Just Eat Takeaway boekt miljardenverlies

AMSTERDAM – Het moederbedrijf van Thuisbezorgd, Just Eat Takeaway, boekt over het eerste halfjaar van 2022 een verlies van 3,5 miljard. Het grootste deel, 3 miljard euro, komt door een afschrijving op de waarde van Grubhub. Ook zag de maaltijdbezorger het aantal bestellingen wereldwijd dalen met 7 procent.

Just Eat nam vorig jaar de Amerikaanse bezorgdienst Grubhub over voor bijna 6,5 miljard euro. Door de overname moest Just Eat kunnen groeien in de competitieve Noord-Amerikaanse bezorgmarkt. Ondertussen vallen de resultaten tegen en lopen de rentekosten op. Een deel van de aandeelhouders wijt de gekelderde beurskoers aan de aankoop. Grubhub staat op aandringen van een aantal aandeelhouders nu in de verkoop.

Stijgen
Toch zag het bedrijf de omzet door een gemiddeld hoger bestelbedrag met 7 procent stijgen. Ook het aantal bedrijven dat via Just Eat hun eten laat bezorgen steeg met 16 procent naar 680 duizend. De omzet ging met iets meer dan een miljard euro omhoog naar bijna 2,8 miljard euro.

In het eerste halfjaar van 2022 stopte Just Eat Takeaway met de activiteiten in Noorwegen, Portugal en Roemenië.

Bron: Out.of.Home Shops