Winnaar GfK Formule Rapport: Hutten | Out of Home Shops

‘Alleen met z’n allen kunnen we echt iets betekenen’

Winnaar GfK Formule Rapport: Hutten

VEGHEL - De consumentenwaardering voor Hutten is onverminderd hoog. Daarom is de cateraar voor de vijfde keer uitgeroepen tot winnaar van het GfK Formule Rapport in het segment At Work. “Ondanks dat we deze prijs al voor de vijfde keer winnen, zijn we iedere keer weer ongelooflijk trots. Het is niet altijd makkelijk om onze gasten te blijven verrassen. We doen daar ons uiterste best voor en als de gast dat voelt en waardeert, dan is onze missie geslaagd”, zegt Gijsbert Bos, business unit manager van Hutten.

Uit het rapport blijkt dat de gasten van Hutten de cateraar vooral waarderen omdat zij gezond eten, gemak en genieten vooropzetten. Hutten draagt dit duidelijk uit en maakt het verschil door de keuze voor vernieuwende producten en een wisselend assortiment. “Een groot compliment”, meent Bos. “Hieruit blijkt dat onze aanpak en visie gewaardeerd worden.” Deze visie wordt door Bos kort samengevat in de letters BLG. “B staat voor Beste. We willen graag de beste zijn in alles dat we doen en het meeste uit ons bedrijf halen. Dit is belangrijk voor onze gasten en onze klanten. Met klanten bedoel ik de opdrachtgevers op de locaties waar wij gevestigd zijn.”

Werksfeer
Bos vertelt dat de L van Leukste is dat staat voor de leukste werksfeer. “Als je medewerkers, wij noemen hen samenwerkers, blij zijn met wat ze doen en met veel plezier naar hun werk komen, dan straalt dit af op onze gasten. Als we de samenwerker in zijn of haar kracht zetten en hij of zij zo tevreden kan werken, dan zijn de gasten ook tevreden en komen ze graag nog een keer terug.”
G staat voor Geluk. “Ook dit slaat op de samenwerkers. Als zij gelukkig zijn, een fijne werkplek hebben en durven aangeven als er iets moet veranderen, dan zorgt dat voor een goede sfeer.” Volgens Bos staat vooral de samenwerker in de visie van Hutten centraal. “Dat is onze sterkste schakel. Alles staat of valt met vrolijke, kundige en gelukkige samenwerkers. Zij maken het verschil.”

Gezond
Ook gezond voedsel is van groot belang voor de cateraar. “Wat wij in bedrijfsrestaurants aanbieden, is van invloed op de tevredenheid, gezondheid en daardoor de motivatie van de werknemer. Wij proberen bewustzijn te creëren over wat voeding met je doet, zonder belerend te zijn. Wie gezonde keuzes maakt, voelt zich lekkerder, heeft meer energie en zit beter in zijn of haar vel. Zo houd je de medewerkers vitaal”, vertelt Bos. “Het is overigens niet de bedoeling om met een beschuldigend vingertje te wijzen wanneer gasten een andere keuze maken. Wij zorgen ervoor dat er zoveel mogelijk gezonde producten verkrijgbaar zijn en als het even kan gezonde alternatieven als tegenhanger van het minder gezonde aanbod. Zo beïnvloeden we het shoppergedrag van onze gasten door gezonde producten op de plaats van de impulsaankopen neer te zetten. Bij ons vind je dus geen groot aanbod van suikerhoudende producten die direct in het zicht staan.”

Relevantie
Een andere belangrijke pijler voor Hutten is maatschappelijke relevantie. Bos: “Wij willen ons ook op dit vlak graag onderscheiden en bijdragen aan de maatschappij. Wat ons opviel is hoeveel goede producten worden weggegooid die nog prima te eten zijn. Wij hebben als cateraar de mogelijkheid om hier iets aan te doen. Daarom serveren wij in onze bedrijfsrestaurants bijvoorbeeld soep van ‘geredde’ groenten uit De Verspillingsfabriek. Die fabriek is opgericht door onze algemeen directeur Bob Hutten.” Bos noemt tomaten als voorbeeld. “Die worden vaak al weggegooid voordat ze overrijp zijn. Consumenten kiezen meestal voor de meest onrijpe tomaten omdat deze het langst kunnen worden bewaard. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld uien en champignons. Ook die belanden veel eerder in de afvalcontainer dan nodig. Vaak omdat ze er afwijkend uitzien.”

Bewustwording
De soepen worden in de verschillende bedrijfsrestaurants aangeboden en daarnaast verkocht bij verschillende retailers. Ook andere cateraars bieden deze producten op hun locaties aan. “Eerdergenoemde producten als tomaten, champignons en uien zijn prima te verwerken in soepen. We vermelden dit altijd bij de soepen die van deze etenswaren zijn gemaakt. Zo creëren wij bewustwording en draagvlak." Bos vertelt dat De Verspillingsfabriek voor zover hij weet wereldwijd de enige is die voedselverspilling op deze wijze zo grootschalig probeert aan te pakken. “We proberen anderen zover te krijgen om ook op deze manier te werken.”

Circulair
De Verspillingsfabriek bevindt zich vlak bij het hoofdkantoor van de cateraar in het Brabantse Veghel in THREE-SIXTY, het centrum voor circulaire initiatieven en ondernemers. “Onze ambitie is om hier de grootste circulaire hub van Europa te realiseren. We willen meer initiatieven die voedselverspilling tegengaan bij elkaar in dit pand onderbrengen. We zijn daarmee al goed op weg. Zo is de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling gevestigd in het pand. Dit is een platform van Nederlandse bedrijven, organisaties, wetenschappers en overheid dat in actie komt om in 2030 voedselverspilling met de helft te verminderen in de gehele voedselketen. Grote partijen als Albert Heijn, McDonald's, MVO Nederland en het Voedingscentrum doen bijvoorbeeld mee. Op het moment dat we genoeg partijen verenigd hebben, kunnen anderen niet meer om ons heen. Dat is precies ons plan. Andere partijen op die manier overtuigen van het feit dat er geen andere optie is dan meedoen. Alleen met z’n allen kunnen we echt iets betekenen.”

Bron: Out.of.Home Shops