Awards - Beste Introducties

Winnaar Beste Introductie 2020: Gehele Lipton-portfolio in r-PET

ROTTERDAM - Senior brand manager Said Arrad heeft met gerecycled PET op het gehele Lipton-portfolio een winnaar in handen. Hij vertelt wat de overwegingen waren bij Lipton Ice Tea om deze stap te nemen.

Redactie |

Gefeliciteerd met het winnen van de Beste Introductie 2020, wat is jullie eerste reactie?
“We vinden dit fantastisch nieuws en zijn ontzettend trots op het feit dat we deze prijs hebben gewonnen. Lipton heeft als ambitie om een volledig circulair merk te worden. Afgelopen jaar heeft Lipton de eerste stap in deze richting gezet. Het is duidelijk dat wij dit niet zonder de steun van alle ondernemers en consumenten hadden gekund. Wij willen alle ondernemers bedanken voor het vertrouwen en de fijne samenwerking!”

Hoe draagt dit initiatief bij aan de categorie?
“Vanaf 2020 zijn alle flessen van Lipton gemaakt van 100 procent gerecycled plastic en volledig recyclebaar! Door gebruik te maken van gerecycled materiaal, r-PET, zorgt Lipton ervoor dat er geen nieuw plastic in de wereld bijkomt. Bovendien vermindert het de CO2 uitstoot met meer dan 40 procent. Door de Lipton Ice Teaflesjes recyclebaar te maken, eindigen lege flesjes niet meer als afval, maar als grondstof voor nieuwe flesjes.”

2020 was een moeilijk jaar voor het out-of-homekanaal. Hoe hebben jullie de introductie aangepakt?
“Samen met onze out-of-homeklanten hebben wij vorig jaar inderdaad een moeilijk jaar beleefd. De introductie van onze rPET-portfolio was begin van het jaar en stroomde hierdoor enigszins tijdig in. Helaas hebben wij onze duurzaamheidscampagne door de omstandigheden gedeeltelijk kunnen uitvoeren om focus te geven aan het ondersteunen van het grotendeels gesloten out-of-homekanaal. De introductie van rPET is ondersteund door middel van activaties, denk bijvoorbeeld aan de activatie tijdens World CleanUp day. Ondanks alles kregen we zeer enthousiaste reacties van consumenten en klanten op dit initiatief. We staan dit jaar voor dezelfde uitdaging. Samen met onze klanten zien wij de nabije toekomst positief in en maken wij plannen om goed op te starten.”

Wat zijn de plannen van Lipton voor dit jaar?
“Met Lipton Ice Tea willen wij binnen de frisdrankcategorie blijven inspelen op verschillende consumentenbehoeften. Zo blijft naast duurzaamheid suikerreductie een belangrijke rol spelen. Dit heeft geleid tot de succesvolle introductie van een nieuw segment met Lipton Herbal Ice Tea, onze eerste frisse, laag in suiker, kruidenijsthee. Verder zullen wij in 2021 nog een stap verder gaan met suikerreductie. Zo blijft, voor iedere consument, Lipton Ice Tea de ultieme smaakvolle verfrissing voor in de zomer!”

Welke boodschap willen jullie meegeven aan jullie afnemers?

“Bij Lipton Ice Tea zeggen we altijd ‘Everything is better, when together!’ Daarom willen we alle klanten en ondernemers bedanken voor het vertrouwen. Ook dit jaar staan wij opnieuw voor jullie klaar om van 2021, ondanks alles, toch een succesvol jaar te maken!”

Juryrapport:
Unilever ondersteunt dit product goed, omdat duurzaamheid een belangrijke rol speelt binnen de categorie. De transitie van Lipton naar rPET draagt bij aan de ambitie van de fabrikant.

Bron: Out.of.Home Shops

section1_page24_article13_1.jpg