Horeca

De Beren: ‘Bezorgen zit in ons DNA’

ROTTERDAM - In drie weken tijd schoten er drie nieuwe bezorgrestaurants van De Beren uit de grond; in Leiden, Dordrecht en Apeldoorn. Daarmee komt het aantal bezorgrestaurants in Nederland op 23. “De franchisenemers zijn de ‘local heroes’, zij maken van de vestigingen een succes”, vertelt Martijn Jansen, eigenaar en ceo van De Beren bezorgrestaurants aan Out·of·Home Shops.

De Beren is een formule met - op zichzelf staande - restaurants (waar je dus binnen kunt eten) en bezorgrestaurants. Het eten dat bij je thuis wordt bezorgd komt uit een zogeheten dark kitchen. “Het moet voor zowel de consument als de franchisenemer meteen duidelijk zijn waar de vestiging om draait. Zo kunnen we per vestiging de juiste service bieden en de gast of de consument voorzien van de beste kwaliteit”, zegt Jansen. “Onze franchisenemers zijn zelf verantwoordelijk voor het hele proces; van de bereiding van de maaltijden tot de bezorging van de bestelling bij de consument.
We betrekken ze zo veel mogelijk, ook bij de ontwikkeling van onze menukaart. Via brainstormsessies en een productcommissie bekijken we de kwaliteit en populariteit van onze gerechten. Aan de hand daarvan passen we vier keer paar jaar onze menukaart aan, in navolging van de seizoenen.

“Daarnaast houden we de trends op dit gebied scherp in de gaten en voeren deze, waar mogelijk, door in ons menu. Bij De Beren is iedereen welkom, ook vegetariërs en veganisten. Zo worden de vegan saté en de vegetarische bittergarnituur veel besteld. Met onze uitgebreide menukaart, kwalitatief goede producten en het bezorgen van een complete, warme maaltijd willen we iedereen in Nederland Berenvriend maken.”

Oorsprong
Om heel Nederland kennis te laten maken met de Beren bezorgrestaurants zijn er volgens Jansen nog genoeg mogelijkheden. “We hebben onze oorsprong in het westen van Nederland maar ook elders in het land worden onze vestigingen goed ontvangen. Daarnaast hebben we meer franchisenemers klaarstaan, maar spelen externe factoren hierin een vertragende rol. Zo stelt de gemeente Breda bijvoorbeeld hoge eisen aan het verkrijgen van de benodigde vergunningen en voor Kralingen en Gouda staan ook franchisenemers klaar, maar hebben we nog geen geschikte panden kunnen vinden. Om die reden hebben we recent een manager expansie en acquisitie aangenomen; aan hem de taak om die geschikte ruimtes én nieuwe franchisenemers te vinden.

“Ons DNA bestaat voor het grootste deel uit het bezorgen van maaltijden en om dat soepel te laten verlopen, zijn de panden waarin we ons vestigen zeer belangrijk. We kijken daarbij naar het aantal postcodes dat we rondom kunnen bedienen, want de franchisenemer móet geld kunnen verdienen. Dat kan door een klein aantal postcodes waarin mensen veel bestellen, of een groter gebied waar minder besteld wordt, maar dat daarmee alsnog winstgevend is. Om onze kwaliteit te waarborgen kan het gebied niet té groot zijn, want dan doet de bezorger er te lang over om van de vestiging naar de consument te komen. Het gaat om de juiste balans.”

Berenfamilie
Net zoals de traditionele horeca zijn ook De Beren bezorgrestaurants druk met het werven van personeel. Niet alleen keukenmedewerkers zijn moeilijk te vinden, ook de bezorgdiensten zijn lastig in te vullen. Best een uitdaging, vindt Jansen dan ook: “Bezorgers hebben tegenwoordig veel keuze tussen werkgevers om aan de slag te gaan. Het grote verschil tussen De Beren en het bezorgen van maaltijden voor sommige andere platforms is dat onze bezorgers deel uitmaken van een hecht team, ze worden lid van de Berenfamilie. Ze krijgen goede, stevige bedrijfskleding, een vast salaris en fietsen die veilig en gekeurd zijn. Ze hoeven geen eigen fiets te gebruiken of in eigen kleding weer en wind te trotseren. Bezorgers zijn voor ons echt onmisbaar, want ons bedrijf blijft groeien en consumenten bestellen steeds vaker eten online. Een paar jaar geleden zag je dat de zondag een piekdag was qua bestellingen, tegenwoordig bestelt men iedere dag van de week, of het nu giet van de regen of de zon volop schijnt.”

Bron: Out.of.Home Shops

de-beren-interview-november-2019.png