‘We willen meer betekenen en daarom willen we groter worden’

Consument moet bij Anne&Max enkel zitten en genieten

UTRECHT - Voor Anne&Max is het net als voor zoveel horecazaken een uitdagende tijd. Toch gaat het de franchiseketen voor de wind. Onlangs werd namelijk bekendgemaakt dat er eind november een filiaal in Amsterdam The Style Outlets geopend zal worden, en daar blijft het niet bij. In 2021 verschijnen er nog minimaal vijf nieuwe vestigingen. Out.of.Home Shops vroeg Wobbe van Zoelen, oprichter en eigenaar van Anne&Max, hoe hij dit doet en wat zijn verdere plannen zijn.

Het zijn zware tijden voor de horeca, veel ondernemers zitten met de handen in het haar en proberen uit alle macht om te behouden wat ze hebben. Een uitbreiding naar een outletcentrum en nieuwe vestigingen in Utrecht, Rotterdam, Den Bosch, Nijmegen en Groningen klinkt daarom misschien wat vreemd. Gevraagd waarom hij er nu voor gekozen heeft om uit te breiden, begint Van Zoelen te lachen.

“We hebben er eigenlijk nooit voor gekozen om te groeien, groei is bij ons nooit het hoogste doel. Het doel is om relevant te zijn op de plekken waar we zitten, dat we daar iets kunnen betekenen voor onze omgeving en mensen een fantastische plek kunnen bieden. Maar als je een onderneming bent die altijd kijkt naar verbetering, is groei wel een logisch gevolg. Om een voorbeeld te geven; wij kopen nu van een corporatie uit Peru de hele koffieoogst op en onderzoeken hoe we hun een eerlijke prijs kunnen geven. Een prijs die goed is om het land duurzaam te onderhouden en die een impact heeft op de omgeving daar. Zodat de kinderen van de koffieboer naar school kunnen, bijvoorbeeld. Zo’n invloed hebben kan alleen als je een groter volume hebt en daarom willen we groeien. We bouwen ons concept op waarden en kwaliteit.

Wij willen onze gasten niet belasten met een discussie over hun eten en drinken. Het is onze taak dat zij zorgeloos zitten, lekker eten en drinken, en wij zorgen dat het eten ook goed is. Bij Anne&Max hebben klanten eigenlijk maar één taak: zitten en genieten. Dit gaan we nu ook naar outletcentrum The Style en de nieuwe vestigingen brengen.”

Uitbreiding
“Het outletcentrum is een unieke locatie in Amsterdam (Halfweg). Op hetzelfde terrein van de oude suikerfabriek met van die enorme silo’s. Het wordt ons al vaker gevraagd waarom wij daar nou naartoe gaan. Wij werken heel milieubewust en met ambachtelijke producten, maar we gaan naar een centrum dat is gericht op massaconsumptie.

Maar ik vind dat als wij relevant willen blijven, dan moeten we ook naar plekken durven te gaan die anders zijn dan onze klassieke locaties. Die mooie, oude panden inde binnensteden. We hebben daarvoor al eerder de inleidende stap gezet naar Winkelcentrum Leidsenhage (Mall of the Netherlands).Het retail landschap verandert en je wilt actueel zijn. Het is daarom denk ik een noodzakelijke stap om ook in winkelcentra te zijn, omdat de mensen daar zijn. Bij ons kunnen ze dan tijdens het winkelen even bijkomen met onze heerlijke producten.

In Utrecht, Rotterdam en Den Bosch hebben we al panden en franchisenemers gevonden, dus dat is een kwestie van doorzetten. Nijmegen en Groningen zullen waarschijnlijk ook wel volgen in 2021, maar we werken hier niet vanuit het idee dat we volgend jaar vijfvestigingen móeten openen. We moetenzorgen dat we fantastische ondernemers en locaties vinden, zodat er ergens weer een hele mooie Anne&Max komt te staan. Met dezelfde sfeer, want dat is wel hoe we werken. Het gevaar van een keten is dat alles hetzelfde wordt, ik denk dat dat het ergste is wat ons kan gebeuren. Wij moeten bewaken dat elk Anne&Max een unieke zaak is, echt een onderdeel van de omgeving, maar met dezelfde huiskamersfeer.”

Omnichannel
Voor de coronacrisis begon waren drie Anne&Max-vestigingen ook al begonnen met bezorgen, het meenemen van de producten was al geïntegreerd in het concept en catering deed de formule ook al. Het sluiten van de horeca heeft er eigenlijk vooral voor gezorgd dat alles in een stroomversnelling is gekomen, zegt Van Zoelen.

“De grootste uitdaging daarin is het écht goed krijgen van onze omnichannel. Alles werkt, maar nog lang niet zo goed of zo mooi als ik zou willen. Anne&Max is een huiskamer, en dat concept overbrengen was lastig. Een mooi voorbeeld is onze ontbijtplank, om die te vertalen naar een ingepakte doos die het Anne&Max-gevoel bij iemand thuisbrengt, dat was een hele klus. Dat gaat nu allemaal als een trein, we hebben ontbijtboxen, lunchboxen, high-teaboxen, borrelboxen, verjaardagsboxen etc. We hebben eigenlijk alles met het woord boxen erachteraan en dat is echt mooi om te zien.

Het meeste laten we thuisbrengen, maar Thuisbezorgd en Deliveroo bezorgen niet ’s ochtends, dus dat doen we zelf. Ik vind het heel jammer om dat uit handen te moeten geven. Zo’n koerier zegt alstublieft en tot ziens, terwijl ons hele concept gebaseerd is op gastvrijheid. Op dit moment zie ik alleen niet hoe we dat anders zouden kunnen doen, maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden. Om nu te focussen op wat wij goed doen, zijn we in zee gegaan met bezorgpartijen die zich focussen op wat zij goed doen. Uiteindelijk hebben we nu vooral last van het feit dat we niet kunnen doen waar we voor gekozen hebben, wat we willen doen: onze gasten ontvangen en ervoor zorgen dat ze fijne momenten hebben. Dat mensen elkaar ontmoeten en dat wij dat kunnen faciliteren. Ons businessmodel is gelukkig een stuk breder dan dat en dat is misschien nu wel ons voordeel.”

Dit artikel verscheen eerder in de papieren editie van Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.