‘Je komt in een situatie die niemand kent. Hoe reageer je daarop?’

Nieuwe partner en veel innovatieve concepten voor Appèl Holding

DEN BOSCH - Veerkracht, innovatie en enthousiasme lijken de kernwoorden bij Appèl Holding. Het moederbedrijf van Appèl, SAB, Zo-vital en Markies Catering heeft zijn hoofd zo goed als het kan boven water weten te houden. Aan Out.of.Home Shops vertellen Mark Lemmens, directeur sales, marketing en innovatie, en Sophie Vos, visual concept designer, over de kracht van het bedrijf.

Een diepe zucht volgt na de vraag hoe het Appèl in 2020 is vergaan. “Ja, het liep wel anders dan verwacht”, vertelt Lemmens. In 2019 werd SAB Catering overgenomen door de holding, waardoor de prognose van het jaar erop een mooie was. “De ambitie was om de omzet in 2020 voor het eerst de 100 miljoen euro te laten overstijgen. Maar in plaats daarvan zijn we juist ruim een derde van onze omzet kwijtgeraakt”, aldus Lemmens.

Appèl Holding bedient ruim 650 locaties door heel Nederland, zowel bij kantoren als productielocaties en onderwijsinstellingen. “In maart zijn we meteen gaan kijken waar we op konden anticiperen, al waren de impact en de duur van de crisis groter dan we in het begin ooit hadden kunnen denken”, verzucht Lemmens. “En je begrijpt dat als een groot deel van je omzet wegvalt, je gedwongen wordt om beslissingen te nemen.”
In de zomer moest er daarom een reorganisatie komen binnen het bedrijf. “In eerste instantie probeerden we werknemers gerust te stellen waar we konden, maar op een gegeven moment kon dat niet meer”, vertelt Lemmens. “Dan moet je mensen zorgvuldig inlichten over de genomen onvermijdelijke besluiten. Dat is heel vervelend, al zagen we dat er bij sommigen een last van hun schouders viel. Na maanden doorbetaald thuiszitten, voelden zij ook wel dat er iets niet meer klopte.” Vos vult aan: “Dat was heel bijzonder. Er werd begripvol gereageerd, ondanks het verdriet wat eromheen zat.”

De Leukste Werkdag van de Week
De situatie zorgde er niet voor dat het bedrijf bij de pakken neer is gaan zitten. Integendeel zelfs, want het afgelopen jaar heeft Appèl zich gericht op ‘het nieuwe normaal’. Lemmens: “Je komt in een situatie die niemand kent. Hoe reageer je daar dan op? Wij hebben deze tijd gebruikt om onszelf klaar te stomen voor als er straks weer meer mogelijkheden zijn. Het is in deze tijd een kwestie van anticiperen en het vraagt om flexibiliteit en een groot aanpassingsvermogen. Daarin willen wij vooroplopen.”

Middels de in huis ontwikkelde campagne ‘De Leukste Werkdag van de Week’ kwamen daarom drie nieuwe concepten op de markt in 2020: Lemons & Beans, Oh Appy Day en UpGreat. “Ieder concept heeft een eigen speerpunt en bedient daarmee een andere behoefte”, vertelt Vos. “Maar alle drie hebben ze als voornaamste doel: een genietmoment creëren tijdens de werkdag.” Lemmens is het daarmee eens. “Het belangrijkste is dat we vast hebben gehouden aan onze centrale gedachte: wij geloven in onze eigen medewerkers en de toegevoegde waarde die zij op locatie creëren. In deze periode zie je steeds meer onbemande oplossingen, maar zo kun je naar ons idee niet de leukste werkdag creëren.”

Locatiemedewerkers
Deze tijd bood eveneens onverwachte kansen. Zo kon er voor het opzetten van de campagne een relatief grote multidisciplinaire groep mensen aan de slag. “En dus niet alleen vanuit het hoofdkantoor, maar ook medewerkers vanuit onze locaties”, vertelt Vos. “We creëerden dus meteen een mooi draagvlak. We wisten vanaf minuut één dat wat we bedachten echt werd omarmd door collega’s op locatie.”

Intern is er veel aandacht besteed om de medewerkers binnen Appèl extra steun te bieden. “De Leukste Werkdag van de Week is als een rode draad door ons bedrijf gaan lopen”, vertel Vos. “Verbinding en positiviteit zijn juist in tijden van crisis het hardst nodig en zorgen ervoor dat we er straks weer met z’n allen kunnen doen waar we goed in zijn.”

Opdrachten
Het succes van de innovaties blijkt niet alleen door het enthousiasme binnen het bedrijf. Inmiddels zijn de concepten al op verschillende locaties geïmplementeerd. “Het is heel paradoxaal, want afgelopen jaar was by far het beste verkoopjaar voor Appèl als we kijken naar het aantal opdrachten dat we gegund hebben gekregen”, vertelt Lemmens. “Ook voor dit jaar staan er al de nodige opstarts gepland. Dit bevestigt ons dat we op het goede spoor zitten.”

