Hutten en Wastewatchers werken samen in pilot | Out of Home Shops

Cateraar onderzoekt gebruik data-analyse voor ‘minder waste en een beter rendement’

Hutten en Wastewatchers werken samen in pilot

VEGHEL - Als eerste cateraar neemt Hutten een applicatie van Wastewatchers in gebruik die data analyseert om voedselverspilling tegen te gaan. De cateraar start de komende maanden een pilot in samenwerking met Wastewatchers bij een aantal bedrijfsrestaurants.

Datum, tijdstip, weer, seizoen en assortiment hebben allemaal invloed op wat de consument kiest, is de visie van Wastewatchers. Aan de hand van verzamelde data kijkt de organisatie wanneer gasten voor wat kiezen en wat de omstandigheden zijn. Een broodje belegd met gebraden gehakt kun je het best op maandag aanbieden, belegd met rosbief of carpaccio beter op donderdag. En mosterdsoep verliest het altijd van tomatensoep, weet cateraar Hutten middels een analyse. Hutten gebruikt een applicatie van Wastewatchers die automatisch patronen van verspilling meet op productniveau en zo restaurantmedewerkers moet ontlasten. “Het is mogelijk om precies af te lezen wat de verspilling is, maar ook wat de afzet is en wat populair is bij de gast”, laat een woordvoerder van Hutten weten.

Voorspellen
No-wastecoördinator Edith Janssen is vanaf het eerste uur betrokken bij de samenwerking met Wastewatchers. “We verzamelen nu op grote schaal data met als doel om bezoekersaantallen en verkoopeenheden te voorspellen”, vertelt ze. “De data-analyses hierover leveren inzichten op waardoor locaties efficiënter en effectiever kunnen werken door het aanbieden van de juiste hoeveelheden en producten op de juiste dagen. Dat zorgt niet alleen voor minder waste, maar ook een beter rendement.”

Koopgedrag
Wastewatchers deed al een kleinschalige pilot bij een Hutten-bedrijfsrestaurant in Breda. “Als je de data van tientallen maandagen tegelijk analyseert, zie je bepaalde wederkerende patronen”, zegt Thomas Luttikhold van Wastewatchers. “We merkten dat de consumptie van ‘klassieke’ producten, zoals een broodje kaas en broodje vlees zeer stabiel was aan het begin van de week. Aangezien de bezoekersaantallen op enkele dagen van de week ook zeer stabiel waren, was het mogelijk om precies te voorspellen hoeveel broodjes kaas, broodjes vlees en eventueel broodjes met vegetarisch beleg er verkocht zouden worden. Hierbij werd rekening gehouden met circa vijftien variabelen, zoals seizoen, weer, temperatuur en dag van de week. Het was heel tof om te zien dat een keer de voorspelling precies klopte en drie keer in de week kwam de voorspelling eng dichtbij. De data creëren zo veel inzichten in het koopgedrag van de gast bij verschillende scenario's.”
Hutten is naar eigen zeggen al jaren bezig met het terugdringen van voedselverspilling in haar ruim 200 bedrijfscateringlocaties. Binnen de eventcatering heeft Hutten het percentage verspilling terug weten te dringen naar rond de 8 procent. Bovendien is algemeen directeur Bob Hutten de initiatiefnemer van De Verspillingsfabriek, die van groentereststromen soepen, sauzen en stoofgerechten maakt voor foodservice en retail. Soup & Bakery by De Verspillingsfabriek op Schiphol Plaza ontving onlangs een ABN Amro Best Newcomer Retail Award.

Collectief
De cateraar hoopt in samenwerking met Wastewatchers ‘een nog dieper inzicht’ te krijgen in de ‘complexe vraagstukken’ van voedselverspilling. “In de komende maanden worden meer locaties van Hutten Business Catering gefaciliteerd met een foodwastemonitor”, vertelt Janssen. “Wastewatchers ondersteunt hen, zodat ze als collectief minder voedselverspilling realiseren. Deze periode biedt Wastewatchers de kans om de locaties nog beter te leren begrijpen. Het is de bedoeling dat we begin 2020 nog meer locaties faciliteren met voorspellingen omtrent hun gastenaantallen.”

Bron: Out.of.Home Shops