Onderweg

Fastned: ‘Shop is prettig voor elektrische rijder ’

AMSTERDAM - De Raad van State veegt de bezwaren van Rijkswaterstaat voor het openen van shops bij de Fastned-locaties Velder aan de A2 en De Horn aan de A7 van tafel en opent daarmee de weg naar extra voorzieningen bij alle Nederlandse laadstations. De eerste twee te openen locaties vormen hiervoor een mooie proeftuin.

Redactie |

Geschreven door Bart Manders en Lisa van der Linden

Dit is de stellige overtuiging van Michiel Langezaal, ceo van Fastned. In een interview met Out.of.Home Shops reageert hij desgevraagd op de meest recente uitspraak van Nederlands hoogste bestuursrechter, die geen bezwaar ziet in het openen van Fastned-shops op de twee snellaadlocaties aan de A2 en A7. Hij oordeelde dat de bezwaren van Rijkswaterstaat tegen de hiervoor benodigde vergunningen onvoldoende zijn onderbouwd. De discussie rond deze voorzieningen in de vorm van een shop met toiletvoorzieningen wordt al gevoerd sinds 2017. Fastned vroeg dat jaar bij Rijkswaterstaat een vergunning aan voor een shop bij de locaties aan de A2 en A7. Die wees de vergunning af met als argument dat een tweede shop op een verzorgingsplaats de afspraken met pomphouders zou schaden.

Wat vindt Fastned van de recente uitspraak van de Raad van State?
“De uitspraak van de Raad van State is erg positief nieuws. Niet alleen voor Fastned, maar vooral ook voor iedere elektrische rijder. Het opladen van een elektrische auto bij een Fastned-laadstation duurt gemiddeld tussen de 15 en 20 minuten en dan is het voor automobilisten fijn om ondertussen wat te kunnen eten, drinken, lezen of naar het toilet te kunnen gaan. Een pompshop is daarentegen meer bedoeld voor een kort bezoek voor of na het tanken. Deze shop bevindt zich vaak wat verder van een laadstation. Daarom wil Fastned voorzieningen creëren waarvoor elektrische rijders niet ver hoeven te lopen of de snelweg over hoeven te steken.”

Komt deze uitspraak voor jullie onverwacht?
“Nee, zeker niet. We hebben altijd vertrouwen gehad in de rechtstaat, maar uiteindelijk is een lange weg voorafgegaan aan het oordeel van de Raad van State. Het zou arrogant zijn om te zeggen dat we altijd volledig zeker waren van de uitkomst van deze zaak. Wél hebben we naar onze overtuiging altijd in ons gelijk gestaan.”

Opent dit de weg naar shops bij alle laadstations?
“We hebben hiermee nu een vergunning voor het realiseren van voorzieningen bij ons laadstation De Horn aan de A7. Voor de overige locaties is het wachten op het verlenen van de vergunning, dan wel het concretiseren van onze plannen. We denken inderdaad dat de uitspraak van de Raad van State uiteindelijk ruimte zal bieden om op veel meer locaties shops te openen. Wat dat betreft vormen de toekomstige shops aan de A2 en A7 een mooie pilot.”

Aan welke concrete voorzieningen denken jullie?
“In eerste instantie denken we nu in het algemeen aan shops met broodjes, koffie en toiletten. Komend jaar willen we dit plan verder gaan concretiseren. Hiervoor willen we onderzoeken waar de grootste behoeften liggen van de elektrische rijder. Ook denken we na over de vraag of we de voorzieningen zelf of in samenwerking met partners gaan realiseren.”

Wanneer openen de shops bij de laadstations aan de A2 en A7 hun deuren?
“Voorlopig focussen we ons bij Fastned vooral op de verdere groei van het aantal Nederlandse laadstations. Niet alleen langs snelwegen, maar ook aan provinciale wegen willen we uitbreiden. Het realiseren van bijbehorende shops beschouwen we als een secundair doel. We verwachten ongeveer een jaar bezig te zijn met de uitwerking van de plannen hiervoor. Ook moeten specifieke uitbreidingsvergunningen worden aangevraagd, daarna kunnen pas de nutsvoorzieningen worden gerealiseerd. Op korte termijn komen er dus geen Fastned-shops aan de A2 en A7.”

