‘FairBeleg ontzorgt de klant’ | Out of Home Shops

Offerman geeft boost aan categorie broodbeleg door introductie van vegetarische varianten

‘FairBeleg ontzorgt de klant’

ALMELO - Offerman wil in 2019 haar merk Fairbeleg verder laten groeien. Het vorig jaar geïntroduceerde broodbelegmerk is een succes gebleken, omdat het product continu in beweging is. In dit kader presenteert FairBeleg nu vegetarisch broodbeleg op de markt. “De vraag naar vleesloze producten voor op brood stijgt en als marktleider in catering en zorg willen we daarop inspelen.”

Dat vertelt Romy Jansen, category sales manager bij Offerman, in een interview met Out.of.Home Shops. “FairBeleg staat voor het eerlijke verhaal dat wij onze klanten willen vertellen. Met het op de markt brengen van de producten hebben wij rekening gehouden met de trends in de markt, zoals duurzaamheid, voedselverspilling en vitaliteit. Op het moment dat Offerman werd verkocht door Zwanenberg Food Group aan Ter Beke hebben wij besloten dat dit een goed moment was om met een nieuw merk op de markt te komen. Dat moest volledig aansluiten bij de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt”, vertelt Jansen. Bij de introductie van FairBeleg werd al aangekondigd dat een
vegetarische variant niet lang op zich zou laten wachten. “We hebben in de Nationale Week Zonder Vlees vegetarische filet americain naturel en met pesto gelanceerd in portieverpakkingen.” De vegetarische producten zijn op basis van melkvezels, rijk aan ijzer en geschikt voor zwangere vrouwen, omdat er geen vlees aan te pas komt. “De smaak van de vegetarische filet americain is
zacht en heeft veel weg van de echte variant met vlees. Dat maakt het ook toegankelijk voor flexitariërs, want die groep neemt in razend tempo toe”, stelt Jansen.

Marktpositie
FairBeleg-producten worden veelal verkocht in de catering- en zorgsegmenten waar FairBeleg marktleider is, volgens de category sales manager. “Het is voor foodservicebedrijven belangrijk dat ze makkelijk met onze producten kunnen werken, voedselverspilling verminderen en hygiëne kunnen waarborgen. In de catering en de zorg zie je veel single portions ter voorkoming van voedselverspilling. Daarnaast hebben wij speciaal voor de zorg het tienplakkenconcept. Dat is een
verpakking met tien plakken broodbeleg, ideaal voor kleinschalig wonen bijvoorbeeld”,
legt Jansen uit. De verpakkingen van kaas en van de tienplaks vleeswaren zijn voorzien van een kader waar de openingsdatum van een product kan worden ingevuld. “Bij FairBeleg staat het ontzorgen van onze klanten centraal. Zo hebben wij aan de hand van een kleur op de verpakking aangegeven
of het gaat om jonge, belegen of oude kaas. Daarnaast hebben de verpakkingen een easy
opening.”

Voorbeeldfunctie
De stevige marktpositie in de zorg en catering weerhoudt de producent er niet van om verder te groeien en meer bekendheid te creëren in andere out-of-homekanalen. “We willen een voorbeeldfunctie hebben met Fairbeleg en bewuste keuzes stimuleren. Een groot deel van het vleeswarenassortiment heeft al een Beter Leven-keurmerk en we blijven bezig om hier nieuwe producten aan toe te voegen. De kazen van Maaslander en Old Amsterdam die door duobranding onder FairBeleg worden verkocht zijn gemaakt van Weidemelk. We werken aan een betere toekomst voor iedereen, waarbij duurzaamheid en dierenwelzijn hoog in het vaandel staan.” FairBeleg heeft voor 2019 de ambitie om haar merken groter te maken en met haar producten relevant te blijven voor de klanten. “Met ons merk zijn we continu in beweging. Sinds de aftrap van FairBeleg zijn wij volop
bezig met het ontwikkelen van een milieuvriendelijkere verpakking”, benadrukt Jansen.

De verpakkingen van Fairbeleg hebben het doel om een maximale bijdrage te leveren aan hygiëne en het voorkomen van voedselverspilling. “We zijn ons bewust van het vele plasticgebruik van onze producten, daarom proberen wij dit terug te dringen. We hebben de verpakkingen aangepast op de grootte van het beleg. Chorizo heeft bijvoorbeeld kleinere plakjes, waardoor een smalle verpakking
voldoet. Kaas is groter en heeft meer plastic nodig’, legt Jansen uit. “Daarnaast wordt er continu gewerkt aan het verduurzamen van onze verpakkingen. Hierbij onderzoeken we de mogelijkheden van recyclebaar plastic en afbreekbare verpakkingen.”

Display
FairBeleg biedt de mogelijkheid om haar producten te presenteren met displays. “Deze kunnen worden geplaatst in de koeling van een bedrijfsrestaurant of schoolkantine, waardoor alle producten overzichtelijk worden getoond. We willen niet dat onze producten op een stapel komen te liggen,
maar overzichtelijk bij elkaar zijn geplaatst. In de display staan de vleeswaren en kaassoorten
rechtop, waardoor de eindklanten de verpakkingen eenvoudig kunnen bekijken. Dit zorgt tevens voor een rustig en overzichtelijk beeld in de koeling, zodat de consument gemakkelijk een keuze kan maken”, vertelt Jansen.

Category management
Meedenken met de klant is een speerpunt van Offerman. “We besteden veel tijd aan category management en op basis van marktkennis, trends, marktdata en eigen data maken wij onder meer white-spotanalyses voor onze klanten”, legt Jansen uit. “Met deze kennis ontzorgen wij hen en helpen we het optimale uit de categorie hartig beleg te halen.”

Bron: Out.of.Home Shops