’s van mij zetten een cappuccino en broodje al klaar als een bepaalde reiziger eraan komt.”

Wat zijn de grootste uitdagingen?
“De grootste uitdaging is momenteel corona. We willen alle reizigers graag weer in onze treinen, op onze stations en in onze winkels verwelkomen. Ook heeft de werving van medewerkers en het aan boord houden van collega’s onze prioriteit. Al die collega’s die zich elke dag weer inzetten voor Kiosk die maken het verschil.”

Is het aankoopgedrag veranderd sinds de coronacrisis?
“We zien een andere samenstelling van reizigers. Door corona zien we namelijk een verschuiving in het type reizigers. Op dit moment zien we meer recreatieve reizigers. Zij kopen andere producten dan bijvoorbeeld een forens. We zien dus niet dat het gedrag veranderd is, maar we zien wel een ander patroon van reizigers die nu op pad gaan. Nu het aantal reizigers weer toeneemt, is het nog even afwachten in hoeverre we weer terugkeren naar de situatie als in 2019. Dus de periode van voor de coronapandemie.”

Bron: Out.of.Home Shops 

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

kiosk-1.jpg