ING: ‘Omzetgroei foodgroothandel 2022 zeer positief’

AMSTERDAM – ING verwacht na de “valse start” in de eerste paar maanden van dit jaar een gemiddelde omzetgroei voor de foodgroothandels van ongeveer 1 procent voor 2021. Over volgend jaar is de bank nog positiever: een stijging van minstens 3 procent en een volumegroei van 2,5 procent is dan voor de sector haalbaar.

Dankzij de versoepelingen voor de horeca sinds vorige maand, volgt vlot herstel. Volgens de prognose is 2022 nog rooskleuriger, omdat zowel de binnen- als buitenlandse vraag dan doorgaans weer in de lift zit.

Vorig jaar
De groothandels kenden vorig jaar dankzij de hoge omzetgroei van supermarkten en foodspeciaalzaken een verkoopstijging van 1,2 procent. Dat is het elfde jaar van vooruitgang op rij.

Foodservice en horeca
De horecagroothandels hebben flink geleden onder de lockdowns en andere beperkende maatregelen. Dit jaar zullen zij iets beter afsluiten, maar vanwege de teruggekeerde maatregelen en minder internationaal toerisme is er weinig reden tot veel optimisme, aldus ING. Vooral voor de segmenten 'on-the-go' en 'partycatering' wordt het zeer moeilijk om in de tweede helft van 2021 weer terug te zijn op de omzetniveaus van 2019, onder meer vanwege het aantal thuiswerkers en de vele geschrapte evenementen. Het vooruitzicht voor 2022 is positiever. Mits nieuwe lockdowns uitblijven, zal de vraag flink toenemen en een volumegroei van minstens 6 procent lijkt dan haalbaar, meldt de bank.

Onzekerheden
ING heeft bij het onderzoek de onzekerheidsmarge vergroot, vanwege de ontwikkelingen rondom het coronavirus.

Bron: Out.of.Home Shops