Met het starten van de vaccinaties gloort er weer meer licht aan het einde van de tunnel voor het cateringbedrijf. “Wat wij hopen is dat na de zomer de scholen weer redelijk normaal starten en hopelijk kan iedereen dan ook op het werk weer naar het nieuwe normaal terugkeren.” Lemmens durft nog niet te zeggen hoe ver dat zal afwijken van het oude normaal. “Zelf weten we dat het niet 100 procent zal terugkeren naar het oude, maar we denken wél dat de behoeften van de medewerker eigenlijk niet wezenlijk veranderd zullen zijn. Werk is meer dan alleen geld verdienen, we missen nu de saamhorigheid en collegialiteit.”

Genietmoment
Wel is hij van mening dat als we straks weer ‘gewoon’ aan het werk kunnen, dat thema’s zoals vitaliteit en goede voorzieningen op het werk weer net zo belangrijk zullen zijn als vroeger. “Daarom blijven we trouw aan de filosofie die we hadden.” Vos vult aan: “We geloven in de optimale werkomgeving. Met gelukkige en vitale medewerkers.” “Wij denken dat de gemiddelde besteding die een werknemer voor zijn lunch overheeft, over het algemeen zal toenemen. De dag dat men op het werk is, zal men meer gaan waarderen dan in het verleden”, vertelt Lemmens. Vos knikt: “Dat is ook eigenlijk het doel van de hele campagne.”

Foodmaker
In de afgelopen maanden heeft Appèl zich niet alleen intern gericht op het vinden van een passende oplossing voor in het nieuwe normaal, ook extern is men in de markt op zoek gegaan naar nieuwe geschikte en onderscheidende mogelijkheden. Lemmens: “We leven in een tijd waarin blurring en partnerships steeds belangrijker worden. We waren pre-corona al de trotse partner van AH to go en Brownies & Downies en zijn ontzettend verheugd om te melden dat we sinds 1 februari in Nederland dé exclusieve partner van Foodmaker zijn in de B2B-markt. Hierdoor zijn wij voor Nederland de enige partij die Foodmaker naar de werkomgeving brengt.”

“Foodmaker is een Belgische producent van hoogwaardige, gezonde producten, gericht op alle eetmomenten van de dag, zoals chia-bowls, baguettes, wraps en warme maaltijden. De droom van de oprichter en ceo van Foodmaker is dat ‘iedereen gezond kan eten’. Foodmaker maakt daarom kraakverse, lekkere voeding die gezond is voor de gast én goed voor de aarde. Er komen nooit conserveermiddelen, smaakstoffen of geraffineerde suikers aan te pas. Dit zijn de heldere uitgangspunten van Foodmaker en hier worden nooit concessies aan gedaan. Het is juist daarom dat dit partnership zo goed bij Appèl past. We vinden en versterken elkaar op het gebied van vitaliteit en het zo goed mogelijk willen zorgen voor de mens en natuur; een verantwoordelijkheid die ook veel werkgevers en pandeigenaren voelen” vertelt Lemmens.

Foodmaker heeft in België diverse bedrijfsrestaurants en horecaoutlets in binnensteden en heeft tevens zowel in Nederland als België een samenwerking met Ahold Delhaize in retail. Zo heeft Foodmaker in Nederland in zo’n honderd winkels van Albert Heijn een saladebar waar de consument post-COVID weer zelf zijn salade kan samenstellen.

“Gezien de vraag naar kwalitatief hoogwaardige, maar vooral gezonde voeding in de werkomgeving zien wij in deze samenwerking een mooie kans voor ons en onze opdrachtgevers. Met aansprekende topsporters als Kjeld Nuis en Mathieu van der Poel als ambassadeur en het gehele gezonde lifestyleprogramma van Foodmaker, zien wij in diverse segmenten kansen voor Foodmaker”, zegt Lemmens.

Beste vrienden
“Het is een gedroomde samenwerking,” zegt Lieven Vanlommel, oprichter en CEO van Foodmaker. “We kennen elkaar al enkele jaren en er was meteen een klik tussen beide bedrijven. We delen dezelfde waarden en willen echt de beste vriend van onze klanten zijn. Het is nu ook relevanter dan ook. Mensen hebben nood aan gezonde voeding en transparantie en dit partnership gaat hen dit geven,” aldus Vanlommel.

Alvorens men de samenwerking aanging, bezocht Appèl Holding een aantal Foodmaker-restaurants in België, waar uiteraard veel werd geproefd en gesproken. Naast de kwaliteit en de smaak van de producten zijn het ook het verhaal en de filosofie van het merk die de doorslag gaven voor Appèl. “Tijdens onze gesprekken met Lieven Vanlommel werd ons de puurheid van dit bedrijf en het enthousiasme van het team duidelijk. Het is nu aan ons om dit verhaal én enthousiasme in Nederland over te brengen en Foodmaker in Nederland net zo op de kaart te zetten als in België.”

Dit artikel verscheen eerder in de papieren editie van Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.