Horeca

Introducties

Yoghurt Barn kiest voor klimaatpositief ondernemen

UTRECHT - Yoghurt Barn is de eerste Nederlandse horecaformule die klimaatpositief gaat ondernemen. Dat betekent volgens het bedrijf dat elke gast vanaf deze week een positieve invloed heeft op het klimaat.

De klimaatwinst boekt het bedrijf onder  meer door ingebruikname van een nieuw soort disposables. Eén nieuwe to-go wegwerpbeker stoot geen 14, maar nog slechts 3 gram CO2 uit. Daarnaast neemt Yoghurt Barn 100 procent duurzaam opgewekte stroom af. Op verschillende panden worden zonnepanelen geplaatst en andere panden zullen spoedig volgen.

Afvalscheiding
Met Suez bespreekt Yoghurt Barn de mogelijkheden voor een pilot met afvalscheiding. Dat is een flinke uitdaging in de horeca, waar mensen snel moeten werken en de ruimte vaak beperkt is. Verder onderzoekt het bedrijf hoe het met Sligro de inkoop én de routes kan optimaliseren en welke verduurzaming er mogelijk is met hun koffie-partner.

Het restant aan uitstoot compenseert de formule met 110 procent via herbebossingsprojecten van stichting Trees for All. Daarmee wordt het bedrijf niet klimaatneutraal, maar zelfs klimaatpositief.

DNA-pilaren
Voor oprichter van de Yoghurt Barn, Wouter Staal is duurzaamheid altijd één van de drie DNA-pilaren geweest: “door onderzoek te doen, kwam ik erachter dat er wereldwijd maar een handjevol bedrijven is dat klimaatneutraal opereert. Omdat er nu actie nodig is om het klimaat te redden, zijn het Wereld Natuur Fonds en de Verenigde Naties bezig met richtlijnen die verder gaan dan klimaatneutraal.”

Die richtlijnen vormden voor Staal de inspiratie om met zijn bedrijf dezelfde ambitie uit te spreken: “We geloven dat er juist nu, in deze onzekere tijden, een ander soort ondernemer moet opstaan voor wie duurzaamheid en gezondheid de basis vormt. Wij zetten die stap dus nu al. Zodra de deuren van onze Barns weer openen, draagt elke gast die ons bezoekt daarom bij aan een beter klimaat,” vertelt hij

Earth Day
De nieuwe duurzaamheidsstrategie zal op 22 april, de 50e verjaardag van Earth Day worden gelanceerd. De keten hoopt dat andere formules in binnen- en buitenland het voorbeeld zullen volgen.

Bron: Out.of.Home.Shops

mvro_yoghurt_barn_breda_21_def1.jpg