Partnercontent

Hakvoort: ‘Groot geworden met klassieke horeca, nu in iedere branche actief’

EMMELOORD - Jan Hakvoort uit Urk nam in 1965 de bakkerij van zijn ouders over, daarnaast verhandelde hij in de avonduren opgekochte bakkerij- en keukenapparatuur. Bijna 55 jaar later is Hakvoort uitgegroeid tot een leverancier voor elk bedrijf dat iets in de horeca doet of gaat doen. Hakvoort Professional heeft zes locaties verspreid over Nederland, een eigen fabriek en dagelijks zetten zo’n 230 mensen zich in voor de klanten van de horeca- en grootkeukenspecialist.

Out.of.Home Shops sprak op het hoofdkantoor in Emmeloord met commercieel manager Eric Harsta en marketeer Marrit Nijboer. De showroom is opsplitst in twee gedeeltes. Aan de ene kant vindt men keukens in alle denkbare vormen, groottes en opstellingen, aan de andere kant zijn hele interieurconcepten te bekijken. In het midden daarvan bevindt zich een ruime koffiebar waar de klanten kunnen uitkijken over beide gedeeltes. De indeling geeft weer waar Hakvoort Professional voor staat; het leveren van een totaalconcept, waarbij persoonlijke service en de wensen van de klant centraal staan.

Totaalconcept
Harsta vertelt dat Hakvoort Professional voor ieder bedrijf een totaalleverancier kan zijn. “Wij hebben alles in huis om voor onze klanten een perfect op maat gemaakt concept te leveren. Van de tekeningen tot de montage, alles wordt door werknemers van Hakvoort uitgevoerd. Door onze grote volumes - we hebben in ons magazijn in Emmeloord zo’n 13.000 palletplekken - kunnen wij 91 procent van onze producten direct leveren én daarnaast scherpe prijzen aanbieden.”

Hakvoort Professional heeft naast de vestiging in Emmeloord ook nog showrooms in Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Vlissingen en Venlo. “Hierdoor zijn onze klanten maximaal anderhalf uur rijden verwijderd van een van onze filialen. Daarnaast werken we met lokale monteurs, dus als een klant in Groningen of Limburg met een technische storing zit, kunnen wij snel monteurs ter plaatse sturen. Ook als er nieuwe apparatuur geleverd moet worden, bijvoorbeeld een koelkast, kunnen wij dat vaak dezelfde dag nog doen.”

“Doorat wij een totaalconcept leveren, zijn onze werknemers aan de keukenkant goed op de hoogte.”

Naast keukens heeft Hakvoort Professional ook al meer dan 30 jaar Homint, de interieurtak van de onderneming. “Ondanks dat het twee losse onderdelen binnen het bedrijf zijn, is de samenwerking tussen Homint en Hakvoort zeer succesvol. Doorat wij een totaalconcept leveren, zijn onze werknemers aan de keukenkant goed op de hoogte van de interieurmogelijkheden en andersom. Zo kan een klant die tijdens de montage van een keuken tegen een interieurvraag aanloopt, gerust een van onze monteurs aanspreken, waarop hij de klant naar de juiste persoon kan doorverwijzen bij Homint. Die samenwerking en gedeelde kennis van onze medewerkers zijn een meerwaarde die ons totaalconcept zo sterkt maakt.”

Petrol
De klantenkring van Hakvoort Professional is breder dan de traditionele horeca. “We leveren aan allerhande klanten, van Ikea’s tot supermarkten en pretparken. We hebben zo’n breed assortiment dat we elke locatie, van ziekenhuizen tot pompstations, kunnen voorzien van de juiste apparatuur. Petrol-klanten hebben bijvoorbeeld meer baat bij afbakapparatuur dan een fornuis met acht pitten. Op de Tankstation Vakbeurs in Houten laten we zien wat we allemaal kunnen betekenen voor de pompbranche met professionele keukens die wij op maat kunnen maken in onze fabriek.

“We zullen altijd die extra stap zetten om onze klanten”

“Los van eerdergenoemde branches installeren we ook keukens op booreilanden en in schepen. De verantwoordelijke monteurs wonen speciale rescuetrainingen bij, zodat ze op de booreilanden mogen werken. Met klassieke horeca zijn we groot geworden, nu zijn we in iedere branche actief. We zullen altijd die extra stap zetten om onze klanten, tot in het kleinste detail, de kwaliteit te leveren die zij van ons mogen verwachten.”

Service
“Service staat bij ons zeer hoog in het vaandel. We laten daarom graag zien welke service we aan onze klanten kunnen bieden. Dat doen we fysiek in onze showrooms en op vakbeurzen, maar sinds eind oktober ook op onze vernieuwde website”, aldus Nijboer. “Met onze nieuwe website willen we online het advies bieden dat we offline altijd al aan onze klanten leveren. Een persoonlijk gesprek, onze klanten die een kijkje in hun keuken geven, de grootste voorraad horeca-apparatuur van Nederland en het in real-time etaleren van de voorraad in onze magazijnen. Daarnaast bieden we de garantie ‘vandaag besteld, morgen in huis.’

Wil een klant een echte demonstratie van apparatuur, dan is dat ook geen probleem. In onze demonstratiekeukens in Emmeloord en Venlo zetten wij het apparaat klaar en kan de klant zelf ervaren hoe het werkt.” Harsta sluit zich bij Nijboer aan en benadrukt: “De service die Jan Hakvoort in 1965 al zo belangrijk vond, zit er bij ons ingebakken. Of het nu gaat om restaurants, bedrijfskantines of tankstations; door onze persoonlijke service, in combinatie met alle faciliteiten onder één dak, zijn wij al meer dan een halve eeuw een betrouwbare partner waar men op kan terugvallen.”

Familie
Jan Hakvoort richtte in 1965 het bedrijf op; zijn vier zonen en kleinkinderen zetten anno 2019 zijn werk voort. Wat in Urk begon, is uitgegroeid tot een familiebedrijf dat vertegenwoordigd is in Nederland, België en Engeland. Zonen Leen, Teun, Jacob en Bert zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van het bedrijf. Leen is commercieel directeur, Teun heeft P&O en de productie onder zijn hoede, Jacob is verantwoordelijk voor de afdeling onderdelen en productontwikkeling en Bert leidt het projectmanagement, de logistiek en service. De kleinkinderen van Jan zijn inmiddels ook al in alle lagen van Hakvoort Professional te vinden.

Bron: Out.of.Home Shops

1631.jpg