Hoe verwachten jullie dat andere petrolpartijen zich nu zullen bewegen?
“Als Fastned weten wij natuurlijk niet precies wat de toekomstige strategie van andere spelers zal zijn. Al vele jaren proberen oliemaatschappijen de komst van laadstations voor elektrisch rijden te dwarsbomen. Anderzijds zien we inmiddels een groeiende groep ondernemende pomphouders die de populariteit van elektrisch rijden signaleert en daarom mogelijk zelf een laadstation wil openen. Een andere mogelijkheid die zij overwegen, is om dat in samenwerking te doen met Fastned. In dat geval kunnen zij zich meer focussen op hun eigen tankshop.”

VPR: ‘Ongelukkig met uitspraak Raad van State’
RIJSWIJK - De VPR, de belangenvereniging van zelfstandige petrolondernemers aan de snelweg, is niet gelukkig met een mogelijke uitbreiding van de Fastned-locaties langs de A7 en A2 met een shop. Zij heeft echter alle vertrouwen in de lopende seperate bodemprocedure tussen Fastned en Rijksvastgoedbedrijf. Dit zegt Gabriëlle Pielage, woordvoerder van de VPR. “De bij de VPR aangesloten ondernemers zijn niet gelukkig met de uitspraak van de Raad van State. Er is echter nog geen goedkeuring voor de extra voorzieningen van het Rijksvastgoedbedrijf, de grondeigenaar van de Fastned-locaties aan de A2 en A7. Hierover loopt nog een bodemprocedure bij de rechtbank. Het Rijksvastgoedbedrijf heeft schriftelijk aangegeven niet mee te willen werken. De vraag staat dus nog steeds open of de voorzieningen er wel gaan komen.”
De goedkeuring bestaat volgens Pielage uit een civielrechtelijk en een publiekrechtelijk onderdeel. “Er is op dit moment voor één verzorgingsplaats een publiekrechtelijke toestemming voor de oprichting van een shop. Er is echter nog geen civielrechtelijke toestemming. De toekomst zal uitwijzen hoe de bodemprocedure verloopt.”
Pielage adviseert tankshopondernemers aan de snelweg om de lopende rechtszaken rond de Fastned-voorzieningen nauwlettend te blijven volgen. “Het is belangrijk dat zij goed op de hoogte zijn en blijven op dit gebied.”

Snelladen tijdens de boodschappen
Fastned opende begin december 2018 een snellaadstation bij de Albert Heijn XL in Tilburg en in januari de tweede in Nijmegen. Het zijn de eerste stations van Fastned op de parkeerplaats van een supermarktformule. Het maakt deel uit van een pilot bij drie Albert Heijn-winkels. Als deze pilot positief verloopt, dan willen Nederlands grootste supermarktketen en Fastned meer snellaadlocaties realiseren. Doel hiervan is om te testen of consumenten behoefte hebben aan snelladen tijdens het doen van de dagelijkse boodschappen.
“Albert Heijn ziet het aantal volledig elektrische auto’s onder haar klanten toenemen”, verduidelijkt AH-woordvoerder Pauline van den Brandhof. “Met een snelle laadservice met duurzame energie willen wij graag tegemoetkomen aan de wensen van deze elektrische rijders. We zijn dan ook blij met het snellaadstation van Fastned bij onze winkel. Fastned levert hiervoor exclusief 100% duurzame elektriciteit.”
Gemiddeld duurt snelladen zo’n dertig minuten. Fastned installeert DC-snelladers waarmee elektrische rijders in ongeveer een half uur 150 kilometer aan afstand kunnen laden. Dit is veel sneller dan bij de AC-laadpalen. De Fastned-laders zijn alleen geschikt voor volledig elektrische auto’s en niet voor plug-in hybridewagens, omdat deze niet de juiste stekker hebben. De Fastned-locaties bij de Albert Heijn XL’s beschikken over twee 50 kW-snelladers, waarmee tot 20 keer sneller dan thuis kan worden geladen.

Fastned bij Van der Valk
Deze maand opende een snellaadlocatie bij het Van der Valk-hotel aan de A2 in de Duitse stad Gladbeck. Het is de eerste Fastned-locatie bij een hotel van Van der Valk en onderdeel van een samenwerking om meer snellaadstations in Duitsland te realiseren. De locatie in Gladbeck beschikt over een 50 kW- en een 175 kW-snellader. Hiermee kan tot 50 keer sneller dan thuis worden geladen met 100% duurzame elektriciteit. Op dit moment heeft Fastned een netwerk van 87 snellaadlocaties, waarvan 9 in Duitsland. Verder zijn er meerdere stations in aanbouw, onder andere bij enkele andere Van der Valk-hotels.

Bron: Out.of.Home Shops

 

hoofdfoto-fastned.jpg
kaderfoto-ah.jpg
kaderfoto-van-der-valk.jpg
michiel-langezaal.jpg