Ondernemers geven inkijkje in wereld van maaltijdbezorging | Out of Home Shops

Ondernemers geven inkijkje in wereld van maaltijdbezorging

AMSTERDAM - Ondernemers zien het als een van de grootste uitdagingen; online bestelde maaltijden bij de consument thuisbrengen. Fabrikanten zijn ondertussen volop
bezig met het ontwikkelen van producten die geschikt zijn voor de bezorgmarkt. Marketing4Results en Hans van den Bosch, eigenaar van SOMS Support, nemen fabrikanten en formules mee op de fiets door Amsterdam waar wordt gekeken naar de mogelijkheden én onmogelijkheden van bezorging.

De door Janka Dekker, mede-eigenaar van Marketing4Results, en Hans van den Bosch georganiseerde fietstour door Amsterdam begint op het hoofdkantoor van Thuisbezorgd.nl aldaar. “De ontwikkelingen van de afgelopen drie jaar binnen de bezorgmarkt zijn sterker dan ooit”, begint Van den Bosch zijn verhaal. Hij vraagt de deelnemers van de tour, waaronder medewerkers van Aviko, McDonald’s en Essity, wat zij verwachten van deze dag. Het
behoud van productkwaliteit, de juiste verpakkingen en de toekomst van bezorging zijn onderwerpen waarover de deelnemers meer hopen te leren. Van den Bosch en Marketing4Result hebben ervoor gekozen om met deze fietstour meer inzicht te geven in wat er gebeurt op de vloer en hoe uitrolbaar bepaalde bezorgconcepten zijn. “Thuisbezorgd.nl groeit al jaren in het aantal actieve gebruikers en per actieve gebruiker worden er bijna 11 orders per jaar gedaan. Het gaat ons niet om wat een consument bestelt, maar juist om hoe vaak de app wordt geopend om te bestellen”, vertelt Joey Bloemendal, head of sales Thuisbezorgd.nl. “Het is aan ons de taak om de consument te verleiden om een bestelling te plaatsen. We zien landelijk groei, maar in de Randstad groeit de vraag wel sneller. Dat is op zich logisch, want daar wonen meer mensen dan in Zuid-Limburg.” Thuisbezorgd.nl heeft voor de groep elektrische fietsen beschikbaar
gesteld, waarmee we door Amsterdam gaan. In een hub wordt uitgelegd hoe Thuisbezorgd.nl in Amsterdam werkt en dat er op weekenddagen gemiddeld 160 koeriers klaar staan.

Personeel
Op een elektrische fiets door de stad is voor de meesten uit de groep de eerste keer. Na wat bochten en drukke plekken in de stad komen we aan bij Snackcorner ’t Vogeltje. De ondernemers bezorgen al enkele jaren hun snacks, friet en Turkse pizza’s. Daarvoor maken zij gebruik van Thuisbezorgd.nl en UberEats. “Het handige is dat wij een kassasysteem hebben waar alle orders in worden bijgehouden, dat scheelt een hoop administratieve rompslomp”,
vertelt Mutlu Uc, mede-eigenaar van ‘t Vogeltje. Gemiddeld komen er 40 orders per avond binnen, afkomstig van Thuisbezorgd.nl die hij zelf bezorgt. Met UberEats is Uc net begonnen. Het succes is volgens hem het personeel. “Je moet echtaandacht besteden aan je medewerkers, want op het moment dat ze de deur uitlopen, moeten ze het zelf doen. Jij wilt dat de consument de volgende keer weer bestelt, dus de beleving aan de deur is ontzettend belangrijk.” De versgebakken krokante friet, snacks en Turkse pizza’s worden bereid en aan de groep geserveerd. “Ik werk samen met diverse partijen en wissel weinig van fabrikant. Al twintig jaar gebruiken we de friet van Aviko en voor de sauzen kies ik de producten van Oliehoorn.”

Balans
Na het nuttigen van al het lekkers stappen we weer op de fiets. De volgende stop is Bakker Bart. Ondernemer Ruud Leffers is pas vier weken geleden begonnen met bezorging en heeft in die periode 20 procent meer omzet gedraaid. “Dat is allemaal additionele omzet, maar maandelijks ben ik daarvan 30 procent kwijt aan Thuisbezorgd.nl. Dat verdient zich wel snel terug, het levert alsnog additionele omzet op en het is de investering waard. Tussen 11 en 13 uur is het bij ons uiteraard het drukst door het lunchmoment. Wat we tot nu toe zien is dat we met mooi weer de winkel vol hebben zitten met gasten die tijdens de lunch een wandeling maken en een broodje halen. Met slecht weer is het een stuk rustiger, maar krijgen
we meer bestelorders. Daardoor blijft de werkdruk mooi in balans”, vertelt Leffers. Mede-eigenaar Yousef Aroun maakt ondertussen voor de deelnemers de hardlopers van het assortiment: een broodje carpaccio en een broodje kip-pesto. Ook de warme panini’s worden voorgeschoteld om te proeven. Na ’t Vogeltje en Bakker Bart is het tijd om ons te wentelen in de wereld van zoet, zoeter, zoetst. Roberto Fava, managing director bij Dunkin’
Donuts, ontvangt de groep en geeft ons de kans om de lekkerste donuts te proeven. Van
cookies&cream tot stroopwafelvullingen van rockyroad tot banana toffee. Tot slot krijgen we nog een nieuwe frappé met rode vruchtensmaak te proeven. “De komst van Dunkin’ naar Nederland heeft een hoop teweeggebracht op het hoofdkantoor in Amerika. Wij wilden graag een sfeervolle plek creëren waar consumenten, naast het eten van een donut, ook gezellig
kunnen zitten”, vertelt Fava. Bezorging is voor Dunkin’ een aparte tak van sport, vandaar dat ze Thuisbezorgd.nl, Deliveroo en UberEats hebben ingeschakeld om dit op zich te nemen. “We zien ook duidelijk dat alle platformen een eigen doelgroep hebben. De bestellingen die binnenkomen via Deliveroo worden met name gedaan door expats en B2B-partijen, Thuisbezorgd.nl is voor de consument die vaak en veel bestelt en UberEats is voor ons een lastig meetbare partij.” Ondanks het succes en de toenemende vraag naar
Dunkin’ thuisbezorgd, heeft Fava het streven om de komende jaren te
groeien naar 50 winkels. Per 1 oktober start Dunkin’ Donuts met
een pilot om landelijk donuts te bezorgen via logistiek partner Leen Menken.