Groothandels

Sligro boekt recordwinst

VEGHEL  - Sligro heeft de winst afgelopen jaar ruim verdrievoudigd. Dat kwam onder meer door de verkoop van Emté aan branchegenoten Jumbo en Coop. 

Lisa van der Linden |

De nettowinst kwam uit op 276 miljoen euro. Dat was in 2017 nog 81 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat bedroeg 53 miljoen euro. Zonder eenmalige lasten vanwege de verkoop van de Emté-supermarkten en aanpassingen in de eigen organisatie komt dat uit op 82 miljoen euro. Een jaar eerder was het bedrijfsresultaat 91 miljoen euro, maar toen was een eenmalige bate van 9 miljoen euro meegeteld.

De groothandelaar voerde zijn marktaandeel in Nederland en België verder op. In de thuismarkt nam dat aandeel met 9 procent toe. In België groeide het marktaandeel zelfs met 14 procent. Sligro wil de komende jaren verder groeien in België en gaat dat proces versnellen. “De marktomstandigheden waren gunstig en blijven dat naar verwachting ook komend jaar. Dat gaat gepaard met een stevige kosteninflatie die ons dwingt de balans tussen groei en kostenbeheersing te blijven bewaken. Dat is een omgeving waarin wij ons als marktleider prima thuis voelen en wij kijken dan ook vol energie terug op het afgelopen jaar en vooruit naar 2019”, zegt Koen Slippens, ceo van Sligro.

Kernactiviteiten
Sligro maakte eerder al bekend dat de omzet afgelopen jaar met 9,6 procent groeide tot ruim 2,3 miljard euro. De autonome groei werd beïnvloed door een aantal technische posten. Hiervoor gecorrigeerd kwam de 'overige autonome groei' uit op 3,1 procent.

Dit jaar wil Sligro zich na alle afleidingen van afgelopen jaar weer volledig op de kernactiviteiten richten. Hoewel de marktomstandigheden gunstig blijven volgens het bedrijf, dreigen de kosten voor onder meer transport, energie en lonen flink hoger te worden. Sligro verwacht die stijgingen op te kunnen vangen door efficiënter te werken. Concrete financiële verwachtingen werden niet verstrekt.

Bron: ANP/Out.of.Home Shops

sligro-voorzijde.jpg