Fabrikanten

Awards - De Classique

Duni wint De Classique: ‘Wij zorgen voor mens, natuur en convenience’

BREDA - Duni Benelux denkt aan de planeet en creëert vanuit een duurzaam standpunt verpakkingen die aanslaan bij de steeds bewuster wordende consument. Peggy Hollander-Bakkenes, marketing manager Benelux van Duni is trots op de winst van De Classique.

Cas Smit |

Wat is ervoor nodig om De Classique te winnen?
“Het concept moet kloppen op meerdere facetten. Niet alleen vormgeving, maar ook het gemak voor de ondernemer, het onderscheidend vermogen en niet te vergeten de impact op het milieu zijn van belang.”

Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen drie jaar met dit product?
“We wilden iets op de markt zetten dat qua vorm anders was, maar wel praktisch voor de ondernemer en verantwoord voor het milieu. Door gebruik te maken van onze ecoecho Viking-range kan een ondernemer de CO2-uitstoot van zijn zaak omlaag brengen. Daarnaast hebben we een CO2-tool ontwikkeld waarmee we precies aan kunnen tonen hoe belastend een product is over de gehele keten gemeten. Van boom tot recycling of verbranding. Zorg voor mens, natuur en convenience gaan bij Duni samen, met gemak.”

Wat is het onderscheidend vermogen van het product?
“Qua vormgeving is deze range net even anders en dus kunnen we ons hiermee onderscheiden. Zeker vandaag de dag waar afhalen of bezorgen de enige optie is, is het van belang dat je een andere weg inslaat dan anderen.

Kleine gerechtjes op de tafel is nog steeds een trend, dat kun je beter in een hip bakje verpakken waarmee de impact op onze leefomgeving afneemt. De bakjes zijn daarnaast kant-en-klaar voor gebruik. De manier waarop ze ontworpen zijn maakt ze ook nog lekvrij en dat is heel bijzonder voor een kartonnen box. Ze stapelen ook fantastisch en passen prima in een papieren take-awaytas. Dit vereenvoudigt het transport van de keuken naar de consument op welke manier dan ook.”

Hoe hebben jullie de samenwerking met inkopers verbeterd de afgelopen jaren?
“Wij proberen altijd de dialoog op te zoeken en onszelf te verplaatsen in de behoeften van onze gesprekspartners. Dit is gebaseerd op lange termijnsamenwerkingen en wederzijds vertrouwen. Dit is mede mogelijk gemaakt door hun professionele en open houding.”

Wat is jullie strategie om over drie jaar nog steeds met dit product te kunnen scoren?
“Alle duurzame verpakkingsoplossingen van Duni gaan vanaf medio 2021 verder onder de naam BioPak. Wij zoeken continu naar de meest duurzame materialen die een toekomst hebben in de circulaire economie waar nu zoveel om te doen is. Dit wil zeggen dat we streven naar een wereld zonder afval. Uiteindelijk dienen al onze concepten recyclebaar, composteerbaar of op een andere manier herbruikbaar gemaakt te worden.”

Juryrapport:
“De Duni EcoEcho Viking Boxen dragen bij aan duurzaamheid en zijn praktisch in gebruik. Daarnaast lever je niet in op smaak en zijn ze easy to go, wat juist nu enorm belangrijk is.”

Bron: Out.of.Home Shops

section1_page14_article18_1.jpg