Onderweg

‘Wij zien het tankstation als rustpunt voor chauffeurs’

ENSCHEDE - Een huisgemaakt broodje sparerib en brandschoon toilet in een sfeervolle omgeving waar gasten tot rust kunnen komen, dat biedt Avia Weghorst met haar Hush Food & Gifts-formule. Deze werd door commercieel directeur Niek Weghorst en hoofd marketing en retail Leonie Kamp ontwikkeld vanuit vooral de eigen behoeftes onderweg. Kamp legt uit hoe Hush tot stand kwam en wat we in de toekomst van het concept mogen verwachten. “We zijn begonnen als tankshop, maar wie weet vind je ons straks wel midden in de stad.”

Renée Salome |

Op dit moment zijn er vijf tankstations van Avia Weghorst met Hush-concept en ze liggen allemaal in Twente. Daar gaat binnenkort verandering in komen, want er staan er meerdere op stapel. Te beginnen met De Knoest in Nieuwegein, dat samen met Brammelo in Haaksbergen bij de huurrechtenveiling door de brandstofleverancier werd overgenomen. In het voorjaar wordt ook hier een Hush geopend.

Hoe ontstond het Hush-concept?
“Het begon allemaal toen in 2014 bij ons tankstation aan de A1 bij Hengelo-Noord een vrachtwagen naar binnenreed. Grote schrik natuurlijk en gelukkig is er niemand gewond geraakt. Maar het pand was total loss en we moesten dus op korte termijn iets nieuws neerzetten. We speelden al langer met de gedachte een concept voor de toekomst te ontwikkelen. Nu we toch iets nieuws moesten bouwen, kwam de uitwerking hiervan in een stroomversnelling. We hebben ons toen zo’n zes tot acht weken opgesloten om daaraan te werken. Omdat Niek vaak in Scandinavië rijdt, was hij goed bekend met de tankshops aldaar en we hebben ons daardoor laten inspireren. Ze hechten daar meer waarde aan hygiëne, ambiance en kwaliteit en lopen echt voor op het gebied van klantgerichtheid en gemak in de petrolbranche. Laten we eerlijk zijn: zes jaar geleden kon je in de Nederlandse tankshop hooguit een afbakpistoletje met een plakje kaas krijgen en een schoon toilet was zeker niet vanzelfsprekend. Omdat we geen horeca-achtergrond hebben, benaderden we vervolgens een voor ons bekende chef-kok, hij heeft ons ondersteund in de ontwikkeling van de recepturen en de opstart van het concept. Binnen zes tot acht weken werd Hush geboren.”

Wat houdt het Hush-concept in en wat is de gedachte erachter?
“Hush is letterlijk het tegenovergestelde van rush, haast. Zes jaar geleden lag de focus bij tankstations altijd op snelheid. Maar wij waren ervan overtuigd dat we mensen wel degelijk konden verleiden om een tankstation als rustpunt te gebruiken. Als je maar de juiste kwaliteit biedt. Dus maken we alles zelf, op locatie. Zelfs ons brood is naar eigen receptuur. We streven naar een bepaalde kwaliteit, ook in het interieur; je ziet echt geen plavuizen meer bij Hush. Het is een plek waar men graag wil verblijven. In ons tankstation aan de A1, waar veel vrachtwagenchauffeurs komen, hebben we zelfs douches gebouwd en liggen tablets klaar. Zo kunnen de chauffeurs in een prettige omgeving tot rust komen. Naast goed eten en drinken en fijn verblijven bieden we ook een cadeauservice, in samenwerking met Conceptstore Villa 8. Je kunt bij ons zeker nog een bloemetje kopen, maar we merken nu al dat die minder in trek zijn dan de cadeaus.”

Hoe loopt het concept bij de tankstations waarin het al is uitgerold?
“Goed, maar we doen het dan ook langzaamaan. Eerst hebben we Hush aan de A1 geïntroduceerd en bijgeschaafd. Dat is trouwens niet onopgemerkt gebleven: we stonden in de top 100 van foodinfluencers van online foodmagazine FavorFlav. Pas na twee jaar hebben we het concept verder uitgerold. Nu zijn er vijf locaties met Hush, maar dat worden er binnenkort meer. Op 20 december openen we een Avia bij De Knoest aan de A27 in Nieuwegein, daar komt ook een Hush. Het zal begin volgend jaar openen. We zijn daarnaast in gesprek met twee mogelijk nieuwe franchisenemers – we hebben er al een in Enter en een in Enschede – en als alles goed gaat, volgen er volgend jaar nog twee Hushes. We zullen er maximaal vier in een jaar openen. We doen het liever goed dan snel.”

Wat zijn de hardlopers van het assortiment?
“Het broodje sparerib zonder botjes en het broodje huisgemaakte tonijnsalade zijn erg populair, net als de ‘hushti’s’, zoals we onze tosti’s noemen. Vooral de pollo-variant met pulled chicken vindt gretig aftrek.”

In hoeverre hebben jullie het concept verder doorontwikkeld?
“De basis staat nu wel, maar we hebben een conceptontwikkelaar Hush in dienst, die zich bijna fulltime bezighoudt met het assortiment van Hush en die de trends in de gaten houdt. De doelgroep verschilt sterk per locatie, een factor om rekening mee te houden. Dus het concept staat, maar is nooit uitontwikkeld. We hebben ons ook tot doel gesteld om ons assortiment te blijven vernieuwen en bijzondere recepturen te blijven ontwikkelen.”

Zie je huidige trends terug in het concept?
“Vaak wordt duurzaamheid gezien als trend, en dat is juist een van onze kernwaarden. Dat is het trouwens al langer bij Avia Weghorst. Het komt bij Hush onder meer tot uiting in het gebruik van lokale producten en in de manier waarop we verspilling tegengaan. We zijn aangesloten bij Too Good To Go en omdat we een kok in dienst hebben, kijken we altijd samen naar de mogelijkheden van producten die misschien niet zo mooi meer, maar nog wel goed zijn. Naast duurzaamheid zijn onze kernwaarden perfectie, bewust en gemak. Wat het laatste betreft: onze klanten kunnen, naast goed eten on the go, ook online bestellen en afhalen en in enkele Hush-shops hebben we een bezorgservice. En onze unieke giftshop past eveneens binnen de kernwaarde gemak. Een andere trend is die van minder vlees. Daar hebben we vanaf het begin oog voor gehad.”

Hoe kun je daarop inspelen zonder het DNA van de tankshop kwijt te raken, denk aan een broodje bal?
“Je kunt prima een broodje bal blijven aanbieden, dat doen we ook, maar gasten kunnen zelf een bewuste keuze maken. Ook vrachtwagenchauffeurs willen weleens iets anders dan een broodje bal. Dat was altijd al zo, maar ze hadden de mogelijkheid niet.”

Hoe onderscheidt Hush zich van de andere concepten op de foodcourt van het tankstation?
“Met een uniek eigen assortiment. Wij bieden een kwaliteit die je elders niet ziet. Alles is vers en huisgemaakt. Wat wij doen is niet te vergelijken met wat bijvoorbeeld de fastfoodketens aanbieden.”

Waar gaat het met Hush naartoe?
“Tankstations zijn onze roots, daar zijn we begonnen. Maar dat hoeft niet het eindstation te zijn. Hush City is ook een mogelijkheid, of misschien vindt men ons straks wel op hele andere locaties, wie weet?”

Bron: Out.of.Home Shops

img_3535.jpg
leonie-kamp.jpg