‘Als je het spannend wil maken, heb je een plus en een min nodig.’

Coffeelab wil reiziger weer de Eindhovense restauratie inkrijgen

EINDHOVEN - Coffeelab is uitermate in zijn nopjes nu het de nieuwe uitbater van de restauratie op Eindhoven Centraal is geworden. Op deze iconische locatie wil het bedrijf zijn eigenzinnige formule verder uitrollen. Spanning en authenticiteit vormen de ingrediënten, en goede koffie natuurlijk.

Na tijdelijk op het Stationsplein bij Eindhoven Centraal te hebben gezeten, opent Coffeelab op 4 september zijn deuren vanuit de restauratie van het station. Deze stond al sinds maart leeg nadat Albron, de vorige uitbater, de stekker eruit had getrokken. Eigenaren Rob Bongers, Jan-Willem van der Aa en Jeroen Veldkamp zaten hiervoor ruim vijf jaar op het Stationsplein met Coffeelab. “We hebben ook altijd geweten dat dit tijdelijk was”, aldus Veldkamp. “Door ons goede contact met de gemeente hebben we onze tijd op het plein zelfs nog kunnen verlengen, maar op een gegeven moment moesten we er wel uit. Het pand zou immers gesloopt worden. Voor ons is de stationsrestauratie echt een prachtige kans.”

Het in 1956 gebouwde station is een mooie combinatie van authentieke stijlelementen en moderne gemakken, maar het pand vraagt ook om creatief denkwerk. De vorige uitbater is het uiteindelijk onvoldoende gelukt om genoeg reizigers naar boven te lokken, de trappen op en de restauratie in, maar Veldkamp ziet die uitdaging wel zitten: “Natuurlijk is het moeilijk voor een nieuwe ondernemer, maar wij zijn niet nieuw. Wij hebben jaren op het plein hiervoor gezeten en hebben een fanbase kunnen opbouwen. Er komen ontzettend veel berichten binnen van onze klanten die blij zijn dat ze binnenkort weer naar Coffeelab kunnen komen. Onze klanten komen echt voor ons, dus die gaan ook 100 procent die trappen wel op.”

Veldkamp heeft er een mooie vergelijking voor die natuurlijk helemaal op zijn plaats is in Eindhoven, de geboorteplaats van het Philips-concern: “Je moet het zien als een gloeilamp. Er zit alleen spanning op als je een min en een plus hebt.”

Authentiek
De authenticiteit van Coffeelab zit vooral in de stoere uitstraling die het interieur uitademt. “Een krasje op de muur of een wat oudere koffiemachine vinden wij juist leuk. Ons interieur en meubilair moeten authentiek zijn, het geheel moet karakter hebben”, aldus Veldkamp. ”Wij hebben het bij Coffeelab vaak over de vibe die er bij ons hangt, daar bedoelen we onze authentieke sfeer mee, echte gezelligheid, echte vrolijkheid. Er zijn zoveel ondernemers die een pand kopen, er een prachtige locatie van maken met luxe uitstraling, tafels, stoelen en eten, maar er is geen sfeer. Die bieden wij wel. Natuurlijk is onze koffie goed, maar onze gasten komen vooral voor onze gastvrijheid.”

Werkruimte
Die gastvrijheid zie je volgens Veldkamp vooral terug in een bepaalde houding in het café. “We hebben werkruimtes gecreëerd, mensen kunnen daar lekker gaan zitten werken. Ideaal als alternatief voor het thuiswerken en als je dan een dag alleen een cappuccino bestelt, geen probleem. Wij hebben zoveel ruimte hier, dus blijf lekker zitten. Misschien bestelt diegene twee dagen later wel lunch of avondeten. Wij willen dat mensen zich thuis voelen bij ons, dan blijven ze die trap omhoog echt wel vinden.”