Sodexo catert duurzaam kantoorgebouw Edge Amsterdam West

ROTTERDAM – Een koffiebar, restaurantservices, evenementenvoorziening, banqueting, de receptie en het servicepunt: Sodexo gaat het allemaal verzorgen in het recent geopende klimaatneutrale kantoorpand Edge Amsterdam West. Na een uitvoerige renovatie is het pand een van de meest duurzame van Europa en hoofdhuurder APG, voortrekker van de verduurzaming van het pand, heeft Sodexo dan ook uitgedaagd om een concept te ontwikkelen met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot.

Cluster lead IFM & food bij Sodexo Kirsten Drenth legt uit hoe de cateraar dat gaat aanpakken: “In onze keten zit de uitstoot met name in het gebruik van dierlijke eiwitten en het aantal transportkilometers dat producten afleggen. Samen met onze chef-koks en leveranciers zijn we aan de slag gegaan om een zo duurzaam mogelijk aanbod te creëren. Het resultaat is de implementatie van Modern Recipe, een internationaal Sodexo-concept. We werken met een beperkte hoeveelheid ingrediënten waarmee we heel gevarieerd koken. Momenteel bestaat 70 procent van ons aanbod uit duurzame gerechten. De komende vijf jaar willen we groeien naar 90 procent. Het banqueting-aanbod is wel al voor 90 procent duurzaam. Omdat 100 procent duurzaam nu nog niet haalbaar is, compenseren we de CO2-uitstoot met de aanleg van een bedrijfsbos. Bij elke 20 banquetinglunches planten we 1 boom.”

Zo duurzaam mogelijk
Ook op andere gebieden maakt Sodexo keuzes om bij Edge Amsterdam West ‘zo duurzaam mogelijk’ te werk te gaan. In plaats van papier worden digitale schermen gebruikt om op te communiceren en papieren bekers worden tot kopieer- en hygiënepapier verwerkt. Alleen op aanvraag en tegen betaling kan gebruik worden gemaakt van wegwerpservies en ook is er gekozen voor een kassaloos concept; klanten kunnen met hun smartphone geld overmaken. Er zijn dus geen kassamedewerkers meer, die rol is deels overgenomen door gastvrouwen en –heren. Daarnaast werken er ook relatief veel koks in het kantoorpand, aangezien er veel vraag naar warme maaltijden is op deze locatie.

Gebaarista’s
Het is voor Sodexo belangrijk om ook op sociaal vlak duurzaam bezig te zijn en dat vult de cateraar in met zogenaamde gebaarista’s, dove of slechthorende barista’s. Klanten die een kopje koffie willen bestellen moeten dat doen in gebarentaal. Hoe dat precies moet wordt duidelijk gemaakt middels filmpjes die worden afgespeeld op schermen bij de koffiebar. De ‘pandbewoners’ zijn in elk geval ‘ontzettend enthousiast’ over dit concept, laat contractmanager hospitality & travel bij APG Michiel Sluis weten.

Bron: Out.of.Home Shops