FHC Formulebeheer zet merken sterker in de markt | Out of Home Shops

‘Ondernemers bepalen het succes van de formule’

FHC Formulebeheer zet merken sterker in de markt

NIEUW-VENNEP – FHC Formulebeheer viert dit jaar haar 25-jarig bestaan. Dat doet de fastserviceformule onder meer door ondernemers mee te nemen naar New York en in november een groot jubileumfeest te organiseren. “Zonder duidelijke visie is het lastig om zo lang overeind te blijven in deze bewegende branche.”

Dat zegt Ralph Markwat, directeur van FHC Formulebeheer, tegen Out.of.Home Shops. Al jaren is de formule bezig om het imago van de snackbar te verbeteren, want de tijd van tl-balken is voorbij volgens Markwat. “Mijn vader Wim Markwat heeft FHC Formulebeheer opgezet toen hij zag dat het slechter ging met de cafetaria’s. Dat komt onder meer door het verdwijnen van de gokkasten. Hij heeft de franchiseformule opgezet om de klant centraal te zetten en dat is al die jaren de rode draad van ons bedrijf”, vertelt de directeur. “Cafetaria’s zijn nu meer fastfoodrestaurants, waarbij je als ondernemer in het zicht van de klant moet zijn. Vroeger stond de franchiser voornamelijk in de keuken, maar nu is het contact met de gast ontzettend belangrijk om een succesvolle zaak te runnen.”

Koers
FHC Formulebeheer probeert met haar merken Family, Foodmaster en Vital4Skool ondernemers te ontlasten. “Als ik terugkijk op de afgelopen jaren dan hadden we deze merken sterker in de markt moeten zetten en meer op het collectief moeten focussen in plaats van op het individu. De komende jaren gaan we hier actief mee aan de slag om in te halen wat we eerder hebben laten liggen. We koersen naar sterke merken, want daarmee hebben franchisers ook een voorsprong. Die draaien namelijk een zaak onder de naam van een goede formule. Aan de andere kant bepalen ondernemers het succes van de formule, want zij zijn het gezicht van de cafetaria.”

Dat zegt Ralph Markwat, directeur van FHC Formulebeheer, tegen Out.of.Home Shops. Al jaren is de formule bezig om het imago van de snackbar te verbeteren, want de tijd van tl-balken is voorbij volgens Markwat. “Mijn vader Wim Markwat heeft FHC Formulebeheer opgezet toen hij zag dat het slechter ging met de cafetaria’s. Dat komt onder meer door het verdwijnen van de gokkasten. Hij heeft de franchiseformule opgezet om de klant centraal te zetten en dat is al die jaren de rode draad van ons bedrijf”, vertelt de directeur. “Cafetaria’s zijn nu meer fastfoodrestaurants, waarbij je als ondernemer in het zicht van de klant moet zijn. Vroeger stond de franchiser voornamelijk in de keuken, maar nu is het contact met de gast ontzettend belangrijk om een succesvolle zaak te runnen.”

Koers
FHC Formulebeheer probeert met haar merken Family, Foodmaster en Vital4Skool ondernemers te ontlasten. “Als ik terugkijk op de afgelopen jaren dan hadden we deze merken sterker in de markt moeten zetten en meer op het collectief moeten focussen in plaats van op het individu. De komende jaren gaan we hier actief mee aan de slag om in te halen wat we eerder hebben laten liggen. We koersen naar sterke merken, want daarmee hebben franchisers ook een voorsprong. Die draaien namelijk een zaak onder de naam van een goede formule. Aan de andere kant bepalen ondernemers het succes van de formule, want zij zijn het gezicht van de cafetaria.”

Duurzaamheid
De thema’s waar FHC Formulebeheer momenteel mee bezig is, hebben niet alleen te maken met de groeiambities, maar ook met duurzaamheid. “We kunnen niet om dit onderwerp heen en iedere laag in de bevolking is er mee bezig. De markt van cafetaria’s is niet groeiende en zonder duidelijke visie is het lastig om zo lang overeind te blijven in deze bewegende branche. Je moet je afvragen wat je wilt en dat is in ons geval bestaansrecht. We gaan om die reden mee in de trends van tegenwoordig”, zegt Chantal van der Meer, marketing manager. FHC Formulebeheer bekijkt de mogelijkheden om haar verpakkingslijn en ingrediënten te verduurzamen. “Een bord of bakje van gerecycled materiaal en meer vegetarische opties zijn daar voorbeelden van. We kijken in elke productgroep of we stappen kunnen zetten naar een betere wereld, maar het moet wel lekker blijven en goed te bereiden. Duurzaam ondernemer is geen garantie voor succes. Het is een thema, maar het moet wel behapbaar blijven.”

De thema’s waar FHC Formulebeheer momenteel mee bezig is, hebben niet alleen te maken met de groeiambities, maar ook met duurzaamheid. “We kunnen niet om dit onderwerp heen en iedere laag in de bevolking is er mee bezig. De markt van cafetaria’s is niet groeiende en zonder duidelijke visie is het lastig om zo lang overeind te blijven in deze bewegende branche. Je moet je afvragen wat je wilt en dat is in ons geval bestaansrecht. We gaan om die reden mee in de trends van tegenwoordig”, zegt Chantal van der Meer, marketing manager. FHC Formulebeheer bekijkt de mogelijkheden om haar verpakkingslijn en ingrediënten te verduurzamen. “Een bord of bakje van gerecycled materiaal en meer vegetarische opties zijn daar voorbeelden van. We kijken in elke productgroep of we stappen kunnen zetten naar een betere wereld, maar het moet wel lekker blijven en goed te bereiden. Duurzaam ondernemer is geen garantie voor succes. Het is een thema, maar het moet wel behapbaar blijven.”

Bron: Out.of.Home Shops