Onderweg

Horeca

Inspelen op de grillen van de maatschappij met de drive-thru

[SPECIAL: WEEK ZONDER VLEES & ZUIVEL] NIEUWVEEN - Vanuit je autoraam een koffie, burger of ontbijtje bestellen; het toppunt van convenience. Drive-thru’s zijn in de jaren tachtig overgevlogen uit Amerika en hebben hun intrek genomen in de Nederlandse cultuur. Tijdens de coronacrisis zagen we een enorme groei van creatieve drive-thru’s. Out.of.Home Shops duikt eens wat dieper in deze materie.

Kirby’s Pig Stand opende in 1931 ‘s werelds allereerste drive-in in Californië. Het bestelde eten werd aan de auto geleverd en klanten konden het ter plekke opeten, een restaurant op de parkeerplaats. De ondernemers speelden hiermee in op het groeiende aantal autobezitters die met hun wagens wilden pronken. In-n-Out Burger opende rond 1950 het eerste restaurant waar enkel drive-thru mogelijk was. Hier moesten gasten met hun bestelling doorrijden naar bijvoorbeeld een parkeerplaats om hun maaltijd te nuttigen. McDonald’s kon niet achterblijven en opende de eerste McDrive in 1975 in Sierra Vista (Arizona). Het restaurant was vlakbij een militaire basis gesitueerd, waar soldaten niet hun wagen mochten verlaten wanneer ze in uniform waren. Gestaag groeide het uit tot een bekend concept. In Nederland opende de eerste drive-thru (een McDrive) in 1987 in Huis ter Heide. Naast de grootste Amerikaanse fastfoodketens pakten ook formules als Febo het concept op om klanten op snelle en effectieve wijze eten te serveren.

Geen concurrentie
Opvallend is dat er steeds meer terreinen aan de snelweg zijn waar verschillende drive-thru’s zich concentreren. In Bleiswijk op het Prisma bedrijventerrein zijn een McDonald’s, Burger King, KFC én de eerste Starbucks drive-thru te vinden. Behalve dat het vlak aan de snelweg ligt, zijn er ook veel bedrijven in de buurt voor wie zo’n plek aantrekkelijk is. Op het Multi Traffic Point in Hoorn zijn onder andere een McDonald’s, KFC en Febo gevestigd. Arjen Schoolstra van Spare Rib Express voelt echter geen concurrentie: “We vullen elkaar aan, het is juist fijn voor de mensen dat er zo veel keuze is.” Daarnaast maakt het grote aanbod zo’n terrein aantrekkelijk voor verschillende doelgroepen. Er is voor elk wat wils, waardoor zo’n plek een echte hotspot wordt.

Meegaan met de tijd
De afgelopen twee jaar werden restaurants, maar ook andere bedrijven gedwongen creatief te worden toen zij hun deuren moesten sluiten door de coronacrisis. Foodwalks, eetboxen en drive-thru’s; er werd van alles bedacht om toch nog klanten te trekken en te kunnen bedienen. In het hele land werd de drive-thru op verschillende manieren opgezet. In Breda was er een oliebollendrive-in, pannenkoeken konden opgehaald worden in Veenendaal, en in Uden en Hazerswoude waren klanten welkom bij de aardbeiendrive-thru. De aanbieder in Uden stapte eind vorig jaar over naar een tijdelijke aardbeienautomaat en in april zijn ze terug met verse zomerkoninkjes. Of er dan nog behoefte is aan een drive-in of andere actie moeten we nog even afwachten. De organisatoren in Hazerswoude lieten midden januari weten ook hun deuren te sluiten, maar beloven snel weer te openen.

Corebusiness
Nu de coronacrisis op z’n eind lijkt te lopen, zijn de meeste van deze uitzonderlijke locaties gesloten en focussen ze zich weer op hun corebusiness; het restaurant. De eerste drive-thru’s in Amerika waren het gevolg van slimme ondernemers die inspeelden op de behoeftes van een veranderende maatschappij. De ‘coronadrive-thru’s’ laten zien dat dit nog steeds het geval is. De afgelopen twee jaar waren de drive-thru’s weer booming business. Of dat zo blijft? De tijd zal het leren.

 

Opmerkelijke drive thru’s
In Best is een retro-McDonald’s te vinden. Klanten worden verwelkomd met een retro-uithangbord en binnen staat een levensgrote Marilyn Monroe en Elvis Presley. Het menu en de prijzen zijn wel met de tijd meegegaan. Toch worden klanten van begin tot einde in de jaren 50 ondergedompeld.

Starbucks

Eind vorig jaar konden automobilisten de slagbomen van de eerste Starbucks drive-thru in Bleiswijk passeren en kort daarna in Naaldwijk. Hiermee zette de Amerikaanse keten de eerste stappen om het voor klanten nog makkelijker te maken koffie to-go te bestellen. De locaties in Bleiswijk en Naaldwijk hebben ook eetgelegenheden in de buurt. Klanten kunnen koffie halen bij Starbucks en eten bij een andere keten.

Meatless Farm

Om in de sfeer van het thema van deze krant te blijven, lichten we Europa’s eerste veganistische drive-thru uit. Vorig jaar zette Meatless Farm in samenwerking met de Salsa Shop tijdens de week zonder vlees een plantaardige drive-thru op. Hier konden liefhebbers voor een klein bedrag vegan burritos kopen, maar ze moesten wel snel zijn: deze pop-updrivethru in Amsterdam was slechts drie dagen open.

 

febodrive.jpg
mcdrive-2.jpg
retro-mcdrive.jpg
starbucks-1.jpg
section1_page4_article9_2.jpg