Awards - De Classique

Maza wint De Classique: 'Op smaak doen we geen concessies'

ZAANDAM - Voldoende aandacht voor het product, constante kwaliteit, zo nu en dan promoties en het bieden van inspiratie over wat er allemaal met dit product kan. Daar ligt volgens marketing manager Felicia de la Houssaye het geheim van het succes van Maza Hoemoes Pompoen. “Het is een veelzijdig product: je kunt niet alleen smeren en dippen, maar het is ook lekker om mee te koken.”

Amber Verhaar |

Wat zijn belangrijke momenten geweest afgelopen jaren met jullie winnende product?
“Er waren meerdere hoogtepunten. Maza was de eerste producent in Nederland die startte met de pompoenvariant. Deze groente wint de laatste jaren aan populariteit en hoort allang niet meer uitsluitend bij herfst. Behalve dat de smaak van deze hoemoes fantastisch is – licht pittig, maar ook een tikkeltje zoet – springt de prachtige oranje kleur er direct uit. Mede hierdoor won het al snel aan populariteit. Daarnaast hebben we in een van onze jaarlijkse receptenboekjes een gerecht bedacht waarin dit product terugkomt, in de vorm van hartige pompoenmuffins.”

Waaruit blijkt het onderscheidend vermogen van dit product?
“Wij krijgen de laatste jaren veel waardering voor onze producten. In verschillende consumententests scoren we hoog op kwaliteit en smaak. Dit komt door de manier waarop wij onze producten bereiden. Zo werken we met verse knoflook, de beste en relatief veel tahina voor een smeuïge touch en gebruiken we de allerlekkerste kikkererwten. Laatst ontstond er rumoer dat we een laag percentage kikkererwten zouden gebruiken. Onjuist, want het gaat erom op welk moment in het proces je dat percentage meet en de meetmethode die wordt gehanteerd. Een andere misvatting is dat men denkt dat hoe meer kikkererwten je in hoemoes stopt, hoe beter het is. Maar het gaat om de perfecte balans. Op smaak en kwaliteit doen we geen concessies en op deze punten scoren wij dan ook het allerhoogst.”

Hoe hebben jullie de samenwerking met inkopers verbeterd de afgelopen jaren?
“Vrijwel alle inkopers van de (grotere) horecagroothandels geloofden, net als wij, in het succes van de hoemoes pompoen. Niet uitsluitend een kwestie van een goed verhaal, want de échte overtuiging bereik je met een uitstekend product. Als je dan ziet dat de hoemoes pompoen inderdaad goed aanslaat, maakt dat de samenwerking niet alleen wat makkelijker, maar ook beter.”

Wat is jullie strategie om over drie jaar nog steeds met dit product zo succesvol te zijn?
“Onze prioriteit is om te zorgen dat je constante kwaliteit blijft leveren. Daarnaast blijven we het product onder de aandacht brengen, onder andere door regelmatig een leuke aanbieding te doen aan onze klanten en via onze social media leuke content te posten. Door bijvoorbeeld recepten te delen laten we zien dat je met hoemoes pompoen veel meer kunt dan het uitsluitend op je broodje te smeren.”

Juryrapport: “Maza Hoemoes Pompoen is binnen het assortiment van deze fabrikant een goede smaakvariatie, waar je veel kanten mee op kan.”

marlies-fotografie-maza-award-1-december.jpg