Horeca

McDonalds VS personaliseert digitaal menu

OAK BROOK - McDonalds heeft een pilot met slimme bestelsuggesties afgerond in de VS. Dat schrijft techmagazine Wired. De restaurantketen heeft daarvoor Dynamic Yield overgenomen, een start-up uit Tel Aviv die met behulp van algoritmes bestellingen personaliseert.

Volgens Wired zal het algoritme in de praktijk zo werken dat wanneer een consument een bestelling doet, hij geen statisch van te voren ingericht keuzemenu te zien krijgt, maar een menu gebaseerd op alle verzamelde data rondom die vestiging, op dat moment. De klant krijgt te zien welke items op dat moment populair zijn op die locatie. Ook tijdstip en het weer tellen mee. Wie bijvoorbeeld een Happy Meal bestelt, krijgt daarbij een ijsje aangeboden, omdat veel anderen dat recent erbij bestelden en het buiten 35 graden is.

Flink bedrag
Bij de overname van het bedrijf dat de algoritmes ontwikkelt ging een flink bedrag gemoeid. Dynamic Yield is dan wel een start-up, McDonald’s zou 300 miljoen euro hebben betaald. McDonalds-bestellingen worden al lange tijd digitaal gedaan, wat een hoop data oplevert. De infrastructuur is dus ideaal voor zo’n programma. Het heeft genoeg informatie om ‘anderen kochten ook’-suggesties uit te putten. Volgens Emerce rolt McDonalds de technologie nu uit over 14 duizend restaurants in de VS. Uiteindelijk zou ook de internationale markt met deze technologie worden uitgerust.

Bron: Out.of.Home Shops

 

 

 

mcdonalds-fastfood-fastservice-bij-tankstation-bp.jpg