RaboResearch: thuiswerktrend zorgt voor omzetverlies out-of-homekanaal

UTRECHT – Uit een enquête van RaboResearch blijkt dat Nederlands kantoorpersoneel na corona gemiddeld twee dagen per week thuis wil werken. Dit betekent volgens de bank in theorie een omzetverlies van in totaal 400 miljoen euro per jaar voor cateraars, broodjeszaken en gemakswinkels.

De respondenten verwachten namelijk na corona 20 tot 25 procent minder vaak bij het werk te gaan lunchen. Deze verschuiving betekent dat er op een andere locatie wordt geluncht of gesnackt, met mogelijk andere producten, kanalen en leveranciers. Omdat we in theorie wel blijven lunchen, wordt die ene lunch per week straks bijvoorbeeld in de supermarkt of via een lunchabonnement verkregen. “Door in te zetten op schaalvergroting, meer horeca-achtige cateringconcepten of bezorging kunnen cateraars of uitbaters van broodjeszaken of gemakswinkels meer efficiency, hogere opbrengsten per klant en aanwas van nieuwe klanten realiseren”, aldus de Rabobank.

Voorheen
Voor corona wilde een gemiddelde Nederlander nog maar één dag per week thuiswerken, één dag minder dus. Het onderzoek is eind 2020 uitgevoerd door enquêtebureau Ipsos onder ruim 6.300 respondenten.

Bron: Out.of.Home Shops