Vervoerder spreekt over de toekomst van de stationswinkels

NS verwacht op termijn een sterke groei van reizigers

UTRECHT - Corona doet veel. Ook bij NS. De vervoerder zag het aantal reizigers met 90 procent afnemen. De zomervakantie is nu echter weer voorbij, werknemers gaan weer vaker naar kantoor en bijna alles is weer open. Wat doet dit met de stationswinkels en hoe kijkt de vervoerder naar de toekomst ervan? Out.of.Home Shops praat met Floris Merkx, business unit manager Convenience Retail. Daarmee is hij binnen NS verantwoordelijk voor de Kioskgroep, waaronder ook de StationsHuiskamers vallen.

Hoe gaat het met de NS-winkels?
“Begin deze maand zagen we bijna 70 procent van de reizigers weer terug, in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Die opwaartse trend zien we gelukkig ook terug in onze winkels op de stations.”

Wat heeft het afgelopen jaar gedaan met de omzet?
“2019 was het meest succesvolle jaar ooit voor NS, maar je kunt je voorstellen dat 2020 rampzalig was. De stations zagen op een bepaald moment nog minder dan tien procent van het reizigersaantal in 2019. Dat heeft ook onze winkels geraakt. Sinds de versoepeling van het reisadvies in mei is er een continue stijging te zien in het aantal reizigers en dat merken de winkels ook.”

Welke NS-winkels zijn het meest in trek gebleven het afgelopen jaar?
“Vorig jaar waren er door de coronamaatregelen veel winkels gesloten. Door het afschalen van de coronamaatregelen zijn al onze winkels sinds eind april 2021 weer open. Bij NS Retail ligt de focus op all day relevance , dat heeft corona alleen maar versterkt. Daarmee bedoel ik dat we de hele dag door, op elk moment van de dag, een relevant en verantwoord aanbod voor reizigers hebben. Ik kan dus niet één formule eruit pikken, het gaat juist om de samenhang van onze winkels op verschillende momenten tijdens de reis.”

Hoe spelen de NS-winkels in op trends en ontwikkelingen?
“Wat ik vooral zie, is door corona een versnelling van digitalisering. Dat zie je overal in onze samenleving. Denk aan thuisonderwijs en thuiswerken. Maar dat zien we ook terug in onze winkels, bijvoorbeeld op Rotterdam Centraal. Daar hebben we net een AH to go-vestiging uitgerust met twintig zelfscans. Een andere ontwikkeling is aandacht voor bezorgen bij mensen thuis. Zo is Julia’s een samenwerking met Foodsy aangegaan. Verder zien we een verandering in hoe we als collega’s met elkaar samenwerken. Door de digitalisering kunnen we sneller grote teams met elkaar verbinden. Denk aan een terugkerend digitaal inloopspreekuur voor alle collega’s.
We geven daarnaast steeds meer aandacht aan een gezond aanbod. Dit is eveneens versneld door corona. Het is geen nieuwe trend, maar het vindt wel sneller plaats. In april van dit jaar zijn er tientallen nieuwe gezonde en plantaardige artikelen aan de schappen van onze Kiosken toegevoegd.”

In hoeverre is het consumptiegedrag veranderd?
“Door corona zien we een verschuiving in het type reizigers. Op dit moment zien we meer recreatieve reizigers. Zij kopen andere producten dan bijvoorbeeld een forens. We zien dus niet dat het gedrag veranderd is, maar we zien wel een ander patroon van reizigers die nu op pad gaan. Nu het aantal reizigers weer toeneemt, is het nog even afwachten in hoeverre we weer terugkeren naar de situatie als in 2019.”

Als de reizigersstromen minder blijven dan voorheen, wat zijn daarvoor de gevolgen voor de winkels?
“Door corona zijn de reizigersaantallen vandaag laag en dat merken we natuurlijk ook nog in onze winkels. Gelukkig zien we het aantal reizigers toenemen. We verwachten op de middellange termijn juist een sterke groei van reizigers. Dit vanwege de stijgende vraag naar openbaar vervoer en een verwachte groei van de bevolking van plus 1,6 miljoen tot 2038.”

Bron: Out.of.Home Shops