‘Heineken-klant nog niet gewend aan Sligro’ | Out of Home Shops

‘Heineken-klant nog niet gewend aan Sligro’

VEGHEL - Groothandelsbedrijf Sligro heeft het derde kwartaal van het jaar afgesloten met een lagere vergelijkbare omzet in vergelijking met een jaar eerder. Vooral klanten die Sligro erbij kreeg na de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken deden minder bestellingen bij het bedrijf. Al met al rekent Sligro voor het hele jaar op een fors lagere brutowinst in vergelijking met een jaar eerder. 

Sligro zag de omzet in de meetperiode uitkomen op 605 miljoen euro. Dat was meer dan de 591 miljoen euro een jaar eerder. Daarbij moet worden aangetekend dat de recent overgenomen activiteiten van De Kweker in het derde kwartaal 30 miljoen euro bijdroegen aan de opbrengsten.

De sterke omzetdaling bij de Heinekenklanten heeft volgens Sligro twee oorzaken. Ten eerste is daar de breuk met de voormalig wijnleverancier van Heineken eerder dit jaar. Ten tweede heeft Sligro zijn belofte van één bestelling, één levering en één factuur aan klanten nog niet ingelost.

Omzetherstel
De integratie van de overgenomen groothandelsactiviteiten van Heineken blijft een belangrijk speerpunt van Sligro. Vanaf volgend jaar moeten de voordelen van de deal zich nadrukkelijker uitbetalen. Daarbij spreekt Sligro van omzetherstel en kostenbesparingen.

Voor dit jaar rekent Sligro op een brutowinst (ebit) van 40 miljoen tot 45 miljoen euro. Een jaar eerder was dat 53 miljoen euro. Exclusief eenmalige lasten in relatie tot de verkoop van Emté-supermarkten en de organisatieaanpassingen kwamen Sligro vorig jaar tot een brutowinst van 82 miljoen euro.

Tegenvaller
Sligro kampt met name in Nederland met tegenvallende resultaten. Kenners van KBC Securities bestempelen de Nederlandse situatie als zorgelijk. ING-kenners wijzen in het bijzonder op de tegenvallende winstverwachting voor dit jaar.

De KBC-analisten verwachten nog veel van de eerdere overeenkomst met de groothandelsactiviteiten van Heineken. Het is daarom wachten op positieve signalen. KBC wijst in het bijzonder op de impact van de resultaten door een tanende vraag. Dat Heinekenklanten weglopen wakkert bestaande zorgen verder aan. Evengoed blijft KBC erbij dat er muziek zit in de Heinekendeal. Daarbij moet Sligro in staat zijn meer synergievoordelen te bewerkstelligen.

Maatregelen
Sligro heeft volgens KBC al de nodige maatregelen genomen om weggelopen klanten terug te winnen. Dit lijkt positief uit te pakken. KBC wijst er verder op dat Sligro de markten eerder al heeft geïnformeerd over mindere prestaties. Ook initiatieven om kosten te verlagen nemen meer tijd in beslag dan waar eerder rekening mee werd gehouden. KBC zegt in zijn ramingen al voorzichtig te zijn. Verder wijzen de kenners op de groeipotentie in België.

Dat laatste doet ook ING. Het weglopen van klanten is voor ING de grootste boosdoener in de tegenvallende Sligro-cijfers. Verder worstelt Sligro met het integreren van de Heinekenactiviteiten. De verwachte brutowinst dit jaar van 40 miljoen tot 45 miljoen euro stelt ING teleur. De bank hield rekening met 55,7 miljoen euro. Deze tegenvaller is volgens ING het belangrijkste nieuws uit de handelsupdate.

KBC handhaafde zijn advies accumulate met een koersdoel van 31 euro. ING heeft een hold-advies met een koersdoel van 38 euro. Het aandeel Sligro noteerde donderdag omstreeks 09.35 uur 9,8 procent lager op 22,10 euro.

Bron: ANP