Horeca

Massaro: ‘Wat mij betreft is de coronaperiode afgesloten’

[SPECIAL HORECA/FESTIVALS] AMSTERDAM - Visrestaurant The Good Companion kijkt met een tevreden gevoel terug op de coronacrisis. Medeeigenaar Enno Massaro vertelt hoe ze de verschillende lockdowns hebben ervaren en wat ze hebben geleerd van deze veelbewogen periode.

The Good Companion in Amsterdam is een restaurant dat comfort seafood serveert. Het restaurant is in 2017 geopend door Enno Massaro en Niek van den Hoven. Wat begon als Fish & Chips bar is inmiddels meer dan dat, tegenwoordig hebben ze een happy oyster hour , werken ze samen met andere restaurants en komen er geregeld specials op het menu. Tijdens de eerste lockdown in Nederland werd er door het team razendsnel een nieuw menu opgezet voor bezorging en take-away.

Snelle aanpassingen
“Toen we hoorden dat we het restaurant moesten gaan sluiten, zijn we meteen begonnen met het aanpassen van het menu. Er zijn in een korte periode veel verschillende concepten voorbijgekomen, zo hebben we broodjes gemaakt, fish&chips Friday, DIY visboxen en oesterboxen en we zijn uiteindelijk bij een succesvolle formule terechtgekomen”, vertelt Massaro. Hij kijkt niet eens met een slecht gevoel terug op de coronacrisis. “We hebben enorm veel ervaringen opgedaan, omdat we in de positie werden gebracht om nieuwe dingen te proberen. Op een gegeven moment hebben we ons aangesloten bij de 020 Stadswandeling. Dit heeft ons niet gered, maar we hebben wel heel veel mensen op deze manier bereikt.” De 020 Stadswandeling in de Jordaan was voor het visrestaurant goed voor bijna 75 procent van de omzet in deze periode. Tijdens zo’n wandeling werden mensen langs het restaurant geleid en hier wachtten een hapje en drankje op hen. Ook andere voorbijgangers konden hier terecht.
“Hoewel het zakelijk niet ideaal was, hebben we met het team hele mooie nieuwe producten gemaakt. Ook onze oesterdozen waren erg populair.”

Leveranciers
De ondernemers maken enkel jaarafspraken met hun grootste leveranciers: AB InBev en Bidfood. “Zij waren gelukkig heel erg meedenkend en de contracten zijn een jaar doorgezet. Ook andere partijen waren niet te gretig met geld innen, er werd wel meegedacht over de mogelijkheden. En het personeel was in deze periode onmisbaar.”
Voor een visrestaurant is verse vis essentieel. Hierover vertelt Massaro: “Bij onze visinkoper hebben we geen verplichtingen. Hier bestellen we elke dag de vis die we nodig hebben. Toen we oester- en DIY-boxen verkochten, moesten we deze een dag van tevoren bestellen. Hierdoor konden we goede hoeveelheden inkopen. Juist in deze periode hadden we weinig waste. Daarnaast zijn we ook goed geworden in het verwerken van producten; zo maken we van kabeljauw van de vorige dag viskoekjes.”

Huidige maatregelen
Massaro zegt over de huidige situatie het volgende: “Voor ons is de coronacrisis nu wel echt voorbij. We merken er niet meer zo heel veel van en werken gewoon druk door. Pas wanneer iemand met een mondkapje binnenkomt, word ik er weer aan herinnerd. De enige regel die er nu nog is, is de QR-code. Die controleren we ook, maar ik verwacht dat dit met de tijd steeds minder streng wordt gedaan. Het is echter niet zo dat we ons hier nu hard tegen gaan verzetten. Wat ik heb geleerd door de pandemie is dat wij als team verrassend goed op veranderingen kunnen reageren. We zijn van horeca meer richting retail gegaan, en dat is succesvol gebleken. We hebben een webshop opgezet met verschillende producten, dat vond ik de leukste uitdaging. Ik heb er veel van geleerd.” De jonge ondernemer ziet ook een verandering in het uitgavepatroon van gasten in zijn restaurant, er wordt meer uitgegeven. “Gasten kiezen ervoor om meer kleinere gerechten te bestellen en dit samen te delen. Dit komt uiteindelijk uit op een hogere uitgave per persoon.” De ondernemer vertelt dat het nu weer vol is op vrijdag en zaterdag. “En dat terwijl we op het moment niks aan marketing doen, we plaatsen wel stories op Instagram, maar dat is alles. Het gaat eigenlijk nu beter dan voor corona.”

Andere ondernemingen
Massaro heeft ook contact met andere ondernemers. “Bij hen gaat het ook goed. Ik spreek nu natuurlijk voor grote steden, maar ik zie dat het voornamelijk bij hippere en high-endzaken weer beter lopen. Bij minder hoog aangeschreven restaurants is dit minder het geval. Volgens mij komt dit doordat mensen nu bereid zijn om meer te betalen voor hun avondje weg. Het scheelt natuurlijk ook dat we minder concurrentie hebben van festivals en feestjes; mensen kiezen ervoor om hier dan een leuke avond te hebben,” vertelt hij. Kijkend naar de toekomst wil Massaro voornamelijk de huidige koers blijven varen: “Corona speelt al een stuk minder een rol. We willen ons nu focussen op doorontwikkelen.”

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out of Home Shops. Abonneren? Klik hier.

tgc_3.jpg
tgc_4.jpg