Horeca

Groothandels

Makro helpt de horeca met heropstarten

AMSTERDAM - Makro heeft onlangs alle klanten die hun terras mogen openen beleverd en geholpen om op tijd klaar te zijn voor de herstart. De chauffeurs zijn de afgelopen maanden elders in de organisatie aan het werk gegaan, zodat ze bij de heropening direct klaarstonden om klanten te bevoorraden. “We zien dat ondernemers vooral behoefte hebben aan cashflow. Dus daar zetten wij op in”, vertelt Mark Pieters, head of Horeca.

Lisa van der Linden |

Bij Makro stond het afgelopen jaar in het teken van ondernemers steunen door middel van versoepelde betalingsregelingen en te helpen met de start van thuisbezorging. Nu kijkt Pieters met zijn collega Marcel Beemsterboer, head of Sales & FSD, vooruit naar de komende maanden.

Cashflow
Het contact met klanten behouden was al die maanden belangrijk voor de groothandel. “Het aantal buitendienstmedewerkers hebben we om die reden niet afgeschaald, zodat we met elkaar in gesprek bleven en konden horen waar wij onze klanten mee konden helpen in deze tijd”, vertelt Beemsterboer. Makro is een samenwerking gestart met een extern bedrijf voor als er ineens grote volumes zouden worden besteld in aanloop naar de heropening. Zij zullen dan inspringen met trucks en personeel om aan de toenemende vraag te voldoen. Op tijd alle klanten beleveren heeft de hoogste prioriteit, maar Beemsterboer ziet dat ondernemers vooral behoefte hebben aan cashflow. “Daar gaan we op inzetten met enkele acties: vijfde levering gratis voor nieuwe klanten, 10 procent korting op eerste levering en als de klant 7 dagen voor de leverdatum bestelt, en 90 dagen uitgestelde betaling op de inladingsorder”, licht Beemsterboer toe. Op deze manier wil Makro ondernemers tegemoetkomen na een moeilijk jaar.

Snelle leveringen
Maar wat verwacht Makro van hun klanten? “We hopen dat ze op tijd hun inladingsorder hebben geplaatst, zodat we alles kunnen voorbereiden en snel beleveren. Daarnaast gaan we ervan uit dat ondernemers met veel zin en enthousiasme weer aan de slag gaan en hun gasten verzorgen zoals ze gewend zijn. Met onze hulp en acties hopen we dat ze een goede herstart maken en snel omzet draaien”, zegt Pieters. Andersom denkt hij dat ondernemers van Makro ook verwachtingen hebben.
“Natuurlijk de persoonlijke service, maar ook de ondersteuning die we de afgelopen maanden hebben geboden. We willen ze helpen door snelle leveringen. Dat lukt ook met het personeel dat klaarstaat en opschalen is mogelijk.” Beemsterboer vult aan: “Wij bekijken per situatie wat er nodig en wat er mogelijk is. Zoals eerder genoemd hebben we een enorm pakket aan steunmaatregelen en voor iedere ondernemer is er voordeel te vinden bij Makro. Voor nu zou ik iedere horecaondernemer adviseren om contact op te nemen met de contactpersoon uit zijn of haar regio, onze vertegenwoordigers kunnen samen met de ondernemer kijken waar behoefte aan is en wat er binnen onze mogelijkheden valt.” Een ander advies dat hij geeft is om kritisch naar de menukaart te kijken. “Misschien iets minder op de kaart zetten of meer easy-to-handleproducten met goede kwaliteit. En investeer in je personeel zodra het weer kan. We weten dat we pre-corona al in een krappe arbeidsmarkt zaten en dat zal erna niet minder zijn.”

Knalzomer
Het is een feit dat de horeca haar terrassen mag openen en dat ziet Makro als het begin van een goede zomer. “Ik denk dat mensen massaal eropuit gaan. Het wordt volop genieten van de bezoekjes aan de horeca, iedereen heeft dit gemist. Het wordt een knalzomer, zelfs als het weer tegenvalt. De fastservice zal ervan profiteren, omdat veel restaurants nog niet volledig de deuren mogen openen, waardoor on the go aantrekkelijk blijft. Daarnaast hebben diverse onderzoeken aangetoond dat consumenten veel geld in de zak hebben gehouden afgelopen jaar. Makro verwacht dat de horeca daarom flink bezocht zal worden”, besluit Pieters.

Bron: Out.of.Home Shops

section1_page8_article25_1.jpg