Fabrikanten

Ceo AB InBev ziet perspectief: 'We halen voordeel uit investeringen'

BREDA – Ondanks de tegenvallende resultaten ziet ceo Carlos Brito perspectief: “We hebben het jaar afgesloten met momentum op onze belangrijkste markten.” De wereldwijde lockdowns hebben ook in het vierde kwartaal gezorgd voor een lagere verkoop. Over het hele jaar kromp de winst van 7,2 miljard dollar in 2019 naar 5 miljard dollar in 2020. Een verschil van 30,5 procent.

Lisa van der Linden |

Ondanks de tegenvallende resultaten ziet ceo Carlos Brito perspectief: “We hebben het jaar afgesloten met momentum op onze belangrijkste markten. We benutten onze fundamentele sterktes als onderneming en halen voordeel uit de investeringen die we reeds jaren hebben gedaan in onze portefeuille en platformen. We hebben nu meer dan ooit een nauwe band met de ruim 6 miljoen klanten en meer dan 2 miljard consumenten die we wereldwijd bedienen.”

Het aantal verkochte liters daalde wereldwijd. Waar in 2019 nog 561,4 miljoen hectoliter werd verkocht, was dat het afgelopen jaar slechts 530,6 miljoen hectoliter aan bier en andere dranken. De omzet daalde daardoor van 52,3 miljard dollar naar 46,8 miljard dollar. Toch heeft AB InBev ook lessen kunnen trekken uit het moeizame jaar. Brito: “Met onze duidelijke commerciële strategie, ons vernieuwd innovatieproces, onze digitale platformen en onze voortdurende operationele uitmuntendheid hebben we onze klanten en partners beter kunnen bedienen.”

Bron: Out.of.Home Shops

leffe-fles-bier-ab-inbev-900x525.jpg