‘Consument kiest steeds vaker voor functionaliteit van het drankje’ | Out of Home Shops

‘Consument kiest steeds vaker voor functionaliteit van het drankje’

AMSTERDAM - De inspanningen van Red Bull zijn het afgelopen jaar niet onopgemerkt gebleven in de handel. “We vinden het ontzettend gaaf dat we weer de Out.of.Home Award hebben gewonnen. Iedere dag werken we hard om een mooie bijdrage te leveren aan het rendement van de klant”, vertelt Yvette van Toorn, category development manager out-of-home. 

De categorie koude dranken is de laatste jaren volop in beweging en Red Bull speelt daar op in door het initiatief te nemen. “We trekken nieuwe consumenten de categorie binnen en kijken naar de wensen van morgen. De consument drinkt, eet en besteedt steeds vaker buitenshuis, het aantal autokilometers is nog nooit zo hoog geweest en de behoefte aan gemak en genieten neemt toe. Dit zorgt voor veel kansen in de verkoop van fris- en energiedranken bij onder meer tankstations. Red Bull denkt mee met de klant, want gedreven door de functionaliteit van het product is Red Bull het grootste merk in de categorie”, legt Van Toorn uit.

Transparantie
Om die nieuwe consumenten aan te trekken en barrières weg te nemen, doet Red Bull er alles aan om te ontdekken wat hen tegenhoudt. Transparantie richting de consument is een van de speerpunten van de fabrikanten om meer bereik te creëren. “We proberen transparanter te zijn over wat er in een blikje zit: de hoeveelheid suiker van een glas sap en het cafeïnegehalte van een kop koffie. We proberen ook duidelijk te maken wanneer je energiedrank moet gebruiken: in functionele gebruiksmomenten. Gefocust autorijden is natuurlijk het perfecte voorbeeld voor het tankstation”, zegt Van Toorn. “Ook vanuit een categorieperspectief zijn we druk bezig met die functionaliteit. Het is onze visie dat consumenten steeds vaker onderscheid maken tussen drankjes die ze gewoon lekker vinden, zoals cola en sinas, of drankjes die ze nodig hebben, zoals water, sportdrink of energiedrank. Die laatste groepen noemen we dan ook ‘functionele dranken’. We zien deze indeling steeds vaker terug in de markt en de groep groeit bovendien hard.”

Vleugels
Red Bull heeft al jaren zijn missie om mensen en ideeën vleugels te geven. “Als de klant een goed idee heeft om meer rendement uit de shop of categorie te halen, dan zullen wij er alles aan doen om dit mogelijk te maken. Om ons klaar te maken voor de toekomst zullen we samen moeten kijken naar nieuwe services, die zich bijvoorbeeld richten op de deeleconomie, bezorgen en afhalen, onderhoud of vitaliteit en sport”, stelt Van Toorn.

Bron: Out.of.Home Shops