1G8A0528.jpg

KHN: Alcoholcontrole in horeca werkt

WOERDEN – Training en aandacht leidt tot betere naleving van leeftijdscontrole. Een recente proef bij 171 horecazaken van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), Bureau Objectief en tien gemeenten toonde dat aan.

Redactie |

Bij twijfel werd in bijna 85% van de gevallen gevraagd om een ID-bewijs. Bij een landelijke steekproef is dat slechts net geen 35%.

Tijdens de vier maanden durende pilot werden 444 testbezoeken afgelegd. Bij driekwart van de testbezoeken werd de leeftijdsgrens correct nageleefd en geen alcohol verkocht aan een minderjarige, meldt KHN. Het landelijk gemiddelde blijft steken op 25,5%, zoals recent vastgesteld in het jaarlijkse nalevingsonderzoek naar alcoholverkoop. “Het verschil onderstreept dat bewuste training en aandacht voor leeftijdscontrole in de horeca daadwerkelijk tot betere naleving leidt. De cijfers laten zien dat de horeca verantwoordelijkheid neemt en resultaat boekt. Vanuit KHN hopen wij dat beleidsmakers dit ook erkennen en ons hierin ondersteunen”, aldus KHN.

Tijdens de pilot kregen deelnemers praktische ondersteuning bestaande uit trainingen, tools en vier feedbackrondes per jaar zonder sanctiedreiging. Volgens KHN werkt deze aanpak. “Positieve stimulans en samenwerking blijken veel effectiever dan handhaving alleen. KHN wil dit nu landelijk opschalen – mét én voor horecaondernemers”, schrijft de brancheorganisatie op LinkedIn.

Bron: Out.of.Home Shops