Kostenbesparingen hebben duidelijk effect op jaarcijfers Sligro

VEGHEL – In 2020 lag de jaaromzet van Sligro Food Group 18,7 procent lager dan het jaar ervoor, toch kon er door te snijden in de kosten een nettowinst van 2 miljoen euro in de tweede jaarhelft geboekt worden. Een hoopvol lichtpuntje in een jaar dat de groothandel een netto verlies van 70 miljoen euro opleverde. De helft van dit jaar rekent Sligro op herstel.

“Het jaar 2020 stond qua ontwikkeling van de economie en onze afzetmarkten volledig in het teken van COVID-19”, aldus Koen Slippens, ceo Sligro Food Group. “De uitbraak van de pandemie en de daaropvolgende door overheden opgelegde maatregelen troffen onze afzetmarkten fors. Met name het bezorgkanaal werd hard getroffen, met periodes waarin de omzet tot wel 75 procent afnam. De zelfbediening daarentegen bood voor veel ondernemers een goed alternatief, waardoor de omzet daar zelfs toenam.” Al met al komt het omzetverlies als gevolg van COVID-19 voor de Groep op een half miljard euro uit.

Slippens legt uit hoe 2020 ook positieve ontwikkelingen te weeg heeft gebracht voor Sligro. “In Nederland hebben we de zelfbediening – in combinatie met bezorging en de kracht van de formule – ons marktaandeel met 2,4 procent weten te verhogen naar 26,6 procent. De korte termijn-focus lag daarnaast op het opvangen van de omzetdaling en het bijsturen op kosten en investeringen. Op basis van onze ervaringen in 2020 zien we dat het herstel snel kan gaan en de consument de horeca weer weet te vinden zodra het is toegestaan. We verwachten bij deze aannames in de loop van de tweede helft van het jaar weer in de buurt te komen van omzetniveaus pre COVID-19.”

Vooruitzicht
2021 staat voor Sligro in het teken van vijf belangrijke meerjarige strategische thema’s, gericht op de klant, rendement in de bezorging, zelfbediening en de logistieke keten. Daarnaast is de verwachting dat de groothandel in 2021 in toenemende mate de vruchten kan plukken van de trajecten die in 2020 zijn afgerond.

Sligro wil bijvoorbeeld het omzetaandeel en de kostenvoordelen bij gecombineerde Heineken- en Sligro-klanten vergroten en de klantacquisitie vanuit de nieuwe online omgeving door ontwikkelen. Een geleidelijk herstel van de volumes in 2021 is hierbij wel een essentiële voorwaarden en daarom doet de Sligro Food Group ook nog geen concrete voorspelling over de resultaten in 2021.

Bron: Out.of.Home Shops