Reportage: ShopperDoctor bezoekt BigSnack Boxtel

VIDEOREPORTAGE BOXTEL - Het geld ligt nog steeds op de winkelvloer, maar ondernemers moeten dat wel kunnen zien. In zijn rol als ShopperDoctor bezoekt Art Frickus out-ofhome-outlets en wijst op positieve zaken, gemiste kansen en aandachtspunten. Deze keer: Big Snack cafetaria De Rotonde in Boxtel.  

Willem-Paul de Mooij |

Al 16 jaar runt Eleora van Brussel cafetaria Big Snack en - samen met man Antal - bijbehorend eetcafé De Postiljon aan de Bosscheweg in Boxtel. In totaal is het bedrijf al 40 jaar in handen van één familie. Het ligt aan een rotonde die de oost- en de noordkant en het centrum van Boxtel met elkaar verbindt. De Big Snack heeft een duidelijke buurtfunctie. Richting het centrum wonen veel ouderen, in de wijk Munsel vooral jonge gezinnen en in de wijk Selissen veel allochtone bevolking.

Van Brussel realiseert met de Big Snack-cafetaria een stabiele omzet, maar ze weet dat er ook nog altijd veel shoppers of potentiële gasten haar zaak passeren. De klanten bevinden zich vooral in de hoek van de gezinnen, maar ouderen kiezen toch eerder voor het centrum van Boxtel, waar ze een ijsje gaan halen of gaan lunchen. En de doelgroep uit de wijk Selissen is helemaal moeilijk aan te spreken.

Voor eetcafé De Postiljon is het nog lastiger om de omzet op peil te houden, vooral overdag. De omzetverhouding tussen Big Snack en de Postiljon ligt nu op 75-25 procent, maar Van Brussel zou het eetcafé het liefst een impuls geven. “Een omzetverhouding van 60-40 zou wenselijker zijn”, zegt ze.

 

 

 

Betaalbare luxe
Maar hoe zoiets te realiseren? Shopper marketeer Frickus analyseert tijdens zijn bezoek aan de locatie de situatie. “Er zitten hier veel ouderen en gezinnen met kinderen. Waarom niet voor eetcafé De Postiljon kiezen voor een aansprekend concept dat op deze doelgroepen aansluit? Bijvoorbeeld een pannenkoekenrestaurant in combinatie met steaks? Er is een grote parkeerplaats, misschien is het mogelijk om daar een mooie plek te creëren waar kinderen kunnen spelen. Moeilijke keuzes, maar, zo zegt Frickus, door hele nieuwe menu’s aan te gaan bieden kun je ineens een heel nieuwe doelgroep gaan aanspreken. “Je zou het leuker en ‘betaalbaar’ luxer kunnen maken. Als je mensen eenmaal binnen hebt, is het vervolgens de kunst om ze met liefde uit te kleden.”

Verhaal vertellen
Natuurlijk is het omgooien van het eetcafé niet zomaar een garantie op succes. Frickus: “Als je kijkt naar succesvolle ondernemingen zie je dat het totaalplaatje klopt, een compleet verhaal. Wil je pannenkoekenworkshops erbij gaan organiseren? Is er een speelgelegenheid voor kinderen? Je kunt alles erbij bedenken, maar doe het in een keer goed. Het hele verhaal moet gelijk kloppen.” Dan komt het aan op duidelijke keuzes maken. En als het verhaal eenmaal klopt, moet het ook goed verteld worden. “De foodservice-outlet wordt een minder vanzelfsprekende schakel in het shoppergedrag. Dus als de formule of ondernemer succesvol wil zijn ín de outlet, dan zal deze ook succesvol moeten zijn daarbuiten.” Dat betekent inzet van alle lokale marketingmiddelen, social media, maar iets simpels als een duidelijk bord op de aanrijroute of parkeerplaats wordt nogal eens vergeten. “Als ik De Postiljon of de Big Snack benader, komt het allemaal net iets te bescheiden over. Een groot bord met duidelijk de openingstijden kan al heel veel doen. Ga vertellen wat je bent en in huis hebt.” Een andere tip die Frickus geeft: “Ga zelf eens de wijk in en praat met de mensen. Vraag of ze De Postiljon kennen en er wel eens komen. Ga niet direct in verdediging tegen de kritiek die je dan misschien hoort, maar probeer er wat mee te doen.”

 

Big Snack
Het concept omgooien van De Postiljon is momenteel onderwerp van discussie binnen de ondernemersfamilie van Van Brussel. Maar daarnaast is het ook mogelijk om met kleine ingrepen de kassa-aanslag per shopper of gast te verhogen. Frickus noemt dat ‘het laaghangend fruit’. Dat is in de bestaande Big Snack in Boxtel ook te vinden. Hoe? Door de winkel vanuit de ogen van de shopper of gast te bekijken en aan te passen aan het gedrag”, aldus de ShopperDoctor. “Het is vaak gemakkelijker en kost minder dan men denkt. Bovendien leveren verbeteringen op de winkelvloer direct resultaat op.” In de video’s bij dit artikel een aantal voorbeelden hiervan.

 

ShopperDoctor is een locatiescan die de theorie samenbrengt met de praktijk en vertaalt deze binnen 8 uur in kant-en-klaar oplossingen die ‘morgen’ het gewenste effect sorteren: van verbetering van de beleving, kostenreductie tot winstoptimalisatie van uw outlet. Ook kans maken op een bezoek van de ShopperDoctor? Laat het ons weten.

 

 

Bron: Out.of.Home Shops

frickusbigsnack1.jpg