Wat zeggen de laatste jaren van productintroducties over de ontwikkelingen in de out-of-homebranche?

Beste Introducties: terugblik op laatste vijf jaar

[BESTE INTRODUCTIES] NIEUWVEEN - In deze editie van Out.of.Home Shops staan de winnaars van de Beste Introductieaward van 2021. Het zijn er 17 en we feliciteren ze van harte met deze prestatie! Maar wist u dat wij ons al sinds de millenniumwisseling over nieuwe introducties buigen? Jazeker, ook de Beste Introductie-award kende een introductie. Het leek ons leuk een overzicht te maken van de laatste vijf edities van deze award. Hoe kenmerkten deze afzonderlijke jaren zich? Wat zijn de trends (geweest) en welke ontwikkelingen kunnen we onderscheiden?

Twaalf producten en concepten wonnen in 2020, een ‘uitermate beroerd jaar’ voor het out-of-homekanaal. Zo kenschetste Rob van Herpen het tenminste. Wij vroegen de auteur en adviseur zijn licht te laten schijnen over de winnaars van destijds. Die hadden een ‘hoog line extension-gehalte’, vond hij; ‘een nieuw smaakje in een bestaande lijn’. “Op zich niks mis mee. Je hebt als producent weer eens iets te melden aan je handelspartners. Je kunt lekker aan de slag op promotioneel gebied onder de noemer ‘nieuw in het assortiment’ en een mooi marketingverhaal maken over de natuurlijke werking van jasmijn, het ultieme gevoel als je zit te Netflixen of de afname in kilo’s verpakkingsmaterialen als je de kokosmelk nu in een 1-literverpakking stopt. Smullen voor de marketeers!” Wat waren dan die introducties? Coca-Cola won met Fuze Tea in de smaak Green Tea Blueberry Jasmine, door de jury wel degelijk als ‘echte innovatie’ aangemerkt. Maza ontving de oorkonde vanwege haar Borrel Trio. Innovatief om de hardlopers in één verpakking te combineren, vond de jury. Salomon FoodWorld won met haar UrbanTaste-concept, extra bijgerechten voor afhaal- en bezorgrestaurants, waarmee het bedrijf inspeelde op de veranderende levensstijl van consumenten door verstedelijking. De Magnum van ruby-chocolade, de Ben & Jerry’s Netflix & Chill’d en het gehele Lipton-portfolio dat overging op flessen van gerecycled pet bezorgden Unilever drie awards, en Flexitarian Bastards won met de Vega Frick en Vega Burger.

Grote jongens
Wat Van Herpen direct opviel bij deze editie was de bekendheid van de leveranciers: “Het zijn de grote jongens die gewonnen hebben”. Dat klopt ook wel, want de oorkonde werd uitgereikt aan onder meer Coca-Cola, Unilever, Storck, Mondelez en Salomon FoodWorld. Dat is ergens wel jammer, vond Van Herpen, die het leuk had geleken er een paar verrassende, innovatieve namen tussen te zien staan, ‘met écht innovatieve producten’.
Tegelijkertijd ook alle lof aan deze fabrikanten: “Het was nog niet zo makkelijk (en zinvol) om met mooie introducties te komen. Je kunt immers wel iets introduceren, maar als de afzetmotor niet tegelijkertijd wordt aangezet, heeft het allemaal niet zoveel zin. En eerlijk is eerlijk, zij kwamen wél met introducties. Zij zagen wél in dat je moeten blijven vernieuwen om in the picture te blijven.” Bovendien erkent Van Herpen dat het ook voor multinationals lastig is nieuwe producten en concepten te lanceren. “Juist de kleinere tot middelgrote spelers kunnen snel schakelen. Van ideevorming via besluitvorming tot aan introductie kan dat zonder te veel interne obstakels. Maak daar meer gebruik van! Daarnaast hebben deze bedrijven vaak net een hogere gunfactor dan hun grotere broers en kunnen ze onderscheidend vermogen aanbrengen door niet de hele markt te (moeten) bedienen”, aldus Van Herpen.

Gezond en verantwoord
Een jaar eerder, we hebben het over 2019 (inmiddels ook wel bekend als ‘het jaar vóór corona’), werden maar liefst 22 producten uitgeroepen tot Beste Introductie. De fabrikanten ontvingen een oorkonde (inmiddels brengen we de winnaars een mooie trofee, een ster dit jaar, voor de rising stars van de out-of-homebranche) en staan breed lachend op de foto, al dan niet met hun winnende product(en) in de hand. Een greep uit de winnaars van toen. Vanreusel won met de introductie van de Loempidel, een kruising tussen een loempia en frikandel. De jury sprak van een ‘leuke en creatieve toevoeging’. Als ‘verantwoorde’ snack viel Eat Natural in de prijzen met de Protein Packed Salted Caramel-reep. ‘Daar is vanuit consumenten steeds meer behoefte aan’, concludeerde ook de jury. Ook de Lekker&Anders volkoren Turkse pizza van Pure Ingredients speelt in op de behoefte aan gezond en verantwoord. Remia won met C’est Ça, een lijn warme sauzen die 100 procent plantaardig is en ook dat is een trend die niet meer weg te denken valt. Een andere ontwikkeling die eigenlijk al jaren te zien is, is die van gemak: onder de Beste Introducties van 2019 zaten portieverpakkingen (van Duo Penotti en Toblerone en Milka), de Royal Bliss mixers van Coca-Cola en de fruitpuree van Monin, waarmee ook dranken een extra twist kunnen krijgen. Opvallend was ook de paperbag van Bunzl (‘biedt kansen voor fabrikanten en ondernemers die op zoek zijn naar een duurzame verpakking’, aldus de jury). Duurzaamheid is ook zeker een blijvertje gebleken!

