Catering

Crisis weinig invloed op lunchuitgaven

GORINCHEM - Crisis of niet, de lunch in het bedrijfsrestaurant blijft heilig voor de Nederlandse werknemer. Maar liefst 85 procent van de werknemers past in het huidige economische tijdperk zijn lunchbestedingen niet aan. Sterker nog, jongere vrouwen en oudere mannen kiezen in het bedrijfsrestaurant steeds vaker voor de duurdere biologische producten of producten met het Ik Kies Bewust-logo.

Redactie |

Dit blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau SSI in opdracht van de Vereniging van Nederlandse Cateringorganisaties, Veneca. Ongeveer 2,5 miljoen werknemers maken dagelijks gebruik van het bedrijfsrestaurant en de Veneca-enquête toont aan dat de crisis de lunchbesteding van 85 procent van de werknemers onberoerd laat. “Nederland heeft geen uitgebreide lunchtraditie. Zo besteden wij in vergelijking met werknemers in de ons omringende landen drie tot vier keer minder. De bandbreedte om te bezuinigen is dan ook niet al te groot”, verklaart Jos van Straten van Veneca. De Veneca-enquête laat verder zien dat mannen en vrouwen er andere gewoonten op nahouden wat betreft bezoek van en gedrag in het bedrijfsrestaurant. Van Straten: “In zijn algemeenheid kunnen we zeggen dat biologische producten en de producten met het IKB-logo steeds meer in trek zijn. Dat komt ook omdat het op steeds meer plaatsen wordt aangeboden. En als je daarbij kijkt naar de bestedingen dan zie je dat jonge vrouwen van tussen de 25 en 50 jaar vaker biologische en verantwoorde producten kiezen dan hun mannelijke collega’s. Behalve wanneer ze ouder worden. Oudere mannen eten namelijk vaker bio en producten met het IKB-logo dan zowel hun jonge seksegenoten als hun vrouwelijke leeftijdsgenoten.”

Onderwijs
Een andere uitkomst van de Veneca-enquête die in het oog springt, is dat het onderwijs op een aantal fronten achterblijft ten opzichte van andere sectoren. Zowel op het gebied van biologisch eten als de aanschaf van gezondere IKB-producten. Respectievelijk de overheid en de financiële sector lopen op deze twee vlakken voorop. De lunch in het bedrijfsrestaurant is voor de meeste bezoekers een sociale ontmoetingsmogelijkheid. Werk wordt zijdelings besproken, ontspanning staat voorop. De lunch top-5 bestaat uit: broodje kaas/vleeswaar, rauwkost, soep, broodje gezond en een tosti.

Bron: