Eerste thema-attractie over voedsel opent deuren in Nederland

EDE – De World Food Center Experience opent haar deuren eind 2023. Hier kunnen bezoekers de complete wereld achter eten ontdekken. Het plan kan worden uitgevoerd nu de gemeente Ede en provincie Gelderland de Experience hebben goedgekeurd.

De attractie richt zich voornamelijk op gezinnen met kinderen, scholieren, studenten en zakelijke delegaties. Bezoekers kunnen hier door te horen, zien, ruiken, voelen en te proeven meemaken op wat voor manier voedsel een impact heeft op de wereld en het lichaam. “Ze ervaren hoe de voedselketen werkt, wat nationale en internationale voedseluitdagingen zijn en welke rol Nederland speelt”, laat de WFC Experience in een persbericht weten.

Op reis
De ervaring beweegt langs verschillende onderdelen waar steeds een ander aspect centraal staat. Zo worden bezoekers in ‘Het Theater’ meegenomen naar verschillende werelddelen en bij ‘De Markt’ kunnen kinderen ervaren hoe mensen eten kiezen en de rol die marketing daarbij speelt. In het middelpunt van de Experience is ‘De Hub’, hier staat de rol van Nederland centraal. Ook is hier ruimte voor diverse interactieve opstellingen zoals ‘kookoptredens’ in de showkeuken. Hier worden kinderen op humoristische en smakelijke manier betrokken bij de bereiding van eten. Fons Jurgens, directeur van de Efteling, is lid van de klankbordgroep WFC Experience. Jurgens: “Alles leren over de wereld achter ons eten, is uniek en past helemaal bij deze tijd. Het is mooi om de expertise die wij als Efteling hebben te kunnen delen in het creëren van belevingswerelden. Zo dragen we er aan bij dat de World Food Center Experience niet alleen informatief maar ook attractief wordt.”

Duurzaam en gezond eten
Een doel van de WFC Experience is om bezoekers kennis te laten maken met gezonde, smaakvolle en duurzame voeding. “Nooit eerder stond het onderwerp voedsel zo in de schijnwerpers als nu. Met de Experience verbinden we mens, voeding en planeet op een leuke, attractieve en inspirerende manier”, zegt Marcel Goossens, directeur van de Experience. Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn benadrukt het belang van de rol van consumenten en de inzet van AH: “De uitdagingen van de toekomst liggen niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk op ons bord. Door de groeiende bewustwording hierover, kunnen we samen beter eten bereikbaar maken voor iedereen. Albert Heijn is daarom al vanaf de start nauw betrokken bij de ontwikkeling van de World Food Center Experience.” Naast de Zaanse super zijn verschillende organisaties betrokken, zoals Wageningen University & Research, DSM, FrieslandCampina, Nestlé en Rabobank.

Bron: Out.of.Home Shops