Chocolade
2018 dan. Dat jaar vroegen we aan Janka Dekker van Marketing4Results om haar mening te geven over de elf producten die deze editie een prijs hadden gewonnen. Wat viel haar op aan de winnaarslijst van deze editie? “Opvallend is dat veel producten zijn ontstaan vanuit een aantal trends, die op dit moment hun stempel op de wereld van eten en drinken drukken”, liet zij daarop weten. “Vegetarische producten, gezondere producten met bijvoorbeeld minder suiker, minder zout en meer proteïne, en producten die een bijdrage leveren aan het voorkomen of beperken van waste of milieuimpact”, vulde zij aan. De meest opvallende winnaar van de verkiezing was voor haar de Ruby RB-1 chocolade van Callebaut. “Het is toch wel heel vernieuwend dat Callebaut in 2018 een compleet nieuwe chocoladesmaak en -kleur heeft geïntroduceerd zonder toevoeging van kleurstoffen of fruitsmaken”, besloot ze.

Niet innovatief
2017 tenslotte kende negen winnaars en ook hier voorzag Rob van Herpen de prijzenslag van commentaar. De verkozen producten vond hij ‘weinig vernieuwend en onderscheidend’ en dus ook niet innovatief. “De laatste jaren zijn A-merkproducenten links en rechts voorbijgestreefd door kleinere ambachtelijke bedrijven en start-ups, die vanuit passie en betrokkenheid bij een product écht nieuwe innovaties op de markt hebben gebracht”, was dan ook zijn mening. Wat hem betrof sprong dat jaar het Pulled Pork Next Level-concept van Salomon FoodWorld eruit. Sterker: hij vond het ‘geniaal’: “Denkend vanuit de behoefte van ondernemers binnen de out-of-homemarkt heeft Salomon een bijna wetenschappelijk onderbouwd concept in de markt gezet.” Andere winnaars waren vernieuwde Sprite (zonder suiker), Superfood Baguettes van Délifrance, Heineken 0.0 (Heineken zonder alcohol), Mekkafood bitterballen van Pure Ingredients (halal snacks), Home-Style Rustic Fries Skin On van Farm Frites, Arla Skyr met muesli en Remia’s Legendary Real Tasty Mayonnaise.

En 20 jaar geleden?
Vijf jaar Beste Introducties dus. Maar zoals gezegd besteedt Out.of.Home Shops al vanaf de oprichting jaarlijks aandacht aan de beste noviteiten. We willen u die van 2001 niet onthouden, uit de krant van twintig jaar geleden, toen nog Shops geheten.
Diverse introducties zijn niet meer weg te denken uit de schappen, zoals de Sneker Zoethoudertjes van Van Slooten en de Breakers van, toen nog, Friesche Vlag. Opvallend is ook het grote aantal rookwaren; daar mocht toen nog open en bloot over gecommuniceerd worden. En onder het kopje ‘non-food’ staan twee geldverwerkingsmachines ‘met het oog op de introductie van de euro’. Wat we niet of nauwelijks zagen? Minder suiker, minder alcohol, vegetarische (en al helemaal geen veganistische) producten, en nauwelijks aandacht voor duurzaamheid. Leuk, zo’n terugblik!

Dit zijn de winnaars van de Beste Introducties 2021

Cloetta - Sportlife Boost
Duni Benelux - Bio servetten en placemats
Earth Water - Earth Water Tetra Top
Essity Netherlands - Tork Xpressnap Fit® servetsysteem
Future Food Group - PLNT Plantaardige Stukjes als Kip Saté
Imperial Brands - West sigaretten
Koninklijke Peijnenburg/Lotus Bakeries - Lotus Biscoff ijs
Mars NL/ITR - Snickers Creamy Peanut Butter
Mondelez International - Oreo Enrobed White 41 gr.
Paulig - Santa Maria Bieten en Wortel Tortilla
Remia - Remia’s Legendary Real Tasty Mayonaise Green Pesto
Riedel - Appelsientje en DubbelFrisss horecafles
Salomon FoodWorld - Salomon Green Heroes
Stegeman - Stegeman Mini Cervelaat
Unilever - Ben & Jerry’s Peace Pop
Unilever - Magnum Double Gold Caramel Billionaire
Upfield - Violife Vegan Broodje Gouda Flavour

 